رژیم‌های غذایی با رنگدانه‌های متفاوت، حاوی مهارکننده‌هایی در برابر ایجاد سرطان هستند.
کد خبر: ۹۴۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 21 February 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهسا مؤذن دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه رژیم‌های غذایی، حاوی مهارکننده‌هایی در برابر ایجاد سرطان هستند، اظهار کرد: یکی از انواع این مهارکننده‌ها فیتوکمیکال‌ها یا همان اجزای فعال بیولوژیکی گیاهان بوده که در بیشتر موارد در قسمت‌های رنگارنگ گیاهان متمرکز هستند.

او با اشاره به انواعی از این رنگ‌ها، تصریح کرد: رنگدانه قرمز «لیکوپن» که در گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی، هندوانه و پاپایا یافت می‌شود، به صورت بالقوه قادر به محافظت مردان در برابر سرطان پروستات است.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز از دیگر رنگدانه‌های پیشگیری کننده از سرطان است، تصریح کرد: آلو سیاه، کلم بنفش، توت سیاه، انگور سیاه و بادام زمینی حاوی «آنتوسیانین ها» و «پلی فنل ها» بوده و قادر به پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب و حمایت آنتی اکسیدانی است.

این متخصص تغذیه درباره رنگدانه نارنجی، افزود: هویج، انبه، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های «آلفا کاروتن» و «بتا کاروتن»، فواید بالقوه‌ای در بهبود پاسخ ایمنی و محافظت افراد در برابر سرطان دهان، مری، حلق، حنجره و ریه دارند.

او با اشاره به رنگدانه زرد و سبز، بیان کرد: اسفناج، برگ خردل و شلغم، مارچوبه و کدو حلوایی زمستانی پخته شده با محافظت در برابر آسیب ماده ژنتیکی DNA، احتمال دارد که به پیشگیری از سرطان کمک کند. ماده مؤثره این سبزی‌ها «لوتئین» و «زیزانتین» است.

مؤذن درباره رنگدانه سبز، تصریح کرد: کلم برگ، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، گل کلم و شاهی که حاوی «سولفورافان ها» و «ایندول ها» هستند، با تغییراتی در ماده ژنتیکی DNA، به طور مستقیم و غیر مستقیم با کاهش پیشرفت سرطان ارتباط داده شده اند.

او با اشاره به رنگدانه سفید و سبز، ادامه داد: تره فرنگی، پیاز، سیر و پیازچه با داشتن «آلیل سولفیدها»، دارای امکان محافظت در برابر سرطان معده و روده بزرگ هستند.

برچسب ها: مواد غذایی ، سرطان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار