پدیده فرو نشست زمین ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۹۳۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸ 14 January 2021
به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور در نشست بررسی فرونشست زمین در استان و راه‌های پیشگیری گفت: هم اکنون زیر ساخت‌های شهری و برون شهری، راه‌ها و دیگر زیر ساخت‌های ۳ دشت استان آذربایجان غربی را تهدید می‌کند.
 
  
عبدالحمید سرتیپی ادامه داد: این فرونشست‌ها در استان از سال ۹۵ شدت گرفته و از همان زمان برای مطالعات و شناخت بیشتر مناطق خطر پذیر از فرونشست اطلس فرونشست زمین در استان آذربایجان غربی نیز آغاز شده که در حال حاضر  ۷۰ درصد پیشرفت  دارد.
 

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور دو عامل طبیعی و انسانی را مؤثر در ایجاد فرونشست زمین دانست.
 
 
وی افزود: بر اساس مطالعات اولیه که در دشت خوی صورت گرفته نرخ فرونشست در این مناطق سالانه ۳ تا ۷ سانتی متر بوده که بیشترین تأثیرات آن ناشی از عوامل انسانی از جمله برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و فرسایش خاک است.
 

حسین عباسی فرماندار خوی نیز در این نشست گفت : ۱۴۰ کیلومتر مربع از دشت خوی به طرف آذربایجان شرقی در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد.
 
او گفت: کارشناسان معتقدند برای مقابله با پدیده‌های خطرناکی همچون فرونشست زمین تقویت آب خوانها و جلوگیری از فرسایش خاک باید در اولویت قرار گیرد.

وی مهمترین علت این پدیده را علاوه بر تشکیل گسل‌های طبیعی در زیر زمین، حفر چاه‌های غیر مجاز و استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی منطقه دانست و افزود: برای پیشگیری از اینگونه پدیده‌ها طرح پر کردن چاهای کشاورزی غیر مجاز در خوی اجرا می‌شود که تاکنون از ۴۵۰ چاه غیر مجاز نزدیک به ۳۰۰ چاه با همکاری کشاورزان و مردم مسدود شده است.

عباسی توسعه طرح‌ها آبیاری نوین را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با فرونشست زمین در این شهرستان دانست و اضافه کرد: تاکنون از ۵۶ هزار هکتار زمین زراعی آبی دشت خوی ۵ هزار هکتار به اجرای طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده که باید این سطح در مقابله با پدیده خطرناکی چون فرونشست زمین توسعه یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار