رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر از پیگری‌ها و تلاش‌های انجام شده در ‏زمینه ایجاد تعاونی فراگیر فعالین حوزه منابع طبیعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این ‏تعاونی، افراد فعال در حوزه منایع طبیعی دعوت به همکاری می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵ 14 January 2021
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر از پیگری‌ها و تلاش‌های انجام شده در ‏زمینه ایجاد تعاونی فراگیر فعالین حوزه منابع طبیعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این ‏تعاونی، افراد فعال در حوزه منایع طبیعی دعوت به همکاری می‌شوند.

به گزارش تابناک همدان جواد زنگنه در جمع خبرنگاران در ‏رابطه با اهداف تشکیل این تعاونی، افزود: یکی از اهداف اصلی ما این است که کار‌ها و امورات ‏بخش منابع طبیعی که در حوزه آبخیزداری ما هستند، توسط مردم بومی منطقه انجام شود.

وی با بیان اینکه هنگامی که مردم خود مجری پروژه‌ها باشند ضمن ایجاد اشتغالزایی برای منطقه، ‏سود و عواید آن نیز نصیب مردم همان روستا می‌شود، ادامه داد: می‌توان از ظرفیت بالای فعالین ‏حوزه منابع طبیعی برای فرهنگ سازی در این راستا نیز استفاده کرد.

زنگنه با بیان اینکه روند تشکیل شدن این تعاونی در شهرستان ملایر کلید زده شده، ادامه داد: بند ‏‏”ب” ماده ۲۹ قانون ” احکام دایره توسعه کشور” به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخزداری کشور ‏اجازه داده که برای فعالین بخش منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری مجوز صادر کند.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت ایجاد شده توسط این قانون و امکان تأیید صلاحیت فعالین منابع ‏طبیعی، اظهارکرد: همچنین به این افراد امتیاز داده و بر مبنای آن رتبه بندی می‌شوند.

وی بیان کرد: پس از صدور مجوز برای فعالین بخش منابع طبیعی و رتبه بندی آن‌ها در اداره کل، ‏تشکل‌های مردمی در این راستا شکل گرفته و پروژه‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به این افراد ‏واگذار می‌شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر به اهمیت موضع مردم محوری در این تعاونی‌ها ‏اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اولویت‌های کاری ما در این اداره جذب دوستدارن و فعالین حوزه ‏طبیعت و منابع طبیعی در سامانه ملی ” همیار طبیعت” است، علاقمندان می‌توانند به این سامانه ‏مراجعه کرده و در بخش‌های همیار مروج، همیار محافظ و همیار دانش آموز مدارک خود را ‏بارگذاری و ثبت نام کنند.

زنگنه با تأکید بر اینکه اعتقاد راسخ داریم که بدون همکاری مردم هیچ کاری پیش نمی‌رود، گفت: ” ‏شعار اصلی ما ” با مردم و برای مردم” است، به همین منظور از ظرفیت همیاران طبیعت برای ‏حفظ منابع طبیعی شهرستان بهره می‌بریم.

وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۴۰۰ نفر عضو سامانه ملی ” همیار طبیعت:” شده اند، ‏افزود: همچنین در این راستا در تلاش هستیم از توان و پتانسیل خیرین نیز استفاده کنیم.

‏ وجود ۱۷۱ هزار هکتار اراضی ملی در ملایر
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه احیا، توسعه و حفاظت از اراضی ملی ‏وظیفه اصلی ما به شمار می‌رود، به وجود وجود ۱۷۱ هزار هکتار اراضی ملی در سطح ‏شهرستان ملایر اشاره و خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و بیولوژیک در هر ‏هکتار، ۱۵۰ متر مکعب آب ذخیره می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات علمی انجام شده در هر هکتار، ۱۵ تُن فرسایش خاک داریم، گفت: ‏برای جلوگیری از فرسایش خاک ما عملیات جنگ کاری، کپه کاری و آبخیزداری را انجام می‌دهیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر در مرود اهم اقدامات انجام شده طی سال جاری، ‏گفت: پروژه کاداستر اراضی ملی در جنگل‌ها و حوزه‌های آبخیز در ۳۰ هزار هکتار از اراضی ‏ملایر اجرا شد، همچنین ۱۲۰ هکتار در حوزه آبخیزداری گلپرآباد جنگل کاری داشتیم.

وی به ۵۰ هکتار کپه کاری، ۳۶۰ هکتار بذرپاشی، نصب ۱۰ دستگاه آبشخوار و ۲ هکتار تغییر ‏دیم زار اشاره کرد و گفت: در دهه فجر پروژه جنگل کاری حوزه آبخیزداری گلپرآباد افتتاح شده و ‏به بهره برداری می‌رسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار