درجلسه شورای اطلاع رسانی که روز دوشنبه با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم ترتیب یافت، اعطای شناسنامه به فرزندان حاصل از مادران ایرانی دراین استان به صورت رسمی عملیاتی شد.
کد خبر: ۹۴۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 01 March 2021

به گزارش تابناک قم، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم بیان کرد: اعطای شناسامه ایرانی به فرزندان حاصل از مادران ایرانی یکی از گام های مثبت کشور طی ماه های گذشته بوده است.

به دنبال تصویب «قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی غیرایرانی» در دوم مهرماه ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی، «آیین‌نامه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» توسط هیات وزیران تصویب در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده‌است.

بیژن سلیمانپور در ادامه  به موضوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: هیچ راهی برای شکست کرونا جز فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، خودداری از تجمعات و سایر شیوه نامه های بهداشتی وجود ندارد.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی رسالت و وظیفه خبرنگاران و اصحاب رسانه در مسیر اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از خیز مجدد کرونا و خطر این ویروس کشنده بیشتر از کادر درمان است.

به گفته وی، از اصحاب رسانه استان درخواست داریم در پوشش اخبار کرونا به انتشار صرف اخبار بسنده نکنند بلکه در قالب های مناسب خبری مردم از ادامه خطر این ویروس آگاه سازند.

سلیمانپور با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای یکی از نیروهای بهداشت قم و دستگیری چند ساعته وی گفت: نیروهای امنیتی استان همیشه حامی نیروهای بهداشت بودند و مشکل اخیر به خاطر یک سوءتفاهم بوده و به خاطر مشکل ایجاد شده برای این فرد از وی عذرخواهی می کنیم.

ثبت نام ۷۵۰۰ نفر برای اعطای شناسامه به فرزندان حاصل از مادر ایرانی در قم

مدیرکل اتباع و مهارجرین خارجی استانداری قم نیز  با اشاره به قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاضل از مادران ایرانی گفت: با تلاش های صورت گرفته و مصوبه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی از امسال شاهد اجرای قانون اعطای شناسامه به فرزندان حاصل از مادر ایرانی هستیم.

عباس شیرمحمدی عنوان کرد: ۷ هزار و ۵۰۰ نفر تاکنون برای اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از مادران ایرانی در استان قم ثبت نام کرده اند.

وی افزود: از این بین برای ۲ هزار نفر پرونده تشکیل شده که به هزار و ۵۰۰ پرونده رسیدگی شده و برای ۷۰ نفر از این افراد پس از بررسی های انجام شده شناسامه ایرانی صادر شده است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم تصریح کرد: شرایط استان در فرزندان حاصل از مادران ایرانی متفاوت تر از سایر استانهای کشور است و تعداد این افراد در قم بسیار بیشتر از برخی از استانهای دیگر است.

شیرمحمدی تصریح کرد: استان قم پنجمین استانی است که صدور شناسامه به فرزندان حاصل از مادران ایرانی را آغاز کرده است.

۶۳ درصد مردم قم عضو تامین اجتماعی هستند

مدیرکل تامین اجتماعی استان قم نیز بیان کرد: مجموعه تامین اجتماعی در استان قم در چهار دهه اخیر قابل مقایسه با دوران قبل انقلاب نیست و امروز قم یکی از قطب های موفق در تحت پوشش قراردادن افراد حائز شرایط است.

علی اصغر دادخواه گفت: تامین اجتماعی استان در دهه های اخیر موفق شده در گسترش چتر بیمه ای، فضای فیزیکی و گسترش تعهدات بیمه ای و حمایتی از موفقیت های بارز قم در بخش بیمه تامین اجتماعی بوده است.

به گفته وی، ۷۹۴ هزار نفر از جمعیت قم که ۶۳ درصد از ساکنان استان را تشکیل می دهد عضو اداره کل تامین اجتماعی هستند.

وی بیان داشت: جمعیت زیر پوشش تامین اجتماعی قم قبل از انقلاب ۳۹ هزار نفر بود که امروز نسبت به ۴۰ سال گذشته با افزایش ۲۱ برابری همراه شده است.

دادخواه گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی قم در قبل از انقلاب ۳۰۰ نفر بوده که امروز به بیش از ۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است..

به گفته وی، ۱۸ مرکز درمانی در سطح استان قم فعال است در حالیکه قبل از انقلاب تنها ۲ مرکز بیمه ای در این استان فعال بود.

مدیرکل تامین اجتماعی قم یادآور شد: ۹۳۰ کارگاه صنفی قبل از انقلاب در قم فعال بود که امروز این کارگاه های صنفی به بیش از ۱۳ هزار واحد تولیدی و صنعتی رسیده است.

دادخواه همچنین ابراز داشت: دفترچه های کاغذی درمانی از ابتدای اسفندماه سال جاری حذف شده است و برخی مشکلات موجود نیز در آینده نزدیک به صورت کامل از بین خواهد رفت.

قم سومین شهر سبز کشور

مسئول روابط عمومی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: قم از نظر توسعه فضای سبز شهری در سطح کشور رتبه سوم را به دست آورده است.

محمد مختاری افزود: از سال ۹۴ سرانه فضای سبز شهری از حدود ۱۵ متر مربع به بیش از ۲۰ متر مربع توسعه پیدا کرده است.

وی ابراز داشت: دومین پویش "درخت دوستی بنشان" همزمان با روز درختکاری در سطح استان قم با کاشت گسترده نهال در سطح مراکز حوزوی، دانشگاهی، درمانی، فضاهای عمومی و غیره آغاز می شود.

مختاری تاکید کرد: ۵ بوستان ویژه بانوان در سطح شهر قم راه اندازی شده و برنامه ویژه نهال کاری در یکی از بوستانها نیز پیش بینی شده است.

۱۵ اسفند ماه به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده‌است.

همچنین در بخشی از این جلسه از لوگوی جدید خانه مطبوعات استان قم با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رونمایی شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار