رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: حضرت ابوطالب(ع) از مظلوم‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام است و ظلم بسیار زیادی در ادوار مختلف نسبت به ایشان و فرزند گرامیش حضرت امیرالمومنین(ع) صورت گرفته‌است.
کد خبر: ۹۴۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 10 March 2021

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری روز سه‌شنبه در همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) درقم  افزود: نعمت دین و هدایت انسان تنها نعمتی است که خداوند متعال نسبت به اعطای آن به نوع بشر منت گذاشته و تاکید زیادی بر روی آن شده‌است.

به گفته وی، در طول ۴۰ سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین باری است که همایشی برای حضرت ابوطالب(ع) برگزار می‌شود و از این جهت یک اقدام و رویداد خاص است و تمام مراجع تقلید از برگزاری چنین همایشی حمایت کرده‌اند.

اختری خاطرنشان کرد: هدف مجمع جهانی اهل بیت(ع) در برگزاری این همایش این بوده که آثاری بتواند تولید کند که برای معرفی حضرت ابوطالب(ع) اطمینان بخش و قابل ارجاع باشد.

به گفته وی، حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه کبری(س) دو شخصیتی هستند که جان و مال خود را فدای پیشرفت گسترش اسلام کردند و به همین منظور پیامبر گرامی اسلام(ص)‌ همیشه بر این دو شخصیت بزرگ تاریخی علاقه خاص داشتند.

وی عنوان کرد: عده‌ای درصدد هستند  که واقعیت تاریخی مهم و اثرگذار حضرت ابوطالب(ع) را مورد غفلت قرار دهد و یا تهمت‌های ناسزایی به ایمان وی متوجه کند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: اشعار باقی مانده از حضرت ابوطالب(ع) و روایات ائمه اطهار(ع) به وضوح از ایمان و دین توحیدی این شخصیت بزرگ تاریخی حکایت دارد و مومن بودن او در برابر کفار قریش قابل انکار نیست.

به گفته وی، اگر در جمهوری اسلامی از کیان شیعه و حضرت ابوطالب(ع) دفاع نشود چه زمانی باید دفاع شود. امروز در دانشنامه مجازی و برخی مراکز علمی جهان اسلام اطلاعات غلطی از شخصیت‌های تاریخی اسلام به نسل جوان ارائه می‌شود که کاملا دروغ و تحریف شده‌است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: وهابیت تکفیری خط تحریف صدر اسلام را دنبال می‌کند و در رسانه‌های خود با قدرت زیادی واقعیت‌های تاریخی را وارونه جلوه می‌دهند و در این شرایط ما باید در برابر خط تحریف آنها ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم به پیامبرگرامی اسلام، ائمه اطهار(ع) و سایر شخصیت های مهم تاریخی توهینی صورت بگیرد.

اختری عنوان کرد: امروز لازم است با هر امکانی که در دست داریم واقعیت‌های تاریخی خود را اثبات کنیم و این مساله منافاتی با وحدت اسلامی ندارد بلکه دفاع از اعتقادات خود در برابر خط فعال تحریف است که در تمام جهان رایج و معقول می‌باشد.

حضرت ابوطالب(ع) مجاهد اسلام است

عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه این همایش عنوان کرد: جهاد مقاومت در منطق قرآن کریم در حکم جهاد کبیر است و حضرت ابوطالب(ع) سردمدار جهاد در عرصه مقاومت در برابر دشمنان در مکه و مدینه بود و اسلام به حق مدیون مجاهدت‌های ایشان است.

آیت الله عباس کعبی، حضرت ابوطالب(ع) را از شخصیت های گمنام تاریخی دانست و اظهار داشت: حضرت ابوطالب(ع) ولایت مدار حقیقی نبوت حضرت نبی مکرم اسلام بود. ایشان  پرچمدار مقاومت و جهاد در تاریخ اسلام بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: حضرت ابوطالب(ع) با وجود اینکه بزرگ مکه و بطحاء بود اما تابع ولایت نبی مکرم اسلام(ص)‌ بود و عمر و جایگاه خود را صرف توسعه و پیشرفت اسلام کرد.

کعبی ابعاد حمایت‌های چند بعدی حضرت ابوطالب(ع) از پیامبر اعظم(ص)  را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مقاومت اجتماعی، حمایت فرهنگی از خط مقاومت، حمایت سیاسی، مقاومت اقتصادی و مقاومت معنوی و فرهنگی از مصادیق حمایت های این شخصیت بزرگ تاریخی از رسول گرامی اسلام است.

به گفته وی، امروز در جغرافیای مقاومت اسلامی در یمن، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی و غیره قبایل زیادی زندگی می کنند و این قبایل می‌توانند حمایت اجتماعی حضرت ابوطالب(ع) از پیامبر گرامی اسلام را سرلوح خود در دفاع از اسلام قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حمایت‌های سیاسی حضرت ابوطالب(ع) نبود کفار قریش اجازه نمی‌دادند دین اسلام در جزیره العرب نفس راحتی بکشد چه این که بعد از رحلت وی مشکلات زیادی برای نبی مکرم اسلام (ص)‌به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت حضرت ابوطالب(ع) برای ملت ایران و جبهه مقاومت اسلامی درس آموز است.

ارسال ۶۰۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش حضرت ابوطالب(ع)

دبیر همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) بیان کرد: این همایش از اواخر سال ۹۵ توسط مجمع جهانی اهل بیت شروع شد و قرار بود اسفندماه سال گذشته اختتامیه آن برگزار شود که به خاطر شیوع ویروس کرونا یک سال به تاخیر افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حائری شیرازی ابراز داشت: در بخش علمی همایش حدود ۶۰۰ چکیده مقاله به زبان‌های مختلف از کشورهای گوناگون به دبیرخانه همایش ارسال شده‌است. همچنین با بیش از ۲۰۰ شخصیت علمی و بین المللی از فرق و مذاهب مختلف اسلامی پیرامون شخصیت حضرت ابوطالب(ع) مصاحبه های علمی صورت گرفته‌است.

حائری شیرازی یادآور شد: در برگزاری این همایش اندیشمندانی از بیش ۳۶ کشور جهان همکاری و تعامل مستقیم داشتند و مراجع تقلید قم نیز پیام های تصویری و توصیه های ویژه ای نسبت به برگزاری این همایش داشته‌اند.

دبیر همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: حضرت ابوطالب(ع) یکی از شخصیت های برجسته و مهم در مبحث مقاومت اسلامی هستند و به همین جهت علما و مفتیان اهل سنت و دانشگاه الازهر تعامل و همکاری مطلوبی با دبیرخانه این همایش داشتند.

حائری شیرازی تصریح کرد: برگزاری ۴۰ نشست تخصصی و علمی با همکاری مراکز علمی داخلی و بین المللی از دیگر اقدامات انجام شده در بعد علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) طی چهار سال گذشته بوده است.

به گفته وی، حمایت از پایان نامه‌های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با حضرت ابوطالب(ع) هم در بعد علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) عملیاتی شده‌است.

حائری شیرازی گفت: در بعد هنری همایش ، آثار فاخری در حوزه نقاشی، خوش نویسی، پوستر، تواشیح، سرورد و... تولید، همچنین در بخش کودک و نوجوان این همایش نیز حدود ۲ هزار اثر در قالب‌های مختلف هنری به دبیرخانه ارسال شده‌است.

همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) امروز با پیام تصویری آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید و با سخنرانی شخصیت های حوزوی و سیاسی از کشورهای مختلف در قم آغاز به کار کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار