پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون هدف حذف ارز۴۲۰۰ تومانی صیانت از حقوق مردم است، کاهش نرخ سکه در آخرین روز هفته، ارزش بازار رمز ارز‌ها رقم تاریخی یک تریلیون دلار را ثبت کرد، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟، دلیل افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟ و افزایش شاخص قیمت مواد غذایی به بیشترین میزان سه سال گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸ 08 January 2021
به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون هدف حذف ارز۴۲۰۰ تومانی صیانت از حقوق مردم است، کاهش نرخ سکه در آخرین روز هفته، ارزش بازار رمز ارز‌ها رقم تاریخی یک تریلیون دلار را ثبت کرد، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟، دلیل افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟ و افزایش شاخص قیمت مواد غذایی به بیشترین میزان سه سال گذشته را در بر دارد.

هدف حذف ارز۴۲۰۰ تومانی صیانت از حقوق مردم است

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی کمیسیون تلفیق با هدف کوتاه کردن دست رانت خواران اجرا شده است، گفت: واقعیت این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط در اختیار نزدیک به ۲۰۰یا ۳۰۰نفر در کشور قرار می گیرد و توزیع کالاهایی که با این ارز تهیه شده است با قیمت ۲۵ هزار تومانی در اختیار مردم قرار می گیرد که این امر باعث تضییع حقوق مردم می شود. حتما در بررسی مصارف بودجه  سعی می کنیم سود این اقدام در قالب هزینه های رفاهی، یارانه و داورهای بیماران صعب العلاج به دست مردم  و مصرف کنندگان اصلی برسد. در سه سال گذشته به همه وارد کنندگان ارز ۴۲۰۰تومایی دادیم، اما قیمت کالاهای مصرفی حداقل ۲۰۰درصد افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه قیمتی که برای واردات کالا گذاشته شده است ثابت بوده است، هدف کمیسیون را صیانت از حقوق مردم ذکر کرد و گفت: نمی شود کالاها با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور شود و با ارز ۲۵هزار تومانی در بازار به مصرف کننده برسد. این تصمیم گیری ما در حوزه نظارت به نفع عملکرد دولت خواهد بود.

عقب گرد دلار در معاملات پایان هفته

نرخ دلار در آخرین روز هفته با کاهش همراه شد. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 24950 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 25550 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 300 تومان ارزان تر بود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 30950 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 31550 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، 200 تومان کاهش نرخ دارد.

کاهش نرخ سکه در آخرین روز هفته

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (پنجشنبه) با کاهش ۲۸۹ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون  و ۵۹۷ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۵ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۵۰ هزارتومان رسید.

پیش بینی عبدالناصر همتی از ثبات قیمتها و کاهش تورم

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با عنوان «آنچه گذشت» نوشت: امروز، وعده الهی تحقق یافت و دشمن شماره یک مردم ایران با آبروریزی مطلق به انتهای پرونده رذالت بار خود رسید. از ۱۵مرداد ۹۷که تحریم ها و فشار حداکثری آغاز شد،تا ۱۵ آبان که تحریم بانک مرکزی و بانک های کشور را شامل شد،بی سابقه ترین تحریم غیر قانونی وضع شده علیه اقتصادکشورمان بود. تاحدی که هیچ یک از بخش‌های اقتصاد و تجارت خارجی ایران نبود که مشمول تحریم‌ها واقع نشده باشد. در سال ۹۸ و سال ۹۹ ( تاکنون ) درآمد ناشی از صادرات نفت ایران جمعاً کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود . این در حالی است که درآمد های ارزی سالانه ناشی از صدور نفت،در سال‌های قبل، همراه با دسترسی به آن، سالانه بیش از ۴۰میلیارد دلار بوده است.بی شک ملت بزرگ ایران، با مقاومت تحسین برانگیز و علیرغم سختی ها و مشکلات ناشی از گرانی ها، عمدتاً برخاسته از آثار تحریم ها، پیروز این میدان است. وی در پایان نوشت: با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر  ازیکطرف و گشایش های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی ، همانگونه که قبلاً اعلام کردم، امیدوارم به تدریج شاهد آرامش بیشتر دربازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

افزایش شاخص قیمت مواد غذایی به بیشترین میزان سه سال گذشته

سازمان خوارو بار جهانی ملل متحد اعلام کرد: پس از هفت ماه افزایش متوالی، قیمت موادغذایی سرانجام به بیشترین میزان سه سال گذشته رسید. بر اساس اعلام سازمان خواربار جهانی ملل متحد شاخص‌های این سازمان که تغییرات بین المللی قیمت سبد غذاها را ردیابی می‌کند شاخص قیمت غذا در ماه دسامبر دو درصد افزایش یافت و به ۱۰۷.۵ رسید. دانه های روغنی بیشترین افزایش را در این مدت داشتند و عامل تقویت این شاخص بودند و پس از آن لبنیات، گوشت و غلات در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. بر اساس ارزیابی‌های فائو قیمت شکر تنها محصولی بود که ماه گذشته عقب نشینی داشت اما زیر شاخص های فرعی هنوز یک درصد در مقایسه با قبل از شیوع ویروس کرونا افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش علیرغم افزایش شدید قیمت در پایان سال ۲۰۲۰ میانگین قیمت ها بر اساس شاخصه سازمان ملل متحد ۹۷.۹۸ واحد بوده است که سه درصد بیشتر از سال گذشته و نیز بیشترین میزان از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می شود. به هر روی نتیجه آمار سال گذشته فراتر از بحرانی است که دهه اخیر دیده شده است که شاخص به اوج تاریخی خود یعنی تقریباً ۱۳۲ واحد رسیده بود. بر اساس گزارش فائو برخی از این افزایش ها با افزایش شدید تقاضا و نیز شرایط نامناسب آب و هوا ایجاد شده است این مسئله بیشتر در محصولات لبنی مصداق دارد بنابراین سهم واردات و نیز کاهش عرضه در بین صادر کنندگان عمده به خاطر شیوع کرونا تورم مواد غذایی را افزایش داده است.

ارزش بازار رمز ارزها رقم تاریخی یک تریلیون دلار را ثبت کرد

با افزایش قیمت بیت کوین ارزش بازار رمز ارزها به بیش از یک تریلیون دلار رسید. بر اساس این گزارش، نخستین بار است که ارزش معاملات رمز ارزها به بیش از یک تریلیون رسیده که عامل آن رشد تاریخی رمز ارز پرمصرف «بیت کوین» است که تاکنون چنین قیمتی را به خود ندیده بود. بر اساس آمارهایی که توسط «کوین دسک» گردآوری شده است، بیت کوین که به تنهایی 70 درصد بازار رمز ارزها را تشکیل می دهد روز پنجشنبه با ثبت رکورد جدید قیمت به 37739 دلار به فروش رفت. ارزش امروز بازار رمز ارزها 200 میلیارد دلا ر بیش از ژانویه سال 2018 است که آن زمان  اکثر رمز ارزها حراج فروش داشتند که از نظر میزان فروش یک رقم تاریخی به حساب می آمد.

علیرغم برخی نوسانها بزرگترین رمز ارز تنها در ابتدای سال 2021 به میزان 30 درصد رشد داشت که در سال گذشته این رمز ارز نزدیک به 4 برابر افزایش یافته بود.رمز ارز «اتر» تنها در هفته گذشته 60 درصد رشد داشت. به نقل از فارس؛ بیت کوین که به طلای دیجیتال معروف است، در بین سرمایه گذاران جذابیت بیشتری یافته چراکه این رمز ارز به عنوان مانعی برای تورم و نیز عامل کاهش ارزش دلار  تلقی میشود.

وزیر صمت: سود ۶۰ هزار میلیارد تومانی تولید کنندگان فولاد کجا رفته؟

وزیر صمت گفت: اگر بورس و بورس کالا زیر نظر وزیر اقتصاد است خود وزیر اقتصاد جواب مردم را درباره گرانی محصولات فولادی بدهد. وی با اشاره به افزایش قیمت فولاد در بازار گفت: با توجه به مواد اولیه ایرانی و امتیازاتی که دولت به تولید کنندگان فولاد می‌دهد انتظار این بود قیمت‌ها متعادل باشد. غول‌های فولادی ایجاد کردیم و رانت‌هایی به نام سنگ آهن به قیمت ۳۰۰ هزار تومان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم در حالی که قیمت جهانی آن تنی یک و نیم میلیون تومان است، اما همین غول‌های فولادی محصول را در بازار ایران به قیمت جهانی می‌فروشند که البته باید پاسخگو باشند. اگر ما در جنگ اقتصادی مسئولیت داریم کسانی که به مردم ظلم می‌کنند باید پاسخگو باشند. چطور می‌شود شمش ۴ هزار تومانی را ۱۲ هزار تومان بفروشند در این مدت تولید کنندگان فولاد ۶۰ هزار میلیارد تومان سود عایدشان شده، اما این پول کجا رفته؟ در توسعه که هزینه نشده، اما بگویید کدام خط و ماشین آلات جدید فولادی با این پول در حال توسعه است؟ رزم حسینی افزود: مکانیزم بورس برای آن بود که به وضع کوپنی خاتمه داده شود، اما اگر دوباره به سراغ فرآیند کوپنی برویم از فردا صبح ۳ هزار کارخانه دار می‌آیند و می‌گویند پروانه بهره برداری داریم به ما سهمیه بدهید. /خبرگزاری صداوسیما
 

نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ایران‌خودرو، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، کاما و سایپا، در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت محصولات چوبی، سایر حمل و نقل، کاشی و سرامیک، وسایل ارتباطی، استخراج زغال‌سنگ، خرده فروشی، کانی غیرفلزی، دستگاه‌های برقی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، منسوجات، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، زراعت و خدمات وابسته، رایانه، عمده فروشی، سیمان، آهک و گچ و قند و شکر بالاترین درصد بازدهی را داشتند. همچنین نماد صنایع غذایی به‌جز قند و شکر، چاپ، اطلاعات و ارتباطات، استخراج نفت و گاز به‌جز اکتشافات، بیمه و بازنشستگی، ماشین آلات و تجهیزات، محصولات فلزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، هتل و رستوران، لاستیک و پلاستیک، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، فنی و مهندسی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، استخراج کانه‌های فلزی، دارویی، مخابرات، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، استخراج سایر معادن، فرآورده‌های نفتی، خودرو و قطعات، محصولات کاغذی، پیمانکاری صنعتی، محصولات چرمی و سایر واسطه گری های مالی، از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

دلیل افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟

سخنگوی اتحادیه سراسری مرغداران میهن افزود: از آنجا که تولید، برای مرغداران به صرفه نیست، بسیاری از گله‌های مرغ تخم گذار، حذف شدند و همین موضوع، موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت تخم مرغ شده است. نبی‌پور، با بیان اینکه در حال حاضر تخم مرغ به صورت دو نرخی به بازار عرضه می‌شود، گفت: حدود نیمی از تخم مرغ تولیدی مرغداران، با نرخ مصوب کیلویی ۱۴ هزار تومان، توسط دولت خریداری و به بازار عرضه می‌شود و بقیه آن، با قیمت آزاد، بین کیلویی ۱۶ تا ۱۹ هزار تومان، به فروش می‌رسد، که این دو نرخی شدن بهای تخم مرغ، بازار را دچار نوسان کرده است.

وی افزود: عرضه تخم مرغ با نرخ دولتی، برای مرغداران صرفه ندارد و همین موضوع باعث حذف بسیاری از گله‌های مرغ شده است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، گفت: متأسفانه برخی گزارش‌ها حاکیست، تخم‌مرغ‌هایی که با نرخ دولتی از درب مرغداری، توسط دولت خریداری می‌شوند، در بازار آزاد و خرده فروشی‌ها با نرخ بسیار بالا به فروش می‌رسند. از یک سو، نهاده مورد نیاز مرغداران، همچنان از طریق سامانه بازار گاه، تأمین نمی‌شود و از سوی دیگر، تأخیر در تحویل نهاده‌ها، موجب شده تا مرغداران بخشی از نهاده‌های خود را از بازار آزاد تهیه کنند. علاوه بر اینها، با افزایش ۳۵ درصدی کرایه‌های حمل و نقل، هزینه مرغداران برای عرضه تخم مرغ به بازار، افزایش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار