مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز عنوان کرد: در مدارس شهرستان، ٢١٤١ دانش‌آموز( ۱۰۱۴ دختر و ۱۱۲۷ پسر) با اضافه وزن روبه‌رو هستند. همچنین ۳۰۵ نفر دختر و ۶۲۱ نفر پسر چاق هستند.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 19 January 2021

دغدغه پزشکان را گوش کنید


تابناک فارس به نقل از هورگان: دکتر مریم صادق رئیس نظام پزشکی شهرستان نی‌ریز در این جلسه خطاب به سرپرست فرمانداری گفت: پزشکان واقعاً در مدت کرونا زحمات زیادی کشیدند و انتظار می‌رود جلسه‌ای با پزشکان بگذارید و دغدغه‌های آنان را گوش کنید.

در ادامه با هدایایی از داور آل‌داوود‌، ساوه‌ای، محمدعلی شمس، زهراسادات خامسی و مریم مزیدی‌مرادی به پاس تلاشهایی که در بخش ویژه کرونا داشتند، توسط نظام‌پزشکی تجلیل شد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان در این جلسه، از اجرای طرح جامع «ایران اکو» سخن گفت.

در این طرح کنترل چاقی، اضافه وزن و نوع تغذیه کودکان، نوجوانان و جوانان در دستور کار قرار می‌گیرد.

داور آل‌داوود تصریح کرد: درگذشته این برنامه مقطعی بود اما با تصمیم استان، بنا شده این طرح به حالت پیشگیری تغییر یابد.

بیماران قلبی پیشتازند


رئیس بهداشت نی‌ریز گفت: آمار بیماران قلبی و عروقی در شهرستان از مجروحان تصادفات بیشتر شده است و آمار نخست مرگ و میرها را از آن خود کرده است.

تغذیه‌های مضر


این مقام مسئول، دیگر عامل مرگ‌ومیرها را مربوط به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، قلب و عروق، چاقی و سرطان‌ها در سنین کودکی و نوجوانی بر اثر تغذیه نادرست و رعایت نکردن بهداشت دانست.

این متخصص افزود: قبلاً که مدارس دایر بود نکات را به مربیان بهداشت ابلاغ می‌کردیم تا به دانش‌آموزان بیاموزند اما متأسفانه خانواده‌ها استقبال نمی‌کردند و بجای دادن تغذیه مفید به فرزندانشان از تغذیه‌های مضر(کیک، کلوچه، شکلات و...) بعنوان صبحانه استفاده می‌‌نمودند و آن را یک وعده غذایی کامل می‌شمردند. با شیوع ویروس کرونا نکات را به کارشناسان مدارس و مهدکودکها ارسال کرده‌ایم.

او همچنین از شهرداری خواست بیلبوردهای شهری را در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار دهد تا بتوانند از طریق بنر، نکات را به مردم اطلاع دهند.

آل‌داوود ادامه داد: اداره ورزش باید نظارت کافی بر باشگاه‌های ورزشی داشته باشد و مکملهایی که میان ورزشکاران توزیع می‌شود را بررسی کند.

او افزود: والدین هم باید کمک کنند تا فرزندانشان از غذاهای سالم استفاده کنند و آنان را به تغذیه مضر عادت ندهند.

اضافه وزن دو هزار دانش‌آموز


مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز عنوان کرد: در مدارس شهرستان، ٢١٤١ دانش‌آموز( ۱۰۱۴ دختر و ۱۱۲۷ پسر) با اضافه وزن روبه‌رو هستند. همچنین ۳۰۵ نفر دختر و ۶۲۱ نفر پسر چاق هستند.

ولی‌زاده ادامه داد: توسط سامانه الکترونیکی «سِناد» وزن دانش‌آموزان را ثبت کردیم و قرار است مرحله دوم این سنجش، در اسفندماه برگزار شود.

تب شالیزار


آل‌داوود در ادامه در مورد تَب شالیزار گفت: بیماری لپتوسپیروز(تَب شالیزار) یکی‌از شایع‌ترین بیماری واگیردار بین حیوانات و انسان‌ها است و بیشتر در مناطقی که دام وجود دارد و دارای آب و هوای مرطوب و پوشش گیاهی می‌باشد، رخ می‌دهد، ابتدا علائمی در انسان مشاهده نمی‌شود و پس ‌از گذشت ۱۰ روز علائم آن بر بدن انسان نمایان می‌گردد.
بنابراین علائم لپتوسپیروز مانند کویید-۱۹ و آنفولانزا می‌باشد و ممکن است مردم آن را اشتباه بگیرند.

آل‌داوود ادامه داد: این نوع بیماری از طریق زخم‌های پوستی و ترشحات حیوانات(ادرار و...) منتشر می‌شود و چنانچه قرنطینه‌ دام‌ها انجام نشود خطر مرگ دیگر دامها وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان، راه پیشگیری از این بیماری را قرنطینه نامید، که به گفته مدیر شبکه دامپزشکی نی‌ریز، چندی پیش در روستای عباس‌آباد به همین خاطر حدود ۱۱۰ رأس دام تلف شدند و تنها ۱۵ رأس دیگر زنده ماندند.

حمیدرضا ممتازیان افزود: جَوَنده‌کشی در آن منطقه با کمک جهادکشاورزی انجام شد و دامهای تلف شده را با آهک دفن کردیم. خوشبختانه پس‌از آن گزارشی مبنی بر تلفات نداشتیم.
ممتازیان گفت: می‌بایست تا شعاع ۳ کیلومتری دام بیمار، قرنطینه کامل انجام شود و تا فاصله ۵۰۰ متری هر حیوان زنده باید معدوم شود چرا که ویروس پخش می‌شود و این ماجرا را به کارشناسان استان گزارش دادیم و آنها گفتند تاکنون بیماری با این شدت نداشته‌ایم!

آل‌داوود در این رابطه اعلام کرد: چند روز پیش اکیپ کارشناسی به روستای عباس‌آباد رفته و وضعیت سلامت مردم آنجا را بررسی کردند.

حمیدرضا ممتازیان در ادامه صحبت‌های آل داوود گفت: آنفولانزایی در بین پرندگان آبزی پیدا شده است که بوقلمون حساس‌ترین نوع آن در مبتلا شدن می‌باشد و واحدهای پرورش مرغ نیز باید مراقب باشند چرا که پرندگان مهاجری که به دریای بختگان می‌آیند گاهاً دچار بیماری هستند و با حضور در منطقه، بیماری را منتشر می‌کنند و باعث مرگ ناگهانی و بی‌حالی شدید پرندگان بومی می‌شوند.

به گفته مدیر دامپزشکی در نی‌ریز نزدیک به ٤۰ واحد صنعتی مرغ گوشتی، ۱ واحد مرغ تخم‌گذار، ۲ واحد پرورش بوقلمون گوشتی و یک واحد پرورش کبک وجود دارد که گسترش این بیماری، زنگ خطریست برای شهرستان

 

تخم‌مرغ‌ها در یخچال


ممتازیان همچنین گفت: دستورالعملی صادر شده است که از ابتدای بهمن‌ماه به دلیل مسائل بهداشتی، تخم مرغ‌ها به صورت بسته‌بندی و در یخچال‌ فروشگاه‌ها عرضه شود.

افزایش مصرف مشروبات الکی
رئیس بهزیستی هم اشاره کرد: آمار تلفات مصرف مشروبات الکی بین جوانان افزایش یافته است و فرد آگاهی ندارد و باید آگاه‌سازی‌های دینی و سلامت فردی به خانواده‌ها انجام شود.
زینب اسفندیاری گفت: قرار است کارشناسی را به نی‌ریز بیاوریم تا توصیه های این معضل را برای پیشگیری خانواده‌ها بیان کند.

هدایت سرپرست فرمانداری در این جلسه گفت: اضافه وزن و چاقی کودکان هشداری برای جامعه است و باید نظارت بر مطب‌هایی که اقدام به رژیم درمانی می‌‌کنند در دستور کار خود قرار دهید. هدایت در مورد تَب شالیزار گفت: بخشداران و شهرداران این موضوع را جدی بگیرند و نگذارند تلفات بیشتری داشته باشیم.

نماینده دولت تدبیر و امید در نی‌ریز گفت: با کمک خیّرین و مسئولان در شهرستان توانستیم اولین شهرستانی باشیم که ماسک را تهیه کنیم و هیچ سازمانی در این مدت کوتاهی نکرد. جا دارد از همکاری مردم نیز تشکر کنم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار