رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی باید ۴۰ درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۹۴۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ 11 March 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رسول جلیلی افزود : بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی باید ۴۰ درصد کاهش یابد این در حالی که با وجود سهم اندک اعتبارات، تعهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به صورت کامل اجرایی می‌شود که این موضوع موجب مشکلات زیادی در بخش کشاورزی شده است.

جلیلی به بالا بودن هزینه حق آبه بخش کشاورزی در برخی شهرستان‌ها از جمله شهرستان میاندوآب اشاره کرد و افزود: از ستاد احیای دریاچه ارومیه تقاضا داریم تحقق کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی استان مطابق با میزان اعتبارات تخصیص یافته باشد و در این زمینه پیگیری‌های لازم جهت اجرایی شدن سایر مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی انجام شده است.

او  با بیان اینکه مشکل تخصیص سوخت ماشین الات کشاورزی استان به جد درحال پیگیری است، تصریح کرد: ضروری است سوخت مورد نیاز ماشین الات استان بر اساس دستورالعمل‌های موجود و مانند سایر خودرو‌های موجود به سهولت تامین و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

جلیلی بیان کرد: کود‌های شیمایی مورد نیاز بخش کشاورزی براساس سهمیه‌های استانی و کشوری کاملا تامین شده است و کمبودی در این حوزه وجود ندارد.

او از کشاورزان استان درخواست کرد میزان مصرف کود‌های شیمایی را بر اساس آزمایش خاک جهت تقویت خاک و بالا بردن حاصلخیزی آن هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی مدیریت کنند.

جلیلی با بیان اینکه اعتبارات لازم در قالب تسهیلات سرمایه در گردش برای کشت بهاره کشاورزان استان با دریافت کشاورز کارت امکان پذیرشده است، افزود: متاسفانه کشاورزان رغبت کمتری به دریافت کشاورز کارت دارند که این امر باعث شده مشکلاتی در توزیع تسهیلات بانکی و نهاده‌های کشاورزی به وجود آید.

وی اضافه کرد: بهره وری آب و توسعه کیفی واحد‌های پرورش ماهی دراستان در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در اکثر مزارع پروش آبزیان در استان مصرف آب بسیار ناچیز بوده و صرفا با بازیافت آب‌های مصرفی به صورت مدار بسته آب دوباره به چرخه برمی گردد که تمهیدات لازم برای کاهش آب بهای مزارع پروش ماهی در دستور کار قرار دارد.

او  اذعان کرد: حداقل ظرفیت مجوز‌های صادر شده برای مزارع پرورش ماهی ۳۲ تن است که با توجه به ضرورت مصرف بهینه آب در این بخش؛ توسعه مجتمع‌های پرورش ماهی بزرگ مقیاس از برنامه‌های سازمان در سال آینده است.

جلیلی تقویت تشکل‌های کشاورزی در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی استان را ضروری دانست و ادامه داد: ارتقای شاخص‌های توسعه استان در گرو توسعه پایدار بخش کشاورزی و توسعه کشاورزی قراردادی و حمایت از زنجیره‌هاست.

در ادامه هر یک ازتشکل‌های حاضر در جلسه، به تبیین برنامه‌ها و راهکار‌های اجرایی خود در جهت رفع مشکلات در حوزه مرتبط با فعالیت خود پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار