رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نماینده جدید ویژه آمریکا در امور ایران کیست؟ / توییتر حساب منتسب به دفتر رهبر انقلاب را مسدود کرد / فلاحت‌پیشه: مجلس یازدهم شبیه به دولت احمدی‌نژاد است و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹ 22 January 2021

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

۳۵ درصد کارگران فقط حقوق پایه می‌گیرند، بدون مزایا

«توفیقی» رئیس کمیته دستمزد گفت: ۹۶ درصد قراردادهای کار موقت است؛ به صورت حدودی ۳۵ درصد از ۹۶ درصد قراردادهای موقت، از مزایای شغلی بهره‌مند نیستند. پرداخت حق سنوات، بن خوار و بار، حق مسکن یک قانون است؛ اما به بسیاری از کارگران پرداخت نمی‌شود. دولتمردان می‌گویند اگر کارگری این مزایا را دریافت نمی‌کند، به ادارات کار شکایت کند، اما به راستی کدام کارگر شکایت می‌کند؟ کارگری که قرارداد شفاهی دارد شکایت کند؟ بهتر است برای افزایش دستمزد پایه حقوق افزایش پیدا کند که اگر کارگری مزایای حقوق را دریافت نکرد بتواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید./تسنیم

انتظار کاهش قیمت کالاهای مصرفی یک ماه پس از افت نرخ دلار

سعید صارمی معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت: تاثیر نرخ ارز بر کالاهای مصرفی از قانون چسبندگی قیمت ها تبعیت می کند و با تاخیر اتفاق می افتد. قیمت کالاها عموما ناشی از نرخ مواد اولیه در بورس است که کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر آن دارد و تولیدکنندگان می‌توانند هزینه کمتری برای آماده سازی محصولات خود کنند. به عنوان مثال قیمت مواد اولیه بسته بندی با کاهش نرخ ارز، کاهش می یابد و تولیدکنندگان با قیمت کمتری اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود می کنند که به تبع آن مجموع هزینه تولید کاهش می یابد و در نهایت بر روی کالاها نیز تاثیر می گذارد که روندی زمان‌بر محسوب می شود.

ظریف: آمریکا مانع پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل شد

باید ۱۶ میلیون دلار برای حق رای و کاهش بدهی‌ به سازمان ملل پرداخت می‌کردیم. دولت این پول را تخصیص داد و منبع آن را از محل پول‌های جمهوری اسلامی در کره جنوبی مشخص کرد اما آمریکا مانع پرداخت پول‌ به حساب سازمان ملل شد. وزیر امور خارجه درباره منابع و مبالغ پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: این مسئولیت وزارت خارجه نیست و من اطلاعی از آن ندارم. مسئولیت وزارت امور خارجه تسهیل کار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌هاست./ایرنا

با پایبندی ایران به برجام تحریم‌ها رفع می‌شوند

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزارت خزانه‌داری: در خصوص برجام، دولت بایدن-هریس متعهد است اطمینان حاصل کند ایران گام‌های مناسبی برای ازسرگیری پایبندی به برجام برمی‌دارد. ایران تنها در صورت رعایت محدودیت‌های هسته‌ای از رفع تحریم‌ها بهرمند خواهد شد. علاوه بر این، من چنانچه تأیید شوم، اطمینان حاصل خواهم کرد خزانه‌داری فعالیت‌های مهم خود برای مبارزه با حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر را ادامه می‌دهد./فارس

نان برخی در فحاشی به روحانی است

هادی غفاری، فعال سیاسی اصلاح طلب: امروز لباس روحانیت با لباس ۵۰ سال پیش خیلی فرق دارد. سابق بر این حوزه های ما مطهری، بهشتی و علامه جعفری تربیت می کرد و امروز از این ها تربیت می کند. البته من نمی گویم همه اینطور هستند ولی از این قشر زیاد تربیت شده است. مثل همه مردم یا خیلی از مردم که به دنبال معاش هستند، نان این ها هم در این کار است. شاید نه همه ولی بخشی از حاکمیت بدش نمی‌آید که با صراحت یا با کنایه از این حرف ها زده شود. به نظر من این ها ولایت مدار نیستند و نان را به نرخ روز می خورند. اگر این هتاکی نسبت به رییس یک قوه دیگر انجام می شد با گوینده برخورد می کردند و گاهی در کمتر از این حد هم شکایت و فرد محکوم می شد. مثلا کسی در مورد قم حرفی زده و گفته که کرونا از قم آمده است در دادگاه برای معاون وزیر یا سخنگوی بهداشت و درمان، پرونده ایجاد کردند، چون گفته بود این بیماری از قم شروع شده است./برنا

عده‌ای بجای تقویت دیپلماسی کشور به دنبال حذف آن هستند

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم با بیان اینکه روابط کشورهای دنیا و ایران در دوره «پساترامپ» به سمت تقویت دیپلماسی می‌رود، گفت: در شرایطی که کشورها به دنبال تقویت دیپلمات‌های خود هستند تا در این راستا منافع کشورشان را تامین کنند، ما مسیر معکوس را در پیش گرفته‌ایم و عده‌ای بجای تقویت دیپلماسی کشور به دنبال حذف آن هستند. نماینده سابق مجلس بیان کرد: فرمان‌های متعددی از سوی جوبایدن بعد از مراسم تحلیف داده شد و بسیاری از سازوکارهای دیپلماسی جهان را فعال می کند. رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در دوره ترامپ تلاش کردند از سیاست‌های وی علیه ایران استفاده کنند و برای پیروزی او موضع‌گیری‌های داشتند، اما در شرایط کنونی و با شکست ترامپ به دنبال نقاط مشترکی هستند تا با دولت جوبایدن ارتباط برقرار کنند. وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی موضع گیری اخیر مجلس در قبال محمد جواد ظریف تقویت دیپلماسی نیست و باعث تضعیف دیپلماسی می‌شود.

هاشمی،‌ ظریف و جهانگیری، گزینه‌های کارگزاران

«نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گزینه‌های حزب کارگزاران احتمال از میان آقایان محسن هاشمی و محمدجواد ظریف انتخاب خواهد شد. هرچند شنیده‌ها حاکی از این است که گویا آقای جهانگیری نیز قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارد. اگر این خبرها صحت داشته باشد از آنجا که آقای جهانگیری از اعضای باسابقه حزب کارگزاران است، طبیعتاً ایشان نیز در دایره کاندیداهای حزب قرار خواهد گرفت. بنده به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران اعلام می‌کند هیچ‌گاه بحث حمایت از کاندیدای نظامی در حزب مطرح نشده است و نمی‌دانم که آقای حجاریان بر اساس چه سندی این گونه اظهارنظر غیرواقعی را بیان کرده است./ تسنیم

واعظی: عارف در انتخابات ۹۲ شانسی برای رقابت نداشت

محمود واعظی به انتقاد صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان از رییس‌جمهوری و دولت واکنش نشان داد. خرازی جمعه گذشته درباره نامزد اجاره‌ای و پاسخگو نبودن آن و اینکه اصلاح‌طلبان دیگر دولت اجاره‌ای نمی‌خواهند در ششمین مجمع عمومی حزب ندای ایرانیان سخنرانی کرده بود. واعظی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در این باره گفت: یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۲ بودم. یادم می‌آید او در هیچ جای ستاد نقشی نداشت. نخست بیاید اثبات کند برای روی کار آمدن رییس جمهوری چه کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است؛ ضمن اینکه محمدرضا عارف تا روز سه شنبه قبل از رای‌گیری نامزد جریان اصلاحات در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بود. رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن زمان نظرسنجی‌ها فاصله معناداری میان رای روحانی و عارف را نشان می‌داد بطوریکه روحانی جزو نفرات اول و دوم بود. بر همین اساس خودشان و بیشتر از همه سید محمدخاتمی و دوستان‌ آنها تصمیم گرفتند عارف که دیگر شانسی برای رقابت نداشت، کنار برود. واعظی اضافه کرد: آنها آزاد بودند به قالیباف یا کسی دیگر رای دهند اما مردم تصمیم گرفتند به دکتر روحانی رای دهند. بنابراین حرفی که او می‌زند نادرست است.

واکنش ضرغامی به خبر احضار وزیر ارتباطات به دلیل عدم فیلتر اینستاگرام

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما در واکنش به خبر احضار وزیر ارتباطات به دادگاه به دلیل عدم فیلتر اینستاگرام از تلاش برای مسدودسازی این شبکه اجتماعی انتقاد کرد و نوشت: «بگذارید مردم زندگی کنند». عضو شورای عالی فرهنگی انقلاب، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «خوب یا بد مردم با اینستاگرام زندگی می کنند. اگر نتوانستیم سرویس مشابه راه اندازی کنیم، با کاهش پهنای باند، مردم را ناراضی نکنیم. بزرگترین بازار خرید و فروش مجازی ایران در اینستاگرام است، بگذارید مردم "زندگی کنند."»

شکایت ۱۵۰ طلبه به خاطر فساد‌های فضای مجازی یکی از دلایل احضار وزیر جوان

سید جمال هادیان، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «‌دادستان محترم کل کشور گفته‌اند: اتهام وزیر ارتباطات صرفا استنکاف از دستور قضایی فیلتر اینستاگرام نیست. برخی اعمال محدودیتهای دیگر هم ابلاغ و اجرا نشده است. ایشان در صحبتهایشان از شکایات متعدد نام بردند. برای تنویر افکار عمومی، فهرست شکایات به شرح تصویر زیر است.

زنگنه: داغ صفر شدن صادرات نفت را به جگر ترامپ گذاشتیم

وزیر نفت گفت: در سال‌های اخیر مشکل سرمایه‌گذاری داشتیم. دشمن ما به دنبال نابودی‌مان بود اما ما در همین دوران بالاترین رکورد صادرات فرآورده نفتی را داشتیم. بیژن زنگنه امروز در آیین افتتاحیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: ما داغ صفر شدن صادرات نفت را به جگر ترامپ گذاشتیم. آنها مردند و به زباله‌دان تاریخ پیوستند اما با امید بیشتر برای زنده نگه‌داشتن و آبادانی کشور هستیم.

خطیب جمعه: اگر دوبار عذرخواهی نشده بود، امروز به گونه دیگری سخن می‌گفتیم

اعرافی درخطبه های نماز جمعه شهر مقدس قم با بیان اینکه مردم قم در حوادث کرونایی، چهره علمی و عقلانی و شجاعانه و انقلابی از اسلام را به رخ کشیده و در کنار کادر درمان و دستگاه‌های اجرایی صحنه‌های شگفت انگیزی را خلق کرده اند، گفت: آنها مایه افتخار بوده و مسئولان باید این جایگاه رفیع مردم قم را پاس بدارند و در برابر آن تواضع کنند. وی با اشاره به تلاش بیگانگان برای ترویج "قم هراسی" از اعلام آمادگی مردم قم برای مقابله با موج چهارم کرونا خبر داد و گفت: از مسئولان انتظار می‌رود تذکرها و هشدارهای لازم را اعلام کنند، اما سخنان سخیف و تعرض نابجا را متوجه مردم قم نکرده و اگر دوبار عذرخواهی نشده بود که بار دوم بهتر بود، امروز به گونه دیگری سخن می‌گفتیم.

علم الهدی: هویت دینی و ملی ما به ارزش پول ملی ما نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هویت ما وابسته به حرکت‌های دانش بنیانی است که در جریان کرونا شاهد هستیم و این هویت وابسته به ارزش پول ملی نیست.

خطیب جمعه کرج: در «گام دوم» انقلاب دولتِ جوانِ حزب‌اللهی باید متصدی امور شود

سیدمحمد مهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه سوم بهمن‌ماه کرج در بخش دیگری از بیانات خود در ادامه سلسله مباحث تحلیل و تبیین بیانیه «گام دوم» انقلاب اسلامی و چگونگی اجرایی کردن آن در خطبه‌های نماز جمعه، بیان داشت: در هفته‌های گذشته به‌طور خلاصه عرض کردیم رهبر معظم انقلاب برای لااقل ۴۰ سال آینده انقلاب بیانیه‌ای صادر کردند و در آن اهم مطالب را تبیین فرمودند و دو سال از آن گذشت و مطالب و مباحث فراوانی درباره بیانیه زده شد اما از نحوه اجرائی شدن آن مطلبی بیان نشد درحالی‌که ارزش بیانیه به اجرائی شدن و تحقق خارجی آن است. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه برای تحقق بیانیه «گام دوم» احتیاج است که کارگزاران نظام تغییر و دولتِ جوانِ حزب‌اللهی متصدی امور شود تا بستر لازم برای رسیدن به سه مرحله بعدی انقلاب و رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم شود، خاطرنشان ساخت: بحث ما در فراهم شدن این مقدمه بود که عرض کردیم فرآیند اجرا را خود رهبری در سخنرانی اول خرداد ۹۸ بیان کردند و فرمودند اول باید نسبت به انقلاب شناخت پیدا کنید بعد حلقات میانی نخبگانی را درست و بعد کارگروه‌های مسئله محور را تشکیل دهید سپس باید جبهه‌ای گفتمانی تشکیل شود تا مردم و به‌خصوص جوانان را برای رسیدن به مقصد به حرکت درآورد و شکل کار را هم همان شکل دوران دفاع مقدس بیان فرمودند که هرکس بداند در این بیانیه چه نقشی دارد و همان را انجام دهد.

خیز بلند پایداری؛ ریاست مجلس به جلیلی می‌رسد؟

هنوز تا انتخابات ۵ ماهی مانده و این مدت برای برهم خوردن هر معادلات کافی است. تا اینجای کار جریانات سیاسی تلاش می کنند برای انتخابات پیش رو شرایط فعلی را بررسی کرده و از میان افراد حاضر به سناریو نویسی برای چگونگی ورود به این رقابت بپردازند. مثلا اصولگرایان برنامه ریزی‌هایی در راستای چینش نیرو‌های خود در انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های شهر و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس کرده‌اند. برنامه‌ریزی‌هایی که اگر با تغییرات یکباره توام نشود، گویا قرار است سعید جلیلی را به بهارستان برساند.گفته می‌شود که گفتگو‌های پشت پرده برای ورود او به انتخابات میان‌دوره‌ای و انتخابات هیات رئیسه صورت گرفته است. قرار است که او از حوزه تهران وارد شود.بر اساس شنیده‌های خبرنگار نامه‌نیوز، پایداری موافقت‌های لازم را از سایر طیف‌ها گرفته و اکنون از رساندن گزینه اصلح خود به آن کرسی خرسند است. گفته می‌شود که بخش مهمی از اصولگرایان ضمن اینکه مخالفتی با این جابه‌جایی‌ها ندارند، شرایطی تعیین کرده‌اند. سایر طیف‌ها نیز روی جلیلی به توافق رسیده‌اند و شانس او برای پیروزی در انتخابات هیات رئیسه بسیار است.

قالیباف: ‏چرا از اصلاح بودجه به نفع مردم عصبانی شده‌اید؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی اظهارات مسئولان درباره اصلاح لایحه بودجه سال 1400 تاکید کرد: چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عواید نورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:« ‏مردم هفت سال نتیجۀ بودجۀ به اصطلاح کارشناسی این دولت را دیده‌اند که منفعت را دلال‌ها و رانت‌خوارها برده اند و گرانی و بیکاری‌، سهم مردم شده است.چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عواید نورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟ »

پس‌لرزه‌های جنجال یک روحانی در تلویزیون؛ دولت شکایت می‌کند

سخنان شب گذشته احمد جهان بزرگی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دور تازه‌ای از جنجال و حواشی بین دولت و صداوسیما ایجاد کرد. این استاد دانشگاه در سخنانی عجیب مدعی شده بود: مسئولی می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف ببیند در مملکت چه می گذرد، حتی وزرایش نمی توانند با او تماس بگیرند، مسئول است؟ سخنان شب گذشته مهمان شبکه چهار که از صبح امروز بازتاب گسترده ای داشته است با واکنش شدید مقامات دولتی مواجه شده است و کار تا جایی پیش رفت که دولت تصمیم گرفت از صداوسیما شکایت کند.در همین رابطه معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد به دنبال پخش صحبت های توهین آمیز نسبت به رییس جمهور و وزرای دولت در یکی از برنامه های تلویزیونی صدا و سیما از این سازمان و کلیه عوامل پخش این برنامه شکایت خواهد کرد. همچنین نمایندگان قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در نامه‌ای به رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما خواهان پیگیری موضوع و بررسی نحوه جلوگیری از چنین اقداماتی در برنامه‌ها شدند.

 

توصیه های توئیتری عارف به بایدن

مهمترین و سنگین‌ترین وظیفه آقای جو بایدن، ترمیم خرابی‌ها و لطماتی است که دونالد ترامپ نژادپرست و جنایتکار برای مردم جهان و به‌ویژه مردم ایران رقم زده است.محمدرضا عارف، فعال سیاسی اصلاح طلب در رشته توئیتی درباره مهم ترین وظیفه ی بایدن نوشت: رئیس جمهور جدید آمریکا، کار سختی در پیش خواهد داشت تا بتواند اعتماد از دست‌رفته را در جهان بدست آورد و نشان دهد سیاست‌های آمریکا از سیاست های تجاوزکارانه و زورگویانه سلف خویش فاصله گرفته است.مهمترین و سنگین‌ترین وظیفه آقای جو بایدن، ترمیم خرابی‌ها و لطماتی است که دونالد ترامپ نژادپرست و جنایتکار برای مردم جهان و به‌ویژه مردم ایران رقم زده است.به‌نظر می‌رسد اروپا و دولتمردان جدید آمریکا خود را متعهد به دلجویی از ایران و مردمش می‌دانند. باید با برداشتن تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی، جبران خسارات و بازگشت بدون شرط به برجام، اثبات نمایند جنایات ترامپ استثناء بوده و تغییر جدی در رای و نظر دولتمردان آمریکا به‌وجود آمده است.امید است با تلاش و تدبیر دولت جمهوری اسلامی، دلهای ملتهب و رنجدیده مردم در ایران آرام گرفته و به‌جای انتقام، همه با هم برای آرامش منطقه، همکاری و صلح و امنیت بین‌الملل گام‌های مشترک برداریم.

اصلاح طلبان پیشرو معتقد به حداقل‌هایی برای کاندیداهای خود هستند

تاجرنیا در پاسخ به سوالی درباره اختلاف بین دو دیدگاه اصلاح‌طلبان مبنی بر حضور و معرفی کاندیدا در هر شرایطی و عدم معرفی کاندیدا در صورت رد صلاحیت گزینه‌های اصلاح طلب گفت: باید ببینیم آیا تکلیف داریم که هر طور شده در انتخابات شرکت کنیم یا در بخشی از قدرت حضور داشته باشیم یا اینکه وقتی تکلیف بر عهده ماست که به نیازهای مردم پاسخ جدی دهیم.او ادامه داد: اصلاح‌طلبان پیشرو معتقد به حداقل‌هایی برای کاندیداهای خود هستند و در مقابل، یکسری از اصلاح‌طلبان معتقدند که باید به هر قیمتی وارد انتخابات شد ولو با گزینه‌هایی از بین اصولگرایان سنتی.تاجرنیا درباره جمع‌بندی و انتخاب بین این ۲ نگاه توضیح داد: ما می‌توانیم حتی دوره‌ای خارج از عرصه قدرت حضور داشته باشیم و این فرجه را به بازسازی بپردازیم و حتی به این واسطه افکار عمومی نیز بازسازی شود.

کنایه یک اصلاح‌طلب به اصلاح قانون انتخابات؛ لباسی دوخته‌اند که تنها به تن چند نفر می‌خورد

رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه تا به حال مردم در جمهوری اسلامی نسبت به پدیده رییس جمهور نظامی واکنش مثبتی نداشته‌اند و هیچ گاه رأی قابل قبولی به آنها نداده‌اند، گفت: طبیعتاً‌ نظامیان حق شرکت در انتخابات را دارند اما باید از دستگاه‌های نظامی جدا شده باشند یا بازنشسته شده باشند.حسین کمالی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات،‌ اظهار کرد: با توجه به نوع روی کار آمدن مجلس یازدهم و شکل گرفتن آن با رأی حداقلی، به نظر می‌رسد که این نوع برگزاری انتخابات و این نوع مسئولیت‌پذیری و پیروز شدن را مطلوب دیده‌ و پسندیده‌اند و سعی می‌کنند با ورود به بعضی از مقررات شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که با خیال راحت‌تری در صحنه انتخاباتی که خودشان سازمان می‌دهند،‌ حضور یابند و بدون رقابت واقعی پیروز شده و فخر بفروشند.رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: برگزارکنندگان و کسانی که نقش اساسی را در تنظیم امور انتخاباتی دارند باید به آن توجه کنند، این است که آینده‌نگری و دوراندیشی ایجاب می‌کند که دوستان به انتخاباتی پرشور و رقابتی فکر کنند و به دستاوردهای کوچک و ناچیز دلخوش نشوند.

دبیرکل حزب اسلامی کار بیان کرد: در اختیار گرفتن مجلس یا دولت ممکن است موجب شود که موارد مهمتر و بزرگتری را از دست بدهند، که این موضوع را باید مورد توجه قرار دهند. بنابراین گاهی خواسته‌های کوچک و حقیر ما باعث می‌شود که ما چیزهای بزرگتر و مهمتری را از دست بدهیم؛ نکات مهمی را که برای مردم و کشور اهمیت دارد، نادیده بگیریم. به نظر من سازوکاری که مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و شوراهای شهر در دستور کار خود دارد، در هر سه بخش محدود کننده و نسبت به محدودیت‌های گذشته حادتر است و این موضوع از گذشته و از مجلس چهارم به بعد افزایش و جریان یافته است.این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: در مجلس اول سطح تحصیلات اصولاً بدین صورت نبود که افرادی که دارای مدرک دیپلم یا لیسانس یا دکترا باشند، بتوانند کاندیدای نمایندگی شوند و سایرین نتوانند. قانونگذار این را به فهم و شناخت مردم و جامعه واگذار کرده بود و انتخابات بدی هم صورت نپذیرفت.

واکنش خطیب جمعه قم به اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا

خطیب جمعه قم با اشاره به تلاش بیگانگان برای ترویج "قم هراسی" از اعلام آمادگی مردم قم برای مقابله با موج چهارم کرونا خبر داد و گفت: از مسئولان انتظار می‌رود تذکرها و هشدارهای لازم را اعلام کنند، اما سخنان سخیف و تعرض نابجا را متوجه مردم قم نکرده و اگر دوبار عذرخواهی نشده بود که بار دوم بهتر بود، امروز به گونه دیگری سخن می‌گفتیم.آیت الله علیرضا اعرافی درخطبه های نماز جمعه شهر مقدس قم افزود: آمریکایی‌ها باید با لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، قدم اول را بردارند و جمهوری اسلامی ایران نیز در همان قالب راه را ادامه خواهد داد و بنابر توصیه های رهبر معظم انقلاب ارتباط با دنیا را اجرا خواهد کرد.وی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم با دولت عهدشکن آمریکا وارد مذاکره شویم و آنها فقط می‌توانند به گروه ۱+۵ بازگردند.وی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران یک هجوم بی‌سابقه را کنار زده و مسیر ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران غربی را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: همه گروههای آمریکایی آزمون پس داده‌اند و مسئولان کشورمان باید با عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری ، در برابر غربی‌ها تسلیم نشوند.مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مسئولان نباید به مذاکره با آمریکایی‌ها دل ببندند، خاطرنشان کرد: امروز جامعه آمریکایی درون خود دچار چالش‌ها و نابسامانی‌های بزرگی از جمله تحقیر اقلیت‌ها، شکاف طبقاتی و سستی پایه‌های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی شده‌است.وی با اشاره به تلاش آگاهانه و ناآگاهانه برخی در بزک کردن چهره ضدانسانی آمریکا، تصریح کرد: آمریکا با راه انداختن یکصد جنگ در چند دهه گذشته و اشغال بدون منطق و مجوز دهها کشور، آسیب‌های جدی به نظم جهانی وارد آورده که باید برای همه جهانیان روشن شود.

 

واکنش عضو کارگزاران به اظهارات انتخاباتیِ حجاریان

یک عضو حزب کارگزاران گفت: کاندیدایی که با مطالبات مردم در یک راستا نباشد باعث ریزش در حزب میشود هرچند من هم اخیرا از حرب کارگزاران فاصله داشته ام و برخی مواضع آنها را قبول ندارم.هدایت الله آقایی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، در گفت و گو با برنا در رابطه با صحبت های اخیر سعید حجاریان در این باره که کاندیدای نظامی گزینه نهایی کارگزاران است، عنوان کرد: کارگزاران هنوز گزینه نهایی ندارد اما اطمینان دارم کاندیدایی جدا از جبهه اصلاحات ندارد.او افزود: اگر انتخاباتی شبیه به مجلس یازدهم برگزار شود و احزاب مستقل تصمیم بگیرند، شاید گزینه ای مستقل بدهیم اما من عقیده دارم، حتی در انتخابات مجلس هم، تصمیم کارگزاران مبنی بر کاندیدای مستقل اشتباه بود.آقایی خاطرنشان کرد: نزدیک انتخابات اظهارات زیادی برای بازار گرمی بیان و استفاده میشود.او تاکید کرد: حجاریان قطعا میداند بزرگان حزب کارگزاران اجازه نمی دهند تابلوی این حزب توسط کسانی گردانده شود که برخی از آنها در سرکوب مطالبات مردم نقش داشته یا دارند.این عضو حزب کارگزاران اضافه کرد: کاندیدای نظامی یا انتخابی شبیه به این، باعث انشعاب در حزب می شود.او با اشاره به اینکه قبلا علی لاریجانی هم گزینه کارگزاران معرفی شده بود، افزود: علی لاریجانی قطع به یقین گزینه این حزب نیست.آقایی تاکید کرد: کاندیدایی که با مطالبات مردم در یک راستا نباشد باعث ریزش در حزب میشود هرچند من، اخیرا از حرب کارگزاران فاصله داشته ام و برخی مواضع آن را قبول ندارم.

تماس ایران با دولت بایدن تکذیب شد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با آخرین خبر در مورد برخی گمانه زنی ها پیرامون تماس میان ایران و دولت جدید بایدن در روزهای اخیر به ویژه پس از تحلیف ، ضمن رد این خبرسازی ها تاکید کرد: تاکنون به هیچ وجه تماسی نبوده و تا زمانی که آمریکا به تعهداتش برنگردد نیز تماس و مذاکره ای در کار نخواهد بود.

وقتی بطحایی از موافقت رئیس جمهور با اولین استعفایش موافقت کند!

بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: فکر نمیکردم رئیس جمهور با اولین استعفا من موافقت بکنند. احتمال اینکه با این سرعت رئیس جمهور موافقت کنند را نمیدادم و به هیچ کس حتی نزدیکترین اعضای خانوادم حتی همسرم هم خبر نداشتند که من این استعفا نامه را نوشتم.

فلاحت‌پیشه: مجلس یازدهم شبیه به دولت احمدی‌نژاد است

رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم گفت: دنیا برای ایران دیپلماسی را انتخاب کرده است و در این شرایط نباید وقت را تلف کنیم.حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم با بیان اینکه روابط کشورهای دنیا و ایران در دوره «پساترامپ» به سمت تقویت دیپلماسی می‌رود، گفت: در شرایطی که کشورها به دنبال تقویت دیپلمات‌های خود هستند تا در این راستا منافع کشورشان را تامین کنند، ما مسیر معکوس را در پیش گرفته‌ایم و عده‌ای بجای تقویت دیپلماسی کشور به دنبال حذف آن هستند.نماینده سابق مجلس بیان کرد: فرمان‌های متعددی از سوی جوبایدن بعد از مراسم تحلیف داده شد و بسیاری از سازوکارهای دیپلماسی جهان را فعال می کند. رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در دوره ترامپ تلاش کردند از سیاست‌های وی علیه ایران استفاده کنند و برای پیروزی او موضع‌گیری‌های داشتند، اما در شرایط کنونی و با شکست ترامپ به دنبال نقاط مشترکی هستند تا با دولت جوبایدن ارتباط برقرار کنند.وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی موضع گیری اخیر مجلس در قبال محمد جواد ظریف تقویت دیپلماسی نیست و باعث تضعیف دیپلماسی می‌شود.این استاد دانشگاه گفت: سؤال از وزرا حق طبیعی مجلس است و مجلس حق دارد با توجه به وظایف اعضای کابینه دولت از آنها سؤال بپرسد، اما نظارت مجلس بر عملکرد اجرایی دولت وقتی قابل دفاع است که ماحصل آن به سود منافع ملی کشور تمام شود.

عربستان: درخواست گفتگوی ایران بی‌فایده است!

وزیر خارجه سعودی امروز به تکرار مواضع خصمانه علیه ایران پرداخت و مدعی شد که درخواست گفتگوی ایران بی‌فایده است.«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه که قرار است امروز پخش شود و سخنانش در شماره امروز روزنامه الشرق الاوسط بازتاب داشت ایران را به عدم پایبندی به توافقات متهم کرد و مدعی شد: دست ما برای صلح با ایران دراز شده است اما ایران به توافقات خود پایبند نیست.وی ادعا کرد: درخواست گفت‌وگوی ایران بی‌فایده و با هدف وقت کشی و فرار از بحرانهایش مطرح شده است. بن فرحان درباره برجام نیز ادعا کرد که ضعف توافقات سابق در عدم هماهنگی با کشورهای منطقه است. کشورهای اروپایی متوجه نواقص توافق قبلی با ایران شده‌اند و ما با آمریکا درباره توافقی که قوی باشد مشورت و رایزنی خواهیم کرد.وی در این مصاحبه از روابط محکم ریاض با واشنگتن سخن گفت و افزود: روابط ما با آمریکا محکم و منافع ما مشترک است. ما با دولت‌های آمریکا اعم از اینکه از جمهوریخواهان باشند یا دموکراتها تعامل داریم.بن فرحان در ادامه به تمجید از توافق «العلا» در عربستان پرداخت و تاکید کرد: توافق العلا اساس حل همه مشکلات حل نشده است و اعتماد داریم که همه امضا کنندگان قصد اجرایش را دارند.وی از حضور تیم کارشناسی سعودی در دوحه برای گشودن سفارت این کشور در قطر هم سخن گفت.

بیانیه ۴۱ دیپلمات‌ ایرانی درباره دولت جدید آمریکا

۴۱ نفر از معاونان ادوار گذشته وزارت امور خارجه و سفرای پیشین جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با انتخابات اخیر آمریکا و انتخاب «جو بایدن» به عنوان رییس‌جمهوری این کشور بیانیه‌ای صادر کردند.به گزارش روز جمعه خبرنگار سیاسی ایرنا، در این بیانیه آمده است: آقای جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهور آمریکا آغاز به کار کرد. بازگشت آمریکا به برجام یکی از سرفصل‌های وی در انتخابات اخیر بود. در این بیانیه تصریح شده است: علیرغم نقض تعهدآمریکا و بی‌عملی اروپا در مورد تعهدات مربوط به برجام در خلال سه سال گذشته و با در نظر گرفتن این نکته که هنوز در ایران عده‌ای از سلایق مختلف، سیاسی منتقد جدی برجام هستند، دولت جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به تعهدات بین‌المللی خود بوده و به مفاد توافق برجام وفادار باقی مانده است. معاونان پیشین وزارت امور خارجه و سفرای سابق جمهوری اسلامی در این بیانیه تاکید کرده‌اند: اگر دولت جدید آمریکا تمایل دارد گام‌های اعتمادساز و مثبتی را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران بردارد، باید بداند فرایند بازگشت به برجام از همان جایی آغاز می‌شود که دولت ترامپ از آن خارج و تعهدات بین‌المللی آمریکا ناشی از برجام را نقض کرد. همان طور که رهبری معظم به صراحت اعلام کرده‌اند: «اگر آنها به تعهدات به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم».

درخواست برای سخنگوی ستاد ملی کرونا

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: با سوال، وزیر بهداشت را به مجلس می آورم تا از آن تریبون از مردم عزیز عذرخواهی کند ویا معاون هتاک خود را عزل و تادیب نماید.به گزارش ایمنا، مجتبی ذوالنوری در صفحه توییتر خود نوشت: در حرفهای سخنگوی ستاد کرونا نه تنها اظهار ندامتی از اهانتش به مردم شریف قم نبود، بلکه عذر بدتر از گناهی بود که مردم را متهم به " سوء برداشت " کرد. با سوال، وزیر بهداشت را به مجلس می آورم تا از آن تریبون از مردم عزیز عذرخواهی کند و یا معاون هتاک خود را عزل و تادیب نماید.

توییتر حساب منتسب به دفتر رهبر انقلاب را مسدود کرد

در پی انتشار پوستری مبنی بر حتمی بودن انتقام از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا توییتر حساب پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (khamenei_site) را مسدود کرد.این مسدودسازی در پی انتشار پوستر با عنوان «انتقام حتمی است» صورت گرفته است.اشاره این پوستر به انتقام از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که فرمان حمله پهپادی به کاروان مستشاری ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد را صادر کرد. در نتیجه این حمله سردار سردار سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، ابومهدی المهندس معاون وقت نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) و چند تن از همراهان این دو به شهادت رسیدند.

پیام زینب سلیمانی به ترامپ

زینب سلیمانی، دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صفحه توئیتر خود پیامی خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا منتشر کرد. زینب سلیمانی خطاب به دونالد ترامپ نوشت: «آقای ترامپ تو پدرم را به قتل رساندی به این امید که شاید قهرمان دیده شوی، اما وی ژنرالی بود که پیروزمندانه جنگ و مبارزه با تروریست‌های داعش و القاعده را هدایت می‌کرد».​دختر سپهبد سلیمانی افزود: «اما تو (ترامپ) نه تنها کسی تو را به خاطر شهادت پدرم قهرمان نمی‌داند، بلکه مغلوب و منزوی و شکست خورده شدی و همانند شخصی شدی که از ترس دشمنانش در خوف به سر می‌برد».

نماینده جدید ویژه آمریکا در امور ایران کیست؟

اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی نوشتند، «رابرت مالِی» دستیار ویژه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و یکی از اعضای گروه مذاکره کنندگان هسته‌ای او با ایران قرار است به عنوان نماینده (فرستاده) ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران منصوب شود. رابرت مالی یکی از اعضای تیم آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران بود؛ توافقی که «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و آن را ناقص توصیف کرد. او در ماه نوامبر گذشته از ترور شهید «محسن فخری زاده» معاون پیشین وزیر دفاع ایران انتقاد کرده و گفته بود که این حمله «از سرگیری دیپلماسی با ایران را برای جانشین ترامپ دشوارتر خواهد کرد.» گفته می‌شود در سال ۲۰۱۹ هنگامی که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست سازمان ملل در نیویورک حضور یافته بود، رابرت مالی با این مقام ایرانی دیدار کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار