احیای ۵۰ واحد تولیدی راکد، رونمایی از پنج طرح تولیدی و خدماتی فرش دستباف، ثبت ملی ۱۴ میراث فرهنگی ناملموس، کلنگ‌زنی دانشگاه علوم پزشکی مشگین‌شهر و راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و شکوفایی جوانان از جمله مهمترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته بود.
کد خبر: ۹۴۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 20 February 2021

 

۵۰ واحد راکد استان اردبیل به چرخه تولید بازگشتند

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ۵۰ واحد صنعتی راکد استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون با بازگشت به چرخه تولید ۹۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد کردند.

امین صادقی در این زمینه بیان کرد: استفاده از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی یکی دیگر از محورهای اصلی فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در سال‌جاری بود که در این راستا تعداد ۴۰ واحد بین ۳۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت خود را افزایش دادند و برای ۶۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد شد.

وی همچنین با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری برای طرح‌های ایجادی افزود: برنامه‌ریزی‌هایی که برای این بحث در استان اردبیل شده بود، ۱۵۰ طرح را شامل می‌شد که خوشبختانه تا کنون برای ۱۹۲ واحد پروانه بهره‌برداری صادر شده است و افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه اردبیل از نظر طرح‌های ایجادی در سطح کشور جایگاه دوم را دارد، ابراز امیدواری کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاهد جهش واقعی تولید در این استان باشیم.

پنج طرح تولیدی، خدماتی و علمی فرش دستباف در اردبیل رونمایی شد

پنج طرح ملی تولیدی، خدماتی و علمی در زمینه فرش دستباف در آیینی با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسئولان استان اردبیل رونمایی شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در این آیین طرح‌ها را شامل کسب و کار نوپای مرتبط با تهیه و تامین مواد اولیه، پوشش بیمه‌ درمان و تکمیلی قالی‌بافان، کتاب مرتبط با تاریخ شفاهی فرش اردبیل، ارایه تسهیلات ارزان قیمت و کارگاه تعمیر فرش‌های دستباف قدیمی عنوان کرد.

فرحناز رافع اضافه کرد: با حمایت دولت در یک سال موفق شدیم بیمه قالی‌بافی روستایی را در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر راه‌اندازی کنیم و سهمیه‌ای برای ۴۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به حمایت معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز آغاز طرح ملی توسعه بیمه تامین اجتماعی قالی‌بافان را شاهد هستیم؛ البته در روز روستا آغاز پوشش بیمه‌ای از سوی رئیس جمهوری را داشتیم که قرار است بیش از یک میلیون نفر از جمله قالی‌بافان زیر پوشش قرار بگیرند.

۱۴ اثر ناملموس استان اردبیل در ردیف آثار ملی قرار گرفت

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس ۱۴ اثر این استان در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

نادر فلاحی در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: این آثار شامل "چومچه خاتین"، "قارقارا"، "خیدیر نبی"، "گلین چیخدی"، "قوورما"، "چیلینگ آغاجی"، "قئیش گوتدی"، "گیلدیک آشی"، "یاشیل سفره"، "قره شیقالات"، "روسته"، "خشیل"، "آیران آشی" و "اوماج آشی" است.

او افزود: آیین خیدیر نبی به پیشنهاد استان اردبیل بصورت منطقه‌ای شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی و مراسم گلین چیخدی به پیشنهاد استان اردبیل بصورت منطقه‌ای شامل عشایر استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان به ثبت رسید.

کلنگ احداث دانشگاه علوم پزشکی مشگین‌شهر به زمین زده شد

کلنگ احداث دانشگاه علوم پزشکی مشگین‌شهر در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان این شهرستان به زمین زده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این مراسم گفت: این دانشگاه در یک هزار و ۷۰۰ مترمربع احداث می‌شود و در صورت تکمیل و جذب دانشجو بخش مهمی از نیازهای منطقه را برطرف خواهد کرد.

شهرام حبیب‌زاده افزود: هم‌اکنون موسسه آموزش عالی سلامت مشگین‌شهر در رشته‌های تکنسین اورژانس و پرستاری دانشجو تربیت می‌کند و بدلیل نبود فضای مناسب امکان توسعه آن وجود نداشته است.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در دیداری که اخیرا با دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تهران داشته وزیر قول داده است در صورت تهیه مکان مناسب این دانشگاه در مشگین‌شهر دایر شود.

محمود عباس‌زاده افزود: موسسه آموزش عالی سلامت مشگین‌شهر در ساختمان استیجاری فعال بوده و به هیچ وجه جوابگوی نیاز جوانان منطقه نیست.

وی اضافه کرد: امسال بیشترین تعداد قبول‌شدگان رشته پزشکی آزمون‌های سراسری استان اردبیل از مشگین‌شهر است و وجود این دانشگاه خواسته عموم شهروندان می‌باشد.

وی همچنین گفت: وجود پزشکان صاحب‌نام و پرآوازه مشگین‌شهری در سایر مناطق کشور و حتی خارج از مرزهای ایران می‌تواند قابلیت ارزشمندی برای راه‌اندازی این دانشگاه باشد.

شهرک تخصصی فرش در شهرستان نیر ایجاد می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ایجاد شهرک تخصصی فرش دستباف در شهرستان نیر استان اردبیل خبرداد و گفت: در این شهرک کارگاه‌های متعدد فرش دایر خواهد شد.

فرحناز رافع در بازدید از کارگاه تولید فرش دستبافت شهرستان نیر بیان کرد: در راستای حمایت از قالیبافان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کارگاه‌های تولید فرش قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین برای رونق این صنعت، قالیبافان به مدت یک سال زیرپوشش بیمه رایگان عشایری و روستایی قرار خواهند گرفت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران حمایت بیمه‌ای از بافندگان فرش را مورد تاکید قرار داد و گفت: هم‌اکنون ۲۶۱ هزار بافنده فرش در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

ذخیره آب سد یامچی اردبیل ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از افزایش حجم ورودی آب سد یامچی به میزان ۳۰ درصد خبر داد.

عباس جنگی مرنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایش و بازدید انجام یافته از چهار شاخه اصلی ورودی سد یامچی نشان می‌دهد میزان حجم آب ورودی سد در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره با به اهمیت تامین آب شرب پایدار برای شهروندان و کشاورزان اردبیل بر مدیریت مناسب‌تر مخزن سد یامچی در ماه‌های آتی و آبگیری ۱۰۰ درصدی آن تاکید کرد.

جنگی مرنی تامین آب شرب مطمئن و پایدار را برای مراکز جمعیتی در استان اردبیل از جمله وظایف اصلی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد و گفت: در این سد ضمن برنامه‌ریزی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای و عملیات کنترل پایداری و ایمنی، تمهیدات لازم برای پایش کیفی مخزن انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: میزان بارندگی در حوضه آبریز سد یامچی از ابتدای سال آبی تاکنون به مرز ۱۵۲ میلی متر رسیده که نسبت به مشابه بلند مدت ۱۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهارکرد: در این مدت ۲۷ میلیون مترمکعب روان آب‌های سطحی و ورودی به سد یامچی ثبت و در حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت مخزن پر و حجم سد به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

فاز دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اردبیل سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: روند اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل مطلوب است و سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

روح الله حیدری در بازدید خبرنگاران از واحدهای تولیدی و تصفیه خانه فاضلاب شهرک افزد:تکمیل ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی ۲ اردبیل یکی از معضلات زیست محیطی بود که برای رفع آن عملیات احداث ساختمان مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال شروع شده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ظرفیت این تصفیه خانه را ۲هزار و ۵۰۰ متر مکعب اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این تصفیه‌خانه ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

حیدری با باین اینکه با هدف جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی تاکنون چهار تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی استان احداث و به بهره برداری رسیده است، افزود: نصب تاسیسات مورد نیاز برای این تصفیه‌خانه به اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد که با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و کمبود اعتبارات داخلی شرکت شهرک‌های صنعتی، تکمیل و اجرای کامل آن در حد توان این شرکت نبوده و نیازمند تخصیص اعتبارات استانی و ملی است.

یک‌هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در اردبیل احداث می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل اعلام کرد: در مرحله اول ساخت مسکن در قالب طرح مسکن ملی، مجوز ساخت یک‌هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در شهرهای کوچک این استان اخذ شده است.

فرهاد سبحانی روز شنبه در آیین معارفه رئیس جدید بنیاد مسکن شهرستان نیر گفت: برای احداث این میزان واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان اقدامات لازم آغاز شده و زمین موردنیاز از سوی اداره کل راه و شهرسازی نیز واگذار شده است.

وی با بیان این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت مسکن ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت انتخاب شده است، افزود: برای بهره‌مندی از این طرح در مرحله نخست ۹۰۰ متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که ثبت‌نام نهایی ۳۸۶ نفر از آنها انجام شده است

سبحانی گفت: علاوه بر این امسال بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های بنیاد مسکن از منابع مختلف اخذ شده و اخذ اعتبارات تکمیلی از منبع ملی همچنان ادامه دارد.

نخستین مرکز نوآوری و شکوفایی جوانان استان اردبیل راه‌اندازی می‌شود

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل از راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و شکوفایی جوانان در این استان با همکاری جهاد دانشگاهی خبرداد.

وحید فروهر در نشستی وبیناری در این زمینه گفت: این طرح با هدف شناسایی استعدادهای جوانان بویژه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان اجرا می‌گردد تا جوانان بتوانند با توجه به نیازهای استان و شرایط منطقه‌ای نسبت به ایجاد کسب و کار اقدام نمایند و تا مرحله توزیع و فروش محصولات نیز برسانند.

وی افزود: در این مراکز بنا است فضا، اینترنت و سایر امکانات و خدماتی را که در توان مجری است، در اختیار ایده‌پردازان قرار گیرد و در بازه زمانی مشخص یک شبکه یا تیم متشکل به وجود آید.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل بیان کرد: ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی فرصتی است تا از روش‌های بهتری برای تسهیل اشتغال‌زایی جوانان استفاده شود و متخصصان در قالب این طرح به دنبال این موضوع هستند که خدماتی را به جوانان و سمن‌های خلاق و دارای ایده کسب و کار ارائه دهند.

وی اضافه کرد: تفاوت مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی با دیگر مراکز رشد، این است که بر اساس مزیت‌ و نیازهای محلی و منطقه‌ای آموزش‌های لازم داده می‌شود تا جوانان صاحب ایده در نهایت مستقیم به بازار متصل شوند.

نخستین پروانه بهره‌برداری دانش‌بنیان در اردبیل صادر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از صدور نخستین پروانه بهره‌برداری دانش‌بنیان برای یک واحد تولید لامپ در این استان خبر داد.

رامین صادقی در این زمینه گفت: این شرکت که از واحدهای مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است، در زمینه تولید چراغ‌های ال‌ای‌دی و هوشمند معابر فعالیت می‌کند و با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد ریالی برای ۱۵ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

وی افزود: این مجوز در راستای عملیاتی کردن مصوبه هیات وزیران در مورد تسهیل و روان‌سازی صدور پروانه بهره‌برداری برای متقاضیان صنایع پیشرفته، شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیانی که صلاحیت آنها از سوی کارگروه قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان احراز می‌شود، صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اهتمام این سازمان در راستای تسهیل مجوزهای صنعتی، پژوهشی و تحقیق و توسعه برای واحدهای فناور و دانش‌بنیان مستقر در مرکزهای رشد و پارک علم و فناوری، در مورد همکاری و مشارکت برای عملیاتی نمودن مشوق‌های قانونی واحدهای دانش‌بنیان و معرفی محصولات تولیدی واحدهای دارای مجوز به دستگاه دولتی و واحدهای تولیدی و تجاری زیرپوشش تاکید کرد.

واحد تولید صفحات خورشیدی در استان اردبیل راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: بخش خصوصی داخلی به صورت مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه تولید صفحات خورشیدی در این استان ورود خواهد کرد.

رامین صادقی در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی استان اردبیل افزود: انرژی خورشیدی در بین تمام انرژی‌های تجدیدپذیر، پایدارترین منبع انرژی در جهان است و استان اردبیل نیز ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای چنین طرحی دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه انرژی خورشیدی به فناوری پیشرفته و پرهزینه برای استفاده در مسکن نیاز ندارد و رشد اقتصاد کشور ضامن استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی در بخش صنعت و ساختمان است، اهمیت حمایت از آن را دوچندان می‌کند.

مددجویان کمیته امداد اردبیل ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل گفت: تاکنون ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات جذب و در راستای اشتغال‌زایی و خودکفایی در اختیار مددجویان تحت پوشش این اداره قرار گرفته است.

حسین دشتی در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این منظور اختصاص یافته بود که تاکنون حدود ۸۰ درصد این اعتبارات جذب و تزیق شده است.

وی بیان کرد: این تسهیلات برای اشتغال‌زایی ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در استان در حوزه‌های مختلف اختصاص یافته و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) اردبیل اظهار کرد: در حوزه دامداری ، کشاورزی ، صنایع دستی ، فرش و گلیم با ارائه تسهیلات گام‌های موثری در راستای خودکفایی خانواده‌های نیازمندان صورت گرفته است.

دشتی افزود: امسال در کنار تسهیلات حمایتی بحث کاریابی برای مددجویان نیز از طریق کمیته امداد در استان اجرایی شده و تاکنون ۳۰۰ نفر از مددجویان توسط کارفرمایان در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول کار شده‌اند.

یک‌هزار نفر در استان اردبیل با اجرای طرح یارانه دستمزد شاغل شدند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اعلام کرد: از اول مهرماه تاکنون یک‌هزار نفر از افراد بیکار در این استان با اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد به کارفرمایان برای اولین بار صاحب شغل شدند.

قاسم رحیمی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای این طرح حمایتی اشتغالزا، مبلغ هشت میلیارد ریال از بابت جذب نیروی کار به کارفرمایان کارگاه‌های فعال در استان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون چهار طرح حمایت از کارفرمایان و کمک به تسهیل شرایط اشتغال‌زایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید تحت عنوان کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، یارانه دستمزد، معافیت بیمه‌ای و مشوق بیمه‌ای در استان در حال اجراست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اظهارکرد: در اجرای طرح کارورزی نیز ۷۰۰ دانش‌آموخته دانشگاهی طی سال جاری به عنوان کارورز به واحدهای پذیرنده معرفی شده‌اند که پس از گذراندن دوره آموزشی و توافق طرفین، در واحدهای کارگاهی استان مشغول به کار خواهند شد.

وی از جذب ۳۵۰ نفر نیروی کار جدید از طریق طرح اعطای مشوق بیمه‌ای و معافیت بیمه‌ای در استان اردبیل طی سال جاری خبر داد و گفت: تا ۲ سال آینده هزینه حق بیمه سهم کارفرمای این افراد از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حساب کارفرما واریز می‌شود.

باغات کشت و صنعت مغان بهسازی می‌شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: بیش از هزار هکتار از باغات این شرکت بازسازی و بهسازی می‌شود.

اسدالله محسن‌زاده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ مجتمع کشت و صنعت مغان هزار و ۲۰۰ هکتار آن بهره اقتصادی دارد و بقیه عمری بیش از ۳۰ سال دارند احیا و نوسازی آنها ضروری است تا بهره‌وری این بنگاه اقتصادی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اصلاح و بهسازی باغات کشت و صنعت مغان یکی از اولویت‌هاست، اظهارکرد: در مرحله اول عملیات اصلاح، بهسازی و بازسازی ۱۰۰ هکتار از باغات آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مراحل بعد در مجموع بیش از هزار هکتار از باغات کشت و صنعت مغان بهسازی و بازسازی خواهد شد تا میزان بهره‌وری از این باغات افزایش یابد.

وی فرسودگی و سن بالای درختان را از جمله دلایل افت تولید محصول باغات کشت و صنعت مغان برشمرد و بیان کرد: تلاش می‌شود با کاشت گونه‌های ثمربخش و سازگار با اقلیم منطقه باغات کشت و صنعت مغان علاوه بر احیا و بهسازی توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: با اصلاح، بهسازی و بازسازی باغات کشت و صنعت مغان و افزایش راندمان تولید محصولات می توان علاوه بر تامین نیاز داخلی مازاد آن را صادر و ارز وارد کشور کرد.

محسن زاده ادامه داد: در سال‌های اخیر ۴۷۰ میلیارد ریال برای باغات کشت و صنعت مغان هزینه شده اما بدلیل فرسودگی درختان بهره‌‍وری از آن حتی به ۲۳۰ میلیارد ریال هم نرسیده است.

۹۷ درصد جمعیت استان اردبیل غربالگری شدند

استاندار اردبیل گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی ۹۷ درصد از جمعیت این استان با مشارکت نیروهای بسیج و عوامل بهداشتی، درمانی غربالگری کرونا شدند.

اکبر بهنامجو در نشست قرارگاه طرح شهید سلیمانی اردبیل افزود: در یک هفته اخیر ۱۴۴ مورد مشکوک به کرونا در استان شناسایی شده، ۱۵ نفر در نقاهتگاه بستری و نزدیک به ۲ هزار نفر در منازل قرنطینه و کنترل شده‌اند.

وی تشریح کرد: در همین مدت ۲۰ هزار مورد پیگیری تلفنی نیز در خصوص آگاهی‌بخشی به افراد پرخطر انجام گرفته است.

استاندار اردبیل با اشاره به انجام پنج هزار و ۹۰۰ تست در استان اظهارکرد: از این تعداد ۷۶۳ مورد مثبت بوده و در خصوص قرنطینه در منزل و یا مراکز درمانی اقدام شده است.

بهنامجو افزود: اردبیل یکی از استان‌های موفق کشور در رهگیری افراد مثبت کرونایی بوده و حدود ۲۵ نفر از اطرافیان هر فرد مبتلا را مورد آزمایش قرار داده است.

استاندار اردبیل نسبت به انتشار ویروس انگلیسی هشدار داد

استاندار اردبیل گفت: علیرغم رعایت تمام اصول و پروتکل‌های بهداشتی در کشور، ویروس انگلیسی در مناطقی شیوع یافته و باید در استان مواظب انتشار این ویروس جهش یافته باشیم.

اکبر بهنامجو در نشست قرارگاه طرح شهید سلیمانی استان اردبیل اظهار کرد: همه مردم باید ضمن رعایت اصول بهداشتی و توجه به هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی از ماسک استفاده کرده و فاصله ۲متری را مدنظر قرار دهند و نسبت به ضدعفونی دست و محل کار و زندگی خود جدی باشند.

وی با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی جوانان و حتی کودکان را درگیر می‌کند، بیان کرد: ویروس کرونا بیشتر افراد دارای بیماری زمینه‌ای را دچار آسیب جدی می‌کند در حالی که گستره شیوع ویروس جدید ۳برابر ویروس کرونا عادی اعلام شده و میزان مرگ و میر و تلفات ناشی از این ویروس نیز سه برابر است.

استاندار اردبیل از مردم به ویژه جوانان خواست این ویروس را جدی بگیرند تا شاهد پیک چهارم کرونا و افزایش مبتلایان در آستانه عید نوروز نباشیم.

سه رشته جدید در دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی از موافقت قطعی شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با ایجاد سه رشته جدید در این دانشگاه خبرداد.

ترحم مصری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این رشته‌ها شامل مهندسی کشاورزی گرایش گیاه پزشکی در مقطع کارشناسی ناپیوسته در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان، مهندسی صنایع مبلمان در مقطع کارشناسی پیوسته و علوم و مهندسی جنگل گرایش مدیریت جنگل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته است.

وی با بیان اینکه پذیرش در این رشته‌ها به صورت روزانه خواهد بود، افزود: پس از انجام فرآیندهای مورد نظر نسبت به جذب دانشجو برای تحصیل در رشته‌های جدید این دانشگاه اقدام می‌شود.

تمام گلزارهای شهدا در استان اردبیل ساماندهی می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل گفت: با امضای تفاهم‌نامه مشترک سازمان بنیاد شهید کشور و استانداری اردبیل طرح ساماندهی گلزار شهدا در این استان تکمیل می‌شود.

یاسر شاهی در نشست با فرماندار خلخال افزود: در حال حاضر سه هزار و ۲۷۷ شهید در ۶۰۲ گلزار در مناطق مختلف این استان دفن شده‌اند و تاکنون ۵۰۴ گلزار شهدای استان ساماندهی شده است.

وی اظهارکرد: از سال آینده ساماندهی گلزار شهدای شهری و روستایی با توجه به امضای تفاهم‌نامه با استانداری اردبیل با همکاری شهرداری‌ها ، دهیاران و بسیج سازندگی انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با بیان اینکه در مناطق روستایی استان اردبیل نیز تاکنون ۲۶۱ تک گلزار ساماندهی نشده که از این تعداد ۴۰ مورد تک گلزار شهید در شهرستان خلخال واقع شده است، گفت: ۲۵ درصد از گلزارهای شهدای استان دارای روشنایی برق و ۳۰ درصد نیز دارای تابلو می‌باشند.

نرخ رشد جمعیت در استان اردبیل به ۱.۳۵ درصد رسید

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: ساختار جمعیتی این استان رو به پیری می‌رود، به طوری که در حال حاضر نرخ رشد جمعیت به ۱.۳۵ درصد رسیده است.

فریبرز دهقان در این زمینه تشریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵، جمعیت استان اردبیل بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده که ۶۲ درصد ساکن شهر و ۳۸ درصد ساکن در مناطق روستایی است.

وی افزود: به ازای هر ۱۰۵ نفر مرد، ۱۰۰ نفر زن در استان اردبیل زندگی می‌کنند و ساختار جمعیتی نشان می‌دهد که با توجه به نرخ رشد پائینی که در استان وجود دارد، شرایط به سمت پیری و سالخوردگی پیش می‌رود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: آمارهای اوایل انقلاب نشان می‌دهد که از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت استان، ۲۰۰ هزار نفر در شهرها و ۶۰۰ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کردند و بعد خانوارها نیز ۵ تا ۶ فرزند بوده؛ در حالی که این آمار هم اکنون به کمترین میزان رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار