در موسسه دارالاکرام و با همکاری نشر نی،
هشتمین نشست از سلسله جلسات خیر و خرد با موضوع «روابط خیریه‌ها و دولت» در موسسه دارالاکرام و با همکاری نشر نی برگزار گردید.
کد خبر: ۹۵۵۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ 14 April 2021
 سید احمد نصری در بخش مقدماتی سخنان خود به تعاریف مختلف مفهوم «خیر» در قرآن و در ادامه به تجربیات و دیدگاه¬های خود در ارتباط با رابطه دولت و خیریه‌ها اشاره کردند. 

به گزارش تابناک همدان، نصری «نیکو»، «ثروت» و «بهتر» را از جمله معانی واژه خیر در قرآن بر شمردند و در ادامه افزودند: کار خیر در قرآن یعنی کار بهتر و این کار بهتر جز با مطالعات و بررسی‌های جامع و همه جانبه انجام نخواهد شد.
وی گفت: به نظر میرسد مجموعه دارالاکرام نیز حائز چنین ویژگی‌هایی باشد.
نصری امتیاز دیگر خیریه دارالاکرام این است که: یک کار خیر جمعی است من در معرفی نامه دارالاکرام خواندم که بیش از پنج هزار دانش آموز را در سراسر کشور مورد حمایت قرار داده است این همان کار خیر جمعی است که از کار خیر فردی بهتر است.
وی تاکید کرد: نکته دیگر این است که ما باید تشخیص درستی از نیاز‌ها داشته باشیم این تشخیص نیاز‌ها فقط شامل نیاز‌های مادی نیست، فقط شامل حق تحصیل کودکان نیست، مثلا اگر شما یک نظر سنجی کنید و متوجه شوید که اکثر دانش آموزان مورد حمایت شما نماز نمیخوانند خب به فکر فرو می‌روید، چون هدف این بوده که دانش آموز بتواند از امکانات برابر آموزشی استفاده کند و به جایی برسد و به خودش و دیگران خدمت کند، اما اگر دین نداشته باشد در همان جایگاه بلای جان مردم خواهد شد و به نظرم نباید از این جهات هم غافل شد. 
وی اشاره کرد: برگزاری اردو‌های جهادی خیلی در رشد روحی و معنوی افراد موثر است، چون دانش آموزان کمک کردن به دیگران را یاد میگیرند. 

 نصری در رابطه با موضوع «رابطه خیریه و دولت» افزود: در کشور ما آنچه از فعالیت¬های خیریه و حمایتی که به دولت مربوط می‌شود عملاً در چند نهاد انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، سازمان هلال احمر و شاید بنیاد شهید و بنیاد جانبازان هم بتوان در این رده قرار داد، چون به قشر وسیعی از افراد خدمت رسانی میکنند، اما در چند سال اخیر نیز چند نهاد دیگر در این زمینه فعال شدند.
وی ادامه داد: مثلا ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی از جمله نهاد‌هایی هستند که به تازگی فعالیت حمایتی خود را گسترش داده¬اند البته سپاه هم در موارد ضروری نیز حضور موثری داشته و دارد. 

نصری یاد آور شد: ظاهراً در ایران بیش از ۵۰ هزار خیریه وجود دارد البته دقیقاً نمی‌دانم که ۵۰ هزار برای تعداد خیریه‌ها عدد زیادی هست یا نه، ولی پرسش مهم این است که چرا با وجود این همه نهاد و امکانات مشکلات ما در این زمینه‌ها حل نمی¬شود؟

نصری گفت: با توجه به اینکه چهل و دو سال است که کمیته امداد فعالیت می‌کند، اما خودشان هم اظهار نارضایتی دارند یعنی معتقدند کار‌ها نتایج متناسب ندارد.

 وی تصریح کرد: ما باید توجه داشته باشیم که خیریه در ظاهر به مردم کمک می‌کنند، اما در واقع باری از دوش دولت بر میدارند لذا اگر خیریه‌ها در زمینه‌ای فعالیت میکنند در واقع به دولت کمک می‌کنند؛ بنابراین موظف اند بستر‌های فعالیت موسسات خیریه‌ای را فراهم کنند.

 نصری در بخش پرسش و پاسخ جلسه به سوالات مخاطبان مجازی این برنامه پاسخ گفتند. 
ویدئوی سخنرانی در موسسه خیریه دارالاکرام از طریق آپارات در دسترس عموم قرار گرفته است و متن مشروح این برنامه نیز در سایت و رسانه¬های موسسه دارالاکرام قرار خواهد گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار