شهرستان ماهنشان با داشتن ظرفیتی همچون بزرگ‌ترین معدن سرب‌و‌روی خاورمیانه از لحاظ بهره‌مندی از امکانات خصوصاً راه‌ آسفالته روستایی جز عقب‌مانده‌ترین شهرستان‌ها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۴۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 27 February 2021

 

یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر توسعه جوامع شهری و روستایی بهره‌مندی از راه دسترسی مناسب است، اما در استان زنجان راه برخی روستا‌ها آسفالت نشده و از سویی دیگر قرارگیری تعدادی از روستا‌ها در مناطق کوهستانی حتی سبب شده تا راه دسترسی مناسبی در اختیار روستانشینان وجود نداشته باشد.

در این بین شهرستان ماهنشان به دلیل داشتن ظرفیت‌‌های معدنی، کشاورزی و صنعتی جزء شهرستان‌هایی است که با داشتن قریب به 900 کیلومتر راه ارتباطی جز سومین شهرستان‌ از لحاظ بهره‌مندی از راه ارتباطی باشد اما متاسفانه 45 درصد مسیر‌های روستایی این شهرستان هنوز آسفالت نشده است و این امر خود مانعی در مسیر پیشرفت و رونق‌گیری هر چه بیشتر روستا‌ها شده است چراکه شغل اغلب روستانشینان این منطقه کشاورزی بوده و عدم دسترسی به راه مناسب خود دلیلی بر دیرکرد بازارسانی محصولات می‌شود.

علاوه بر این در طول فصل زمستان نیز با بارش اولین برف راه بسیاری از روستا‌های این شهرستان مسدود شده و بعد از گذشت چند روز از بارش، بازگشایی مسیر‌ها انجام می‌شود که این امر نیز مسائل بیشماری رو پیش‌ روی روستاییان ایجاد می‌کند.

با این حال طبق اعلام بهمن دویران، مدیر راهداری شهرستان ماهنشان اعتبارات ملی از راه‌های روستایی حذف شده است بنابراین نیازمند این است تا اعتبارات در کمیته استانی بررسی شده و تخصیص یابد. با این حال مسیر دسترسی به روستا‌هایی همچون تات قشلاقی و خورجهان شهرستان با استفاده از امکانات راهداری در حال احداث است.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است با وجود 45 درصد مسیر روستایی آسفالت نشده در شهرستان ماهنشان آیا راهداری استان برنامه‌ای برای این امر در سال پیش‌رو اندیشیده است؟

عبدالحسین علی‌اکبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: اگر شهرستان ماهنشان را از لحاظ هر شاخصی بررسی کنیم از میانگین استانی پایین‌تر است و عقب‌ماندگی به لحاظ آسفالت راه‌های روستایی نیز در این شهرستان کاملاً مشهود است.

وی افزود: در این منطقه از بعد شاخص‌های جمعیتی و طول راه‌های روستایی آسفالت به کل استان عقب‌ماندگی وجود دارد و اگر مقایسه انجام گیرد 81 درصد راه‌های روستایی استان آسفالت است که این شاخص در ماهنشان معادل با 72 درصد است.

مدیر‌کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه تعداد روستا به کل راه‌های روستایی در سطح استان زنجان معادل با 80 درصد بوده و این رقم در ماهنشان 67 درصد است، گفت: شهرستان ماهنشان نیازمند جذب اعتبارات استانی بیشتری است از سویی دیگر نیازمند این هستیم تا از اعتبارات ملی نیز رقم بیشتری به این شهرستان تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی ماهنشان موضوع اختصاص اعتبار بیشتر به این شهرستان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مورد بررسی قرار می‌گیرد و امیدواریم با رقم اعتبار بیشتر شاخص‌های راه این شهرستان بالاتر برود.

با این اوصاف طبق گفته مسئول مربوطه نیز کاملا مشهود است که شهرستان ماهنشان علی‌رغم بهره‌مندی از بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه اما جزء شهرستان‌هایی با کمترین شاخص‌ها خصوصاً در حوزه آسفالت راه‌های روستایی است. با این حال امید است آسفالت‌ریزی راه‌‌های روستایی این شهرستان مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و با جذب اعتبارات ملی و استانی روستانشینان این شهرستان نیز از اولیه‌ترین امکانات زندگی که بهره‌مندی از راه دسترسی مناسب است بهره‌مند شوند. در پایان تاکید می‌شود مسئولان استان زنجان به جای اینکه به فکر ارائه آمار باشند کمی عملیاتی‌تر باشند و مشکلات این استان را رفع کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار