کد خبر: ۹۳۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ 21 January 2021
حضور و فعالیت در رسانه های اجتماعی و مشارکت در امر تولید، نشر و بازنشر اخبار و اطلاعات نیازمند سوادهای مختلفی است که از این جمله سوادهای رسانه ای، خبری، بصری، اطلاعاتی و دیجیتالی هستند.

همچنین، در کنار دقت در انتشار و بازنشر اخبار و اطلاعات صحیح و موثق و خودداری از انتشار اخبار جعلی و اطلاعات گمراه و دانستن قوانین تهیه و انتشار پیام، اهداف تولید و نحوه اثرگذاری و اثرپذیری از این محتواها، انتخاب حیطه فعالیت و ردی که از خود در فضای مجازی به جای می گذاریم  و...، لازم است قواعد حضور و تعامل را در محیط های مجازی بدانیم و با اشراف به آنها در این محیط ها فعالیت کنیم.

واقعیت این است که رسانه های اجتماعی فرصت بسیار خوبی به همگان برای دیده شدن و برندینگ و مشارکت در جریان تولید و انتشار اخبار و اطلاعات بخشیده اند. به همان نسبت که با شناسایی پتانسیلها، قابلیتها و مزایای فضای مجازی از این فضا استفاده حداکثری می کنیم، باید بدانیم چه رد و اثری در این حوزه از خود به جای  می گذاریم، در حین حال باید با دقت و هوشمندی در اینگونه فضاها حاضر شویم و به خطرات و چالشهای احتمالی آن نیز واقف باشیم.


ما مالک صفحات مجازی نیستیم، فقط مستأجریم


در عین حال باید واقعیت‌هایی را بپذیریم و آن اینکه حضور در فضای مجازی و بهره گیری از سرویس‌های این حوزه در قالب ایجاد صفحه مخصوص خود و...، به مثابه رهن و اجاره رایگان یا حتی بعضاً پولی این فضاهاست و هرگز مالک این محیط ها نخواهیم بود.

مجوز ارزیابی و تحلیل داده هایی که به مالکان رسانه های اجتماعی می دهیم

با حضور در فضای مجازی و ایجاد صفحات ویژه خود، خواسته و ناخواسته به مالکان رسانه های اجتماعی مجوزی برای اینگونه اعمال می دهیم: دسترسی به اطلاعات شخصی، شخصیت شناسی و شناسایی علایق، رویکردها و… با تحلیل داده ها، ارزیابی و قضاوت از محتواهای نشر و بازنشر شده ما،  مجوزی برای استفاده از اطلاعات و داده هایمان و حتی فروش یا بهره گیری از آنها با اهداف تبلیغی، سیاسی و… .

بسیاری از صاحبان فناوری اطلاعات خود را در برابر اینگونه رفتارهایشان پاسخگو نمی دانند. گرچه برخی کشورها تلاشهایی برای پاسخگو کردن آنها نموده اند ولی باید دید چقدر می توانند موفق باشند. چراکه آنها خود را فرامرزی و فراتر از قوانین داخلی کشورها می دانند.
محیط مجازی امن وجود ندارد

یک قاعده کلی در خصوص فضای مجازی صادق است و آن اینکه محیط مجازی امنی وجود ندارد. زندگی در این محیط ها، زندگی در یک اتاق شیشه دودی است که ما مالکان آنها را نمی بینیم ولی خودمان دیده شده و ارزیابی می شویم.


*دروازه بانی در رسانه های اجتماعی

در رسانه های اجتماعی نیز دروازه بانی هایی صورت می گیرد که شیوه آن متفاوت از نوع سنتی آن است، اعم از برچسب زنی، هشدار دادن و…، که گاه فرجام کارتهای زرد می تواند کارت قرمز و بسته شدن  صفحه در این رسانه ها باشد.
چه بپذیریم چه نپذیریم حضور در این رسانه ها مبتنی بر قواعدی است که گاه ممکن است با آزادی بیان ما مغایر به نظر بیاید و یا در مغایرت با عقاید و یا دیدگاه‌های ما باشند. حضور در این رسانه ها با آگاهی از این قوانین باید صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار