این پرسش مطرح می شود که وقتی شیراز توانسته است در شرایط کرونایی میزبان ۱۲ تیم باشد و هیچ اتفاقی هم رخ ندهدآیا واقعا این کرونا بود که میزبایی را از شیراز گرفت یا ضعف در یک دیپلماسی قوی در سطح بین المللی در عرصه ورزش؟
کد خبر: ۹۳۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 31 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: اخیرا حق میزبانی هندبال جوانان آسیا به بهانه شیوع ویروس کرونا از کشورمان و شهر شیراز گرفته شده است.اتفاقی که شاید می توانست با دیپلماسی بین المللی بهتر و جلب نظر کشورهای معترض، رخ ندهد.

دیپلماسی ورزشی پدیده‌ای است فراگیر که از مولفه‌های مهم ارتباطی میان کشورها و ملت‌ها محسوب می‌شود تا حق کشوری ضایع نشود.

فراز و فرود میزبانی هندبال جوانان آسیا و نخستین آزمون برای شیراز

سرانجام پس از اینکه زمان برگزاری هفدهمین دوره رقابت های هندبال جوانان آسیا برای دومین بار به تعویق افتاد، کنفدراسیون هندبال آسیا در نهایت تصمیم گرفت این رقابت ها را در اسفند ماه ۹۹ به میزبانی شهر شیراز در سالن دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در شهر صدرا برگزار شود.

همچنین نمایندگان مسابقات آسیایی نیز چند بار با بازدید از زیر ساخت ها تایید کردند که شیراز آمادگی برگزاری این رقابت ها را دارد.

برای آمادگی بیشتر شرایط میزبانی شیراز در رقابت های آسیایی، فدراسیون هندبال تصمیم گرفت دور برگشت مسابقات لیگ برتر مردان کشور را در شیراز برگزار کند که این امر از نوزدهم لغایت بیست و چهارم آذرماه ۹۹ در سالن دانشگاه ازاد واحد شیراز با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

در این رقابت ها ۱۲ تیم با بیش از ۱۰۰ ورزشکار، مربی و همراه شرکت داشتند و با وجود کرونا ،شیراز در میزبانی لیگ برتر هندبال مردان کشور سربلند بیرون آمد تا تمرین خوبی برای بر گزار کنندگان رقابت های جوانان آسیا باشد اما خستگی این رقابت ها با گرفتن میزبانی شیراز در آسیا در تن دست اندرکاران هیات هندبال فارس، فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان فارس باقی ماند.

این پرسش مطرح می شود که وقتی شیراز توانسته است در شرایط کرونایی میزبان ۱۲ تیم باشد و هیچ اتفاقی هم رخ ندهدآیا واقعا این کرونا بود که میزبایی را از شیراز گرفت یا ضعف در یک دیپلماسی قوی در سطح بین المللی در عرصه ورزش؟

احتمال اینکه گزینه دوم درست باشد شاید همان حلقه مفقوده ای است که باعث شده برخی از رشته های ورزشی ایران در کنفدراسیون های آسیایی برای دفاع از خود کُرسی نداشته باشند.

رییس فدراسیون هندبال: برای حفظ میزبانی از هیچ تلاشی دریغ نکردیم

رییس فدراسیون هندبال بیست و چهارم دی ماه ۹۹ پس از اینکه میزبانی را از شیراز گرفتند در اظهار نظری اعلام کرد : کنفدراسیون هندبال آسیا به دلیل حساسیت برخی کشورها نسبت به شرایط همه گیری کرونا، میزبانی مسابقات جوانان آسیا را به بحرین واگذار کرد.

علیرضا پاکدل افزود: ما هر آنچه در توان داشتیم، برای گرفتن و حفظ این میزبانی به کار گرفتیم و تمام تلاش خود را انجام دادیم و از تمام ظرفیت‌مان برای نگه داشتن این میزبانی در ایران استفاده کردیم و مسأله عنوان شده در خصوص کرونا خارج از حیطه و توان ما بود.

وی اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر سایه این بیماری از کشورمان و تمام دنیا کنار رود و در آینده ای نزدیک با ریشه کن شدن کرونا بتوانیم میزبانی یکی از مسابقات آسیایی معتبر را برای کشور عزیزمان بگیریم.

از سوی دیگر سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در نشستی که با شیخ احمد رئیس کنفدراسیون هندبال آسیا در جریان اجلاس شورای المپیک آسیا داشت، به شرط کنترل شرایط کرونا و کاهش ابتلا به این ویروس، از وی قول عدم تغییر میزبانی رقابت‌های جوانان آسیا و برگزاری آن را در شیراز گرفته بود.

مدیر کل ورزش و جوانان فارس: تمهیدات لازم برای میزبانی اندیشیده شده بود

همچنین مدیر کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه تمهیدات لازم برای برگزاری شایسته میزبانی شیراز در مسابقات هندبال جوانان آسیا انجام شده بود، گفت : چندین جلسه ستاد مسابقات را برگزار کردیم بر این اساس هتل ها رزرو شدند،اسپانسر مسابقات را هم تعیین کردیم و سالن های محل برگزاری کاملا آماده شد.

عباس حاجی زاده ادامه داد: با وجود تلاش های وزیر ورزش و جوانان، رییس کمیته ملی المپیک، رییس فدراسیون هندبال و استاندار فارس متاسفانه از این میزبانی محروم شدیم.

وی اضافه کرد: این میزبانی علاوه بر بحث گردشگری که می توانست رونق اقتصادی ایجاد کند، حامی مالی مسابقات پذیرفته بود نه تنها تمام هزینه ها را پرداخت کند بلکه کمک خوبی هم به ورزش استان می شد اما ۹ کشور اعلام کردند به ایران نمی آیند و کنفدراسیون هندبال آسیا هم مجبور شد در میزبانی شیراز تجدید نظر و آن را به بحرین واگدار کند.

رییس هیات هندبال فارس: برای میزبانی شایسته از کشورهای آسیایی آمادگی داشتیم

رضا غلامشاهی رییس هیات هندبال فارس هم به ایرنا گفت: به بهانه میزبانی هندبال آسیا در شیراز روند رو به رشد سالن های ورزشی شرکت عمران شهرک صدرا و سالن پوریای ولی دانشگاه آزاد برای میزبانی شایسته از این مسابقات تسریع یافت.

وی اظهارداشت: شرایط کرونا قابل پیش بینی نیست همانطور که شاهد بودید طی هفته های اخیر میزبانی نوجوانان هندبال ساحلی آسیا از کشور تایلند به قطر واگذار شد.

غلامشاهی بیان کرد: تنها دلیل عدم برگزاری این مسابقات به میزبانی شیراز شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی گفت: هرچند میزبانی از شیراز گرفته شد اما طی این مدت، شیراز صاحب ۲ سالن مجهز با استانداردهای جهانی شد از این رو از تمام کسانی که تلاش کردند شرایط میزبانی فراهم شود تشکر می کنیم و امیدوارم هر چه زودتر ریشه کرونا در تمام دنیا کنده شود.

فرماندار شیراز : میزبانی مسابقات آسیایی نشاط و شادابی در جامعه دارد

فرماندار شیراز هم ششم دی ماه ۹۹ به ایرنا گفته بود: میزبانی مسابقات آسیایی نه تنها شادابی و نشاط اجتماعی را به دنبال خواهد داشت بلکه موجب رونق اقتصادی به ویژه برای مراکز اقامتی و هتل‌های شیراز که در شرایط کرونایی دچار آسیب جدی شده اند می شود.

محمدرضا امیری اظهار داشت: برای برگزاری مسابقات قهرمانی هندبال آسیا به میزبانی شیراز تنها اداره کل ورزش و جوانان فارس مسئولیت ندارد و باید تمام ارگان‌های دولتی و خدمات رسان کلانشهر شیراز به سهم خود و در چارچوب وظایف قانونی برای بهتر برگزار شدن این میزبانی تلاش کنند.

وی ادامه داد: ستاد برگزاری مسابقات هندبال قهرمانی آسیا در شیراز تشکیل و به تفکیک وظایف کمیته‌های تخصصی ازجمله هماهنگی و برگزاری مسابقات با مسئولیت اداره کل ورزش و جوانان استان و کمیته امنیتی،انتظامی و تامین زیرساختها و خدمات با مسئولیت فرمانداری شهرستان مشخص شده است.

همانگونه که اشاره شد با وجود این همه کوشش اما این میزبانی از ایران و شهر شیراز گرفته شد تا شایدتصمیم گیران ورزش پیش از هر چیز به فکر گرفتن کُرسی های آسیایی در رشته های مختلف باشند تا کرونا هم نتواند بهانه ای برای عدم میزبانی ایران باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار