ترجمه و تدوین: علیرضا هرمزی نژاد رئیس تشریفات و امور بین الملل: رسانه‌های اجتماعی (Social Media) امروزه به حدی توسعه پیدا کرده‌اند که به ابزار اصلی برای روایت اتفاقات و واقعیت‌های جامعه تبدیل شده‌اند. با رشد و توسعه چشم انداز دیجیتال برندها، در استراتژی روابط عمومی حضور در رسانه‌های اجتماعی به عنوان وسیله ارتباط و اتصال به طیف گسترده‌ای از مخاطبین، اجرائی شده است.
کد خبر: ۹۴۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 16 March 2021

ترجمه و تدوین: علیرضا هرمزی نژاد رئیس تشریفات و امور بین الملل: رسانه‌های اجتماعی (Social Media) امروزه به حدی توسعه پیدا کرده‌اند که به ابزار اصلی برای روایت اتفاقات و واقعیت‌های جامعه تبدیل شده‌اند. با رشد و توسعه چشم انداز دیجیتال برندها، در استراتژی روابط عمومی حضور در رسانه‌های اجتماعی به عنوان وسیله ارتباط و اتصال به طیف گسترده‌ای از مخاطبین، اجرائی شده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مشتریان از رسانه‌های اجتماعی برای درک و تعامل با برندهای محبوب‌شان استفاده می‌کنند، همین امر سبب می‌گردد تا شهرت برند که بر حیطه و نفوذ آن تاثیر می‌گذارد، ایجاد شود. در این نوشتار تلاش شده است تا به صورت گام به گام مراحلی را تشریح نمائیم تا با ایجاد یک استراتژی برای رسانه‌های و هم راستا نمودن آن با تکنیک‌های روابط عمومی سنتی، ارتباط گسترده‌تری با مخاطبین مورد نظر را ایجاد می‌نماید.

1. سازماندهی پیام یا صدای برند و شناخت مخاطبین

مهمترین جنبه تقویت تأثیر آگاهی از برند شما و دستیابی از طریق رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی، در گام اول داشتن یک پیام واضح و شفاف است. برای آنکه طیف گسترده‌ای از مخاطبین درک عمیق‌تری از برند داشته باشند، پیام ارسال شده از طریق تمام پلتفرم‌های بازاریابی خصوصاً رسانه‌های اجتماعی لازم است شفاف، مختصر، جذاب و قابل تشخیص باشد. بسیاری از برندهای شناخته شده به این دلیل به این سطح از موفقیت دست یافته‌اند که موفق شده‌اند که یک ارتباط عاطفی با مخاطبین خود ایجاد نمایند. پیش از ایجاد تقویم و یا گام موضوعات محتوا، باید به سوالات زیر را پاسخ دهید:

نقش رسانه‌های اجتماعی در روابط عمومی چیست و چگونه می‌توانید از آن برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرد؟

چگونه مخاطبین هدف را تعریف می‌کنید؟ آنها چه کسانی هستند؟

مخاطبین ایده آل شما کجا هستند و چگونه محتوای شما توسط آنان بازنشر و تقویت می‌شود؟

این موارد برخی از مهمترین جنبه‌های مهم و استوار رسانه اجتماعی و استراتژی روابط عمومی هستند. طراحی و زیبایی نام تجاری شما تغییر خواهد کرد، اما پیام شما همیشه باید بر جنبه «چرا» نام تجاری شما تأکید کند و اینکه چرا برای مخاطبان و/یا مشتری شما مهم است.

2. قلاب‌های درست را برای هویت دادن به برندتان پیدا کنید

برای پیشگیری از فرسودگی تبلیغاتی برند شما و مخاطبین آن، مهم است که بدانید کدام دسته از محتواها استراتژی و تلاش‌های توسعه‌ای شما را هدایت می‌کند. با مرتب نمودن محتواها بر اساس گروه‌های مشخص، مخاطبین شما می‌توانند به درک عمیق‌تری از محتوائی که در آن تخصص دارند، دست یابند. در اینجا به ذکر مثال‌هایی از انواع محتواهایی که می‌تواند بعنوان هدف قرار گیرند، می‌پردازیم:

الهام بخش: این دسته از محتواها برای آنکه به افراد ذهنیت و تفکر مثبت بدهند، فوق العاده است. مانند: نقل قول‌ها، طرح‌های یک دست و مسطح، تصاویر زیبا، جملات کوتاه تأثیرگذار و ...

آموزشی: آیا شما در یک حوزه متخصص هستید؟ این فرصتی برای شماست که از تخصص خود استفاده نمائید. محتواهایی نظیر نکات و ترفندها، ویدئوهای آموزشی، سوالات متداول، منابع رایگان و ... ایجاد کنید. اینکونه محتواها می‌تواند از هر نوع اطلاعاتی که مخاطبین شما می‌توانند از آنها بیاموزند، باشند.

محاوره‌ای: این ویژگی برای هر نوع محتوایی است که باعث تعامل می‌شود. مانند: هدایا / مسابقات، نظرسنجی‌ها، پست‌های "Caption this" (این متن را کپشن کنید)، جاهای خالی را پرکنید و ... . به تولید محتوایی فکر کنید که یک زمزمه یا جرقه فکری ایجاد نماید. هرچه برند شما معتبرتر باشد، بهتر است.

ارتباطی: منظور از این امر، رویکرد پشت صحنه محتوای شما است. مانند: بررسی محصول، عکس‌های سفر، سبک زندگی، رویدادها، گروه، مشتری و ... . این امر به مخاطبین شما اجازه می‌دهد که ارتباط شخصی خودشان را با شما و برند شما ایجاد کنند.

تبلیغاتی: این امر مهم است که هر نوع از تخفیف یا تسهیلاتی را در قالب محتوا قرار دهید. همچنین این نوع محتوا برای تسهیلات فردی نظیر وبینارها، پادکست‌ها، فرصت‌های سخنرانی آتی و ... عالی خواهد بود. از برجسته و درخشان نمودن دستاوردهای خود نهراسید. موفق‌ترین برندها و کسب و کارها براساس محتوائی، در دیدگاه مخاطبین بیشتر دیده می‌شوند زیرا در محتواهایی که روابط عمومی‌ها تولید و به نمایش می‌گذارند که تولید شده به صورت متمرکز به آن پرداخته شده است. تلاش‌های روابط عمومی در جذب مخاطبین – خصوصاً در رسانه‌های اجتماعی – موثرتر خواهد بود چنانچه در استراتژی محتوا شفافیت بیشتری داشته باشید.

3. در رسانه اجتماعی امکان دریافت جرقه فکری (Buzz) را قرار دهید: قابلیت محاوره داشته باشید

زمانی که اطلاع از برند خود را از طریق خروجی‌ها و اطلاع رسانی روابط عمومی می‌سازید، مشارکت اجتماعی یکی از مهمترین جنبه‌ها و رویکردها است. رسانه اجتماعی یکی از بزرگترین خروجی‌ها برای توزیع پیام و محتواهای شما به مخاطبین است که به آنها کمک می‌کند تا جرقه‌های فکری را برای شما و برندتان ایجاد نمایند. با مخاطبان هدف خود و محتوایی که توسط آنان ایجاد و منتشر می‌شود ارتباط برقرار کنید.

ابتدا افراد تأثیرگذار و یا رسانه‌هایی را که درباره موضوعات همسو و مرتبط با نام تجاری (برند) شما صحبت می‌کنند، پیدا کنید. چگونه می‌توان این حساب‌ها یا افراد را پیدا کنید؟ با جستجوی مواردی مانند ذکر @‌، هشتگ‌ها، برچسب‌های جغرافیایی و غیره شروع کنید و سپس استراتژی روش تصمیم‌گیری برای نظر دادن و یا ارتباط با آنها را تعیین نمایید.

در آخر، از به اشتراک گذاشتن اخبار نترسید! پس از برقراری ارتباط آنلاین و یا ایجاد یک ارتباط جدید، داشته‌ها یا اخبار خود را به اشتراک بگذارید. با این حال، از هر نوع ارتباطی که ممکن است به عنوان هرزنامه (Spam) طبقه‌بندی شوند، خودداری کنید.

4. به محتوای خود انرژی داده و آن را بهینه‌سازی کنید

استفاده از هشتگ (#) در رسانه‌های اجتماعی روشی عالی برای جلب توجه به محتوای شما و یافتن افراد تأثیرگذار برای نام تجاری شما از طریق همسویی با محتوای محبوب آنها است، محتواهایی که این افراد قبلاً مورد توجه قرار داده‌اند. هشتگ‌ها اغلب یک روش بی‌نقص برای یافتن آسان حساب‌های جدید برای دنبال کردن افرادی است که محتوای مشابه شما را تولید و به اشتراک می‌گذارند.

توصیه می شود وقت کافی برای یافتن و درک هشتگ‌هایی که کارآیی بیشتر و بهتری برای شما دارند، اختصاص دهید. هنگامی که از هشتگ‌هایی که با دستورالعمل‌های محتوای برندتان مرتبط است، ایده گرفتید 5 تا 10 مورد که حداقل دارای 15 هزار برچسب می‌باشند را انتخاب و برای برند خودتان بهینه‌سازی نمائید.

5. خامه و شکر خود باشید – پخش ویدیویی و پخش زنده

در فضای روابط عمومی دیجیتال، به نمایش گذاشتن چهره‌های حاضر در پشت هر برند و یا تجارت مهم است. پخش زنده و فیلم، راهی عالی برای برندها به منظر ایجاد ارتباط عاطفی مستقیم با مخاطبین هدف است. روابط عمومی راهی برای به اشتراک گذاشتن یک داستان یا واقعیت است، پس چرا نباید این واقعیت یا داستان را با ویدئو جذاب‌تر کرد؟

هنگام تدوین استراتژی برای محتوای ویدیویی، بیش از حد تصور نکنید! می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که قبلاً با آنها آشنا هستید و در اختیارتان قرار دارد.

6. با مخاطبین خود سازگار و منطبق باشید

همیشه ظاهر خود را با مخاطبین‌تان منطبق نمائید. قدرت تعامل و دنبال شدن (Following) شما توسط مخاطبین، می‌تواند تاثیر زیادی در دسترسی و دیده شدن محتوای شما داشته باشد.

وقتی صحبت از دفعات ارسال پست‌های شما می‌شود، بهتر است این پست‌ها حداکثر 5 بار در هفته ارسال شوند. هنگامی که حضور خود را در شبکه‌‌های اجتماعی افزایش دادید، بر اساس نیاز و میزان تعامل مخاطبان خود، به دنبال افزایش تناوب حضور و ارسال پست‌های خود باشید. در مورد زمان‌های فعالیت در رسانه اجتماعی، اطلاعات آماری حساب خود را بررسی کنید تا ببینید مخاطبان شما چه زمانی بیشتر محتوای شما را مشاهده می‌کنند و سپس برنامه تعامل با جامعه مخاطبین خود را در این بازه‌های زمانی برنامه‌ریزی کنید.

مشارکت اجتماعی یکی از روش‌های ایجاد سر و صدا در شبکه‌های اجتماعی است، بنابراین این کار را در بالای لیست خود نگه دارید! هر روز حدود یک ساعت را صرف اظهار نظر کردن، لایک کردن و مشارکت موثر با ارتباطات مهم و تاثیرگذار خود کنید. مطمئن شوید که در اولین فرصت ممکن به صف پیام‌های پاسخ داده نشده در نرم افزار مدیریت رسانه‌های اجتماعی خود، پاسخ خواهید داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار