در استان کهگیلویه و بویراحمد اما شرایط متفاوت است مسئولان، اینجا زودتر از سایر استان‌های کشور دست به کار شد و آژیر خطر مواجه شدن با یک بیماری عجیب، پیچیده و ناشناخته را به صدا درآورده‌اند.
کد خبر: ۹۴۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸ 18 February 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، همه خدمات کادر بهداشتی برای مقابله با چالش بزرگ قرن در اولین سالگرد شیوع کرونا ویروس منحوس در کشور سید حسین رازیان روابط عمومی معاونت بهداشت کهگیلویه و بویراحمد به تشریح اقدامات صورت گرفته در اولین سالگرد این ویروس منحوس پرداخت.

در این یادداشت آمده؛ کرونا یک جنگ نظامی نیست اما روزی که تمام شود وقتی به پشت سر نگاه کنیم خسارت‌ها و ویرانی‌های زیادی به بار آورده است.

خبری عجیب هر روز در سطح اخبار جهان مخابره می‌شود ویروسی به‌نام کووید 19 از چین آغاز شده و هر روز به کشورهای بیشتری از جهان سرایت می‌کند، ایران هم آماده می‌شود تا به مقابله با ویروسی برود که مرز و کشور و هیچ چیز دیگری نمی‌شناسد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد اما شرایط متفاوت است مسئولان، اینجا زودتر از سایر استان‌های کشور دست به کار شد و آژیر خطر مواجه شدن با یک بیماری عجیب، پیچیده و ناشناخته را به صدا درآورده‌اند.
8 بهمن نخستین جلسه داخلی مقابله با بیماری کرونا در معاونت بهداشت دانشگاه برگزاری می‌شود دو روز بعد همین جلسه با حضور مسئولان ارشد استان در استانداری برگزار و بیمارستان تازه تاسیس جلیل یاسوج به عنوان بیمارستان معین انتخاب می‌شود.

نکته جالب اینجاست 22 روز قبل از مثبت شدن تست کرونای اولین فرد کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد بیمارستان جلیل آماده و در حال تجهیز شدن است.

دومین اقدامی که انجام دادیم آموزش به صورت آبشاری است، نیروهای خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی و خانواده‌ها آموزش مقابله با بیماری کرونا را می‌آموزند، پس از این مرحله بلافاصله در ایستگاه‌های ایست و بازرسی مبادی ورودی به شهرها غربالگری از افرادی که به استان وارد می‌شوند در شرایطی صورت می‌گیرد که اسفند سرمای استخوان‌سوزی دارد اما تیم‌های مراکز بهداشتی به همراه بسیجی‌های همچنان پای کار هستند.

در همین روزهای سخت اما خدمت همچنان ادامه دارد، کادر بهداشتی و درمانی در خط مقدم یک جنگ و مبارزه نابرابر از پا نیفتاده‌اند. غربالگری مردم انجام شده تا اولین استانی لقب بگیریم که غربالگری بالای 90 درصد مردم را انجام داده باشیم.

در مراکز بهداشتی مراقبین شب و روز نمی‌شناسند و با وحدت و همدلی مثال زدنی به مردم خدمت می‌کنند ساعت از 12 شب گذشته اما آنها همچنان حضور دارند گویا شب و روز برایشان تفاوتی ندارد این خستگی‌ناپذیر بودن آنها موجب می‌شود در غربالگری نوبت اول عملکرد خوبی داشته باشیم و قبل از کشور هم استارت مرحله سوم را بزنیم، هدفی که دنبال می‌کنیم اینکه کووید 19 موجب نشود بقیه مراقبت‌ها به دست فراموشی سپرده شود.

زنان باردار، بیماران دارای بیماری فشار و قند خون بالا، کودکان و همه کسانی که نیازمند دریافت خدمات هستند در بحبوحه کرونا فراموش نشده‌اند و کرونای چموش هم باعث نشده این عزیزان به دست فراموشی سپرده شوند.

مسئولان علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد دکتر یزدان پناه و سایر افراد متخصص روزانه با حضور در برنامه‌های تلویزیونی و از طریق رسانه‌ها اطلاعات و هشدارهای لازم را به مردم می‌دهند از طرفی هم بیمارستان‌ها به تجهیزاتی که نیاز دارند مجهز می‌شوند حالا دیگر مردم قضیه را جدی‌تر گرفته و همراهی بیشتری دارند.

محدودیت‌ها هم اعمال شده است.
در حالی که سنگر مبارزه در بیمارستان‌ها را تقویت و خدمت‌هایمان را گسترش می‌دهیم آرام آرام صدای بهار و عید نوروز به گوش می‌رسد، نمی‌‌توان و نمی‌شود در این روزهای سخت به خانه برگردیم تا در کنار خانواده پای سفره هفت سین سال نو تحویل کنیم و به مانند گذشته جشن بگیریم.

کرونا حالا نسبت به روزهای آغازین، تعداد بیشتری را درگیر کرده و به کام مرگ می‌کشاند. همکارانم در معاونت بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سفره هفت سین تدارک دیده و به دور از شور و شوق‌های خانواده 99 را متفاوت تحویل می‌کنیم به این امید که " کووید 19" هر چه زودتر به پایان برسد اما انگار این ویروس تمامی شدنی نیست.

عده‌ای از مردم در خانه مانده‌اند و خبری از دید و بازدیدها نیست تلفنی عید را به عزیزانمان تبریک گفتیم. با تدابیری که اندیشیده شده تقریبا شهرها خلوت از مسافران نوروزی شده است، این وسط سرعت خدمت‌رسانی در مرکز بهداشت شهید شفیعی مثال‌زدنی است تعطیلات عید مدافعان سلامت همچنان در سنگر خدمت هستند.

جالب است در پایگاه سلامت شهید اشرفی یاسوج خانم‌ها همسرانشان را هم برای کمک آورده‌اند چقدر این همه از خودگذشتگی و ایثار زیبا و فراموش نشدنی است در بهار و تابستان کرونا همچنان همراه ما است اما پاییز که از راه می‌رسد سرکش‌تر می‌شود آمار مراجعه و بستری در بیمارستان‌ها در حال افزایش است کادر پزشکی و بهداشتی آنجا هم شب و روز نمی‌شناسند گاهی آنقدر بیمارستان شلوغ می‌شود که جای سوزن انداختن نیست. بیماران پشت در اتاق صف کشیده و گاهی آنقدر برای رفتن نزد دکتر اصرار دارند که نوبت‌ را رعایت نمی‌کنند خوشبختانه بیمارستان به سی.تی.اسکن مجهز شده است.

پزشکان و کادر پرستاری بیمارستان‌های درگیر با کرونا چند هفته و چند ماهی می‌شود که رنگ خانه و خانواده به چشم ندیده‌اند دل‌ تنگی‌های آنها را تنها تماس تصویری گوشی‌های هوشمندشان پر می‌کنند چرا که هراس دارند شاید ناقل باشند و با رفتن به خانه پدر و مادر سالخورده یا دیگر اعضای خانواده بیمار شوند.

پاشنه آشیل کرونا در کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان در عروسی‌ها و تشییع جنازه‌هایی جست و جو کرد که با حداکثر جمعیت برگزار می‌شوند اینجا چون ایلی و عشیره‌ای است همچنان مراسمات با حضور تعداد کثیری از مردم برگزار می‌شود البته دید و بازدیدها بدون رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در ابتلاء هم بی‌تاثیر نیست.

کرونا تاکنون تعداد زیادی از هموطنان و همشهریان را به کام مرگ کشانده نفر را به کام مرگ کشانده، البته خوشبختانه جمعیت زیادی هم موفق شدند این ویروس منحوس را شکست دهند.

اوایل آذر فرا رسیده سپاه و بسیجی که همیشه همراه ما بودند این بار هم حضور دارند و درصد هستیم تا به مانند سایر استان‌های کشوری طرحی را شروع کنیم مزین به نام شهید سلیمانی. طرح با رمز "حی علی خیرالعمل" آغاز و خبرهای خوبی مبنی بر کاهش مراجعه و بستری در بیمارستان و همچنین کاهش مرگ و میرها به گوش می‌رسد و حتی آمار بیش از یک هفته فوتی ثبت می‌شود.

کادر درمان حالا پس از مدت‌ها مبارزه فرصت می‌یابند نفس تازه کنند همین تلاش‌های شبانه‌روزی باعث شده 3 برابر کشور بیماریابی فعال انجام دهیم و در حالی که در سایر استان‌ها خدمات‌دهی به غیر از بیماران کرونایی 15 درصد کاهش یافته در این استان خدمات افزایش 44 درصدی نشان دهد تا ما از رسالتی که داریم دور نشویم.

این روزها که به بهار نزدیک می‌شویم زنگ خطر کرونا دوباره به صدا درآمده متاسفانه عادی انگاری عده‌ای از مردم موجب شده وارد پیک دیگری از کرونا شویم .

شهرهای استان که زرد شده بودند نارنجی شوند اینبار آماده جنگ با کرونای انگلیسی و کرونای پیچده‌تر و خطرناک‌تری می‌شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار