حریم برخی از میراث فرهنگی این شهرستان، در سایه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی و یگان حفاظت به عنوان زباله‌دان یا محلی برای دفن و دور ریزهای خانگی استفاده می‌شود، این درحالی است که اداره میراث فرهنگی باید از این سرمایه ملی با تدابیر ویژه محافظت کند.
کد خبر: ۹۳۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹ 12 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: میراث فرهنگی نماد فرهنگ عمومی یک جامعه است تا جایی که امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که قدمت تاریخی چندانی ندارند به دنبال هویت‌سازی برای خود هستند اما کشور ایران و به تبع آن استان فارس و شهرستان فیروزآباد، دارای فرهنگ غنی و میراثی کهن است اما علی رغم دارا بودن این میراث غنی، بعضی از آثار باستانی گاهی مورد بی‌مهری مسئولان امر قرار می‌گیرند.

حریم برخی از میراث فرهنگی این شهرستان، در سایه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی و یگان حفاظت به عنوان زباله‌دان یا محلی برای دفن و دور ریزهای خانگی استفاده می‌شود، این درحالی است که اداره میراث فرهنگی باید از این سرمایه ملی با تدابیر ویژه محافظت کند.

حریم برخی از میراث فرهنگی فیروزآباد، در سایه بی‌توجهی مسئولان امر به عنوان زباله‌دان یا محلی برای دفن و دور ریزهای خانگی استفاده می‌شود

بدون شک عدم توجه این سازمان به بناهای تاریخی سبب نابودی این آثار خواهد شد در حالی که هر اثر تاریخی علاوه بر اینگه نشانگر هویت مردم بومی آن منطقه است، می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری در این استان و شهرستان داشته باشد و امروزه بسیاری از جوامع پیشرفته به دنبال احیای ساختمان‌های قدیمی در راستای حفظ میراث تاریخی خود و تشویق بازدیدکنندگان به مشارکت در رسیدگی به آنها هستند.

 

یکی از شهروندان فیروزآبادی در خصوص لزوم حمایت و پشتیبانی میراث به ثبت رسیده جهانی در این شهرستان اظهار داشت: تجاوز به حریم میراث و آثار باستانی، مرتبط با عدم‌ آگاهی مردم است .

وی افزود: مزارع کشاورزی برخی در محدوده‌های میراث فرهنگی و آثار تاریخی وجود دارند که آبیاری و شخم در طول سال توسط مردم، موجب تخریب شدن این آثار می‌شود چرا که بسیاری از قسمتها بدون کاوش در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که از دلایل آن، عدم تعیین حریم ، محدوده و آگاهی مردم بوده است.

این شهروند گفت: اگر اهمیت و پتانسیل‌های اقتصادی این آثار برای مردم مشخص شود، دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود.

شهروند دیگری نیز گفت: در سال پیش مجموعه جهانی ساسانی که شامل پنج اثر بوده به ثبت جهانی رسید، اما هیچ‌گونه برنامه‌ای برگزار نشد که این آثار با توان و ظرفیت بیشتری معرفی شود و این نشان از بی‌توجهی مسئولان به قدمت و ارزش این شهر دارد.

اگر اهمیت و پتانسیل‌های اقتصادی آثار باستانی برای عموم مردم مشخص شود، دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود

وی گفت: صنعت گردشگری در فیروزآباد ، آن گونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته و در ایام نوروز، کمی رونق پیدا می‌کند و با وجود پتانسیل‌های موجود تعریفی از صنعت گردشگری در این شهر وجود ندارد.

اما فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در پاسخ به مصالح و دور ریزهای ساختمانی در نزدیکی پل تاریخی ساسانی به خبرنگار فارس در فیروزآباد اظهار داشت: تخلیه مصالح و پسماندها و نخاله های ساختمانی کنار پل ساسانی و جهانی فیروزآباد که در عرصه‌ شهر باستانی گُور بوده به صورت موردی اتفاق افتاده و این به صورت سازمان یافته و همیشگی نبوده است.

بهمن نژاد افزود : وسعت زیاد مجموعه جهانی ساسانی در فیروزآباد و کمبود نیرو به نسبت این حجم کار، گاهی با چنین مواردی مواجه می‌شویم.

 

ناآگاهی عامل اصلی آسیب به بناهای تاریخی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس ادامه داد: ناآگاهی مخربان را می توان دلیل اصلی آسیب به اماکن گردشگری تاریخی یا طبیعی عنوان کرد.

بهمن نژاد اضافه کرد: بازگویی اهمیت فرهنگی و تاریخی میراث فرهنگی از طریق رسانه ها، فعالان فضای مجازی، پیگرد قانونی جدی تخریب و آگاهی ‌بخشی به دانش‌آموزان درباره اهمیت میراث فرهنگی در قالب آموزش های رسمی در نظام تعلیم و تربیت، باید به یک امر ثابت آموزشی و فرهنگی جامعه تبدیل شود.

وی بیان داشت: آموزش باید نسل به نسل درباره اهمیت میراث فرهنگی ادامه یابد تا این روند غلط در نگاه شهروندان زشت و نامبارک قلمداد شود تا جایی که فرد تخریب‌کننده خود به‌ خود از جامعه و از نگاه مردم طرد شود.

آموزش می‌تواند از ترویج پدیده‌های ناهنجاری مانند تخریب آثار تاریخی جلوگیری کند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس اظهار داشت: گاهی شاهد هستیم که شعار یک پیام بازرگانی دائم در زبان مردم جاری می شود که نتیجه تکرار مکرر است، پس بازگویی دائم درباره آموزش‌های فرهنگی و گفتن و و مطرح کردن از آن در خانواده، نظام تعلیم وتربیتی و رسانه‌ها، می‌تواند از ترویج پدیده‌های ناهنجاری مانند تخریب آثار تاریخی جلوگیری کند.

بهمن نژاد خاطرنشان کرد: رسانه دیگر ضلع مهم آموزش‌های فرهنگی برای مقابله با این پدیده است که با قرار گرفتن سه ضلع خانواده، مدرسه و رسانه، می تواند امیدوار به تربیت نسلی بود که در آینده کمک بیشتری به حفظ میراث فرهنگی کنند.

وی تصریح کرد: حداقل ۷ مورد تخلف در خصوص تخلیه نخاله و پسماندهای ساختمانی در نزدیکی میراث و آثار باستانی شناسایی و تشکیل پرونده شده که به مراجع قضایی معرفی گردیده است.

بدون شک نابودی و آسیب بناهای تاریخی، محوطه‌های باستانی و مجموعه آثاری که با عنوان میراث‌های فرهنگی شناخته می‌شوند، فاجعه جبران ناپذیر برای یک جامعه است در حالی که مرمت و بازسازی این آثار هزینه کمتری در بردارد و با یک برنامه‌ریزی هدفمند و سرمایه‌گذاری اصولی می‌توان از طریق جذب گردشگر نه تنها به نحو مطلوب‌تر از این میراث محافظت کرد بلکه زمینه توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در منطقه نیز فراهم می‌شود.

لازم به ذکر است؛ در استان فارس ۱۱ اثر ثبت جهانی وجود دارد که از این تعداد ۵ اثر آن در شهرستان فیروزآباد قرار دارد همچنین این شهرستان در دوره ای به عنوان پایتخت سلسله ساسانیان معرفی و قدیمی‌ترین رصدخانه نیز در این شهر یافت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار