کد خبر: ۹۳۰۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 06 January 2021

رئیس جمهور گفت: دولت آینده آمریکا که ۲ هفته دیگر بر سر کار می‌آید اگر گفت که آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها و توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و می‌خواهد به تعهداتش عمل کند اگر از ما سوال کند، جواب را ما خیلی صریح و روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم.


به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با یادآوری قیام مردم قم در سال ۵۶ اظهار کرد: در ۱۷ دی سال ۵۶، مقاله‌ای اهانت‌آمیز به رهبر انقلاب اسلامی و مرجع تقلید در یکی از روزنامه‌ها نوشته شد و حرکتی در واکنش به آن در ۱۸ دی شروع و تا ۱۹ دی ادامه یافت و به کشتار خونین مردم قم منتهی شد.

وی با اشاره به پیشنهاد و طرح لقب امام از سوی وی اظهار داشت: از زمان رحلت حاج آقا مصطفی-فرزند برومند امام خمینی(ره) - حرکتی در ایران آغاز شد و آن حرکت آنچنان شروع شد که من در سخنرانی‌ام در مسجد ارگ به مناسبت رحلت ایشان، پیشنهاد لقب امام را برای مرجع عالیقدرمان آیت‌الله خمینی مطرح کردم که بلادرنگ همه پذیرفتند و در هفته‌های بعد در زبان مردم و مجالس گفته شد که نشان از عشق و علاقه مردم به نهضت اسلامی بود.

رییس ‌جمهوری با بیان اینکه بعد از حرکت آبان و با کار احمقانه رژیم در مقاله توهین‌آمیز، نهضت اسلامی شور و شوق جدیدی پیدا کرد، تصریح کرد: ۱۹ دی سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم وابسته و فاسد آن زمان شد. فساد، غیرقانونی بودن، وابسته بودن و غیردینی بودن موجب شد مردم به خیابان‌ها بیایند. ۱۹ دی به ۲۹ بهمن تبریز منجر شد و این چله‌ها ادامه یافت. فروردین ۵۷ در یزد برگزار شد و تا ۱۷ شهریور و تاسوعا و عاشورا ادامه یافت.

روحانی اضافه کرد: با صبر، مقاومت، ایستادگی و اراده مردم در برابر رژیم وابسته از زمانی که این حرکت سریع از دی ۵۶ آغاز شد، یک سال بعد در دی ۵۷ به ثمر نشست و شاه مجبور به فرار و خروج از کشور شد که نشان از پیروزی انقلاب بود و در بهمن ۵۷ به پیروزی نهایی رسید.

وی ادامه داد: کار دیگری که مردم انجام دادند، در جنگ تحمیلی در سال ۵۹ بود که یک جنگ تحمیلی توسط مزدوران و ابرقدرت‌ها به مردم وارد شد. یک سال بعد شاهد اولین پیروزی‌های بزرگ در این حرکت مردم بودیم. در مهر سال ۶۰ با عملیات ثامن‌الحجج و با شکست حصر آبادان به پیروزی رسیدیم و در آذر ماه بستان آزاد شد.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: این حرکت در فروردین ۶۱ ادامه یافت و در نهایت خرداد آن سال منجر به آزادسازی خرمشهر شد. مقاومت شدید مردم در برابر یک تجاوز بیگانه ما را در مسیر پیروزی قرار داد.

وی ادامه داد: حرکت سوم مردم در سال ۹۷ بود. در این سال جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم تحمیل شد و یک کسی که در راس قدرت بزرگ جهانی بود به صراحت مدعی شد که من باید نظام ایران را از طریق جنگ اقتصادی سرنگون کنم و آنچنان فشاری را بر مردم وارد کنم، فشاری که در تاریخ بی نظیر باشد که البته این تعبیرات خود آنها است. فشاری که تا ۲۲ بهمن ۹۷ نتیجه خواهد داد و شما خواهید دید که جشنی به نام جشن انقلاب نخواهد بود و فرش قرمز برای آمریکا در خیابان‌های تهران پهن می‌شود.

روحانی اضافه کرد: دیدید مردم در این حرکت سوم باز با ایستادگی، مقاومت، صبر و پشتکار به پیروزی رسیدند یعنی در همان یکسال پیروزی آشکار شد. در سال ۹۷ این جنگ بر ما تحمیل شد و در سال ۹۸ آثار این پیروزی پدیدار شد. در سال ۹۸ بعد از فصل بهار رشد تورم سیر نزولی را طی کرد و شرایط اقتصادی آرامش بهتری پیدا کرد و اگر آن روند بود و ادامه پیدا می‌کرد در ۹۹ شرایط بسیار بهتری داشتیم، البته در آخر ۹۸ مواجه با کرونا شدیم و مشکل اقتصادی که برای همه دنیا پیش آمد برای ما هم پیش آمد.

رییس جمهوری گفت: در عین حال می‌بینیم که دولت در یک شرایط غیر عادی و در جنگ توانست کشور را به گونه‌ای اداره کند که هم فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای را ادامه دهد و هم زندگی مردم از شرایط سخت عبور کند. معلوم بود زندگی مردم سخت می‌شود چرا که ما در جنگ و در محاصره شدید بین المللی بودیم از همه طرف ما را محاصره کردند اما در عین حال مردم برای پیدا کردن کالاهای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند و صف نبستند و هرجا رفتند کالا بود. البته یک مقدار به دلیل شرایط جنگ و بی انصافی برخی افرادی که در زمینه اقتصادی فعالیت می‌کردند و در زمینه مدیریت‌ کار بیشتری باید انجام می‌دادیم.

وی افزود: اما در عین حال دولت در این زمینه اقدامات خودش را انجام داد و در هر مقطع کمکی را برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفت. ما از آبان سال ۹۸ بسته حمایتی معیشتی ماهیانه برای ۶۰ میلیون نفر مقرر کردیم و همینطور هم ادامه دادیم. ما در شرایط کرونا برای چندماه بسته‌های حمایتی متعددی را برای ۳میلیون نفر که خیلی در شدت و سختی بودن و در کنار آن وام در اختیار بنگاه‌ها و مردم قرار دادیم. این اواخر هم یک بسته حمایتی جدید برای ۳۵ میلیون نفر در نظر گرفتیم.

روحانی ادامه داد: در همه مقاطع نخستین هدف دولت این بود در این جنگ، اقشار آسیب‌پذیر به گونه‌ای بتوانند حداقل زندگی و معیشت خود را داشته باشند. در عین حال دولت به فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای خود ادامه دهد. هر هفته و هر روز در این کشور در سالهای ۹۷ ، ۹۸ و ۹۹ افتتاح‌های متعدد داشتیم. بعضی‌ها در رسانه خارجی دیدم که خیلی عصبانی شده بودند که گفتم در این دولت بیش از دولت‌های قبل به افشار آسیب‌پذیر رسیدگی کردیم خیلی مجری خارجی بر سرو سینه می زند که از کجا و چگونه؟ از کجا از همین جا که در این دولت با همه فشار و این جنگی که وجود داشت آمار و ارقام در زمینه آب، برق، ارتباطات ، راه ، بهداشت و آموزش به‌ویژه برای روستاهای دور افتاده نشان می‌دهد که بیش از دولت‌های دیگر رسیدگی کردیم.

رییس‌جمهوری گفت: در هفته ای که گذشت ۱۳۷ روستای ما به شبکه آب سالم پایدار متصل شد و در طول این ۷ سال و چند ماه بیش از ۱۲ هزار روستای ما متصل به شبکه آب سالم پایدار شد. قبلا گفتم که تا آخر این دولت به بیش از ۸ میلیون نفر آب سالم پایدار در اختیار قرار می‌گیرد. قبل از این دولت تا ۹۲ حدود ۹صدهزار نفر از روستاییان ما دارای آب سالم پایدار بودند و پایان این دولت آن نهصدهزار تبدیل می‌شود نه به ۹ میلیون به بیش از ۱۰ میلیون نفر. ‌کاری است که دولت دارد انجام می‌دهد برای افراد کم مصرفی که معمولا از اقشار محروم آب، برق و گاز مجانی شده است. حالا شما عصبانی هستنید که تقصیر ما نیست این کار ملت ما است. ملت به‌رغم فشار دشمن و تحریم ما در این زمینه حرکت کرده است.

وی افزود: به‌رغم فشار و تحریم دولت برای مردم و اقشار آسیب‌پذیر تسهیلات فراهم کرده و به روستاها آب، برق، گاز، راه، شبکه بهداشت و ارتباطات رسانده است و از طرف دیگر با همه توانی که دولت داشته بسته‌های حمایتی در اختیار اقشار کم درآمد قرار داده است.

روحانی ادامه داد: در هر سه مقطع تاریخی که از ۱۹ دی در سال ۵۶ شروع می‌شود در یک سال بعد یعنی دی ۵۷ شاه از این کشور اخراج می‌شود و در بهمن به پیروزی نهایی می‌رسیم. در سال ۵۹ جنگ به ما تحمیل می‌شود، یک سال بعد در مهر سال ۶۰ پیروزی شکستن حصر آبادان و ثامن‌الائمه را داریم و بعد هم پیروزی‌های بعدی که ادامه پیدا کرد. یک سال بعد از جنگ اقتصادی سال ۹۷، در سال ۹۸ برای مهار و کنترل رشد تورم و همچنین در مسیر رشد و توسعه کشور، ما دارای پیروزی بودیم.

وی با بیان اینکه امسال به‌رغم تحریم، جنگ و کرونا در ۶ ماهه اول رشد اقتصادی را می‌بینیم، تصریح کرد: ما رشد مثبت داریم و تا پایان امسال هم این رشد مثبت است و جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که در شرایط کرونا رشد ما مثبت است.

رییس‌جمهوری با اشاره به تورم آذرماه ۹۹ افزود: در تورم آذرماه هم می‌بینیم که تورم ماهانه ما کنترل شده و یک مقدار کاهش پیدا کرده است. تورم نقطه به نقطه ما کاهش یافته و این روند به شکلی است که کشور روی پای خود ایستاده و کسی در دنیا فکر نکند که تحریم و جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا در می‌آورد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم البته هر وقت طرف مقابل ما تسلیم قانون شد ما استقبال می‌کنیم. یک فردی که در کوچه ظلم می‌کند، سنگ می‌زند و شیشه می‌شکند و بعد در یک لحظه‌ای عاقل می‌شود و می‌گوید من از این به بعد نمی‌خواهم شیشه بشکنم، آیا ما نباید استقبال کنیم؟

وی یادآور شد: هر زمانی این فرد که شیشه ما را می‌شکند آمد و فهمید که شکستن شیشه هنر نیست و هر زمانی شیشه را می‌شکند فردا شیشه‌بر می‌آورید و شیشه دیگری می‌اندازید و کار من هیچ اثری ندارد، من به شما خسارت می‌زنم و شما را به زحمت می‌اندازم ولی من هم به هیچ‌چیزی نمی‌رسم، حالا دست برداشتم و توبه کردم. هر وقت این کار انجام شد استقبال می‌کنیم.

روحانی افزود: دولت آینده آمریکا که ۲ هفته دیگر بر سر کار می‌آید اگر گفت که آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها و توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و می‌خواهد به تعهداتش عمل کند اگر از ما سوال کند، جواب را ما خیلی صریح و روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم اگر عمل نکردید ما برابر شما سر فرود نمی‌آوریم.

رییس جمهوری افزود: شما اگر به تعهدات عمل کردید، منتی سر ما نگذاشتید یک کار خلاف قانونی تاکنون انجام می‌دادید، که حالا از کار خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و متوجه شدید که اشتباه کردید ما هم استقبال می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار