در طول یک سال گذشته دو ویروس بلای جان مردم شده است، ویروس کرونا و ویروس گرانی؛ تکلیف اولی هر چند هنوز معلوم نیست اما حداقل مردم می‌دانند برای در امان نگه داشتن خود از این ویروس باید چه کارهایی را بکنند و چه اصولی را رعایت کنند.
کد خبر: ۹۵۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 15 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم:در طول یک سال گذشته دو ویروس بلای جان مردم شده است، ویروس کرونا و ویروس گرانی؛ تکلیف اولی هر چند هنوز معلوم نیست اما حداقل مردم می‌دانند برای در امان نگه داشتن خود از این ویروس باید چه کارهایی را بکنند و چه اصولی را رعایت کنند.

اما ویروس گرانی را ظاهرا علاجی نیست هر چند مسئولان مرتب از نظارت‌ها سخن می‌گویند اما باز هم گرانی جلوتر از نظارت‌ها می‌تازد. با شروع ماه رمضان انتظار می‌رفت که تلاطم بازار کم شود و اندکی رنگ ثبات به خود بگیرد اما باز هم می‌بینیم که تفاوت چندانی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری

مرکز آمار ایران هنوز مقایسه قیمتی فروردین ماه امسال را در کالاهای اساسی اعلام نکرده است، اما مقایسه فروردین و اسفندماه سال گذشته نشان می‌دهد که هر یک از کالاهای اساسی تا چه اندازه گران شده‌اند.

بر این اساس متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری کشور نشان دهنده این است که برنج ایرانی از قیمت 24 هزار تومان در فروردین 99 به 35 هزار تومان در اسفندماه 99 رسیده است همچنین این رقم در برنج خارجی در همین بازه زمانی از 10 هزار و 335 تومان به 24 هزار و 294 تومان رسیده که افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

قیمت گوشت قرمز نیز از 98 هزار تومان گوشت گوسفندی در فروردین 99 به 130 هزار تومان در اسفندماه این سال رسیده است که البته بررسی میدانی تسنیم در بازار نشان می‌دهد که در فروردین 1400 قیمت گوشت گوسفندی تا 160 هزار تومان نیز رسید.

قیمت مرغ نیز هر چند پس از کش و قوس‌های فراوان امروز با قیمت مصوب 24900 عرضه می‌شود اما روند تغییرات قیمتی این کالا نشان می‌دهد که از قیمت 11 هزار و 600 در فروردین ماه سال گذشته در پایان سال به 25 هزار و 850 تومان رسید که افزایش بیش از 2 برابر را نشان می‌دهد.

قیمت تخم مرغ نیز در یک سال گذشته با چالش و افزایش روبه‌رو بوده است و مردم سال گذشته را مرتب در تب و تاب قیمت مرغ و تخم مرغ بودند. براساس داده‌های مرکز آمار ایران قیمت این کالا نیز از 11 هزار و 345 تومان در فروردین ماه 99 به 22 هزار و 247 تومان در اسفندماه همان سال رسید.

قیمت لبنیات نیز که در سال گذشته چندین بار با افزایش قیمت روبه‌رو شد، وضعیت مشابه دیگر کالاها دارد به طور مثال قیمت شیر از 6140 در فروردین ماه سال گذشته به 10 هزار و 900 در اسفندماه 99 رسید و اکنون نیز با همین رِنج قیمتی به فروش می‌رسد.

قیمت ماست از 7 هزار و 814 تومان در فروردین ماه سال گذشته به 12 هزار 958 در اسفندماه همان سال رسید و قیمت پنیر نیز از 11 هزار و 152 تومان در فروردین ماه 99 به 19400 در اسفندماه این سال افزایش یافته است.

روغن که در صدر کالاهای چالش برانگیز سال 99 بود و در استان فارس همچنان روند چالشی خود را حفظ کرده است. کمبود روغن در طول یک سال گذشته برای مردم به ویژه در استان فارس یک موضوع ملموس بوده که سبب شد گاه مردم یک لیتر روغن را با قیمتی بیش از آنچه مصوب بود، خریداری کنند.

 

قیمت این کالا در فروردین ماه سال گذشته 8705 تومان بوده که در اسفندماه همین سال به 22 هزار و 247 تومان رسیده که رشدی نزدیک به 3 برابر داشته است.

قیمت قند و شکر نیز در طول یک سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است؛ متوسط قیمت یک کیلو قند در فروردین ماه سال گذشته 8 هزار و 529 تومان بوده که در اسفندماه به 15 هزار و 54 تومان رسید همچنین قیمت شکر نیز از 7 هزار و 83 به 12 هزار و 409 افزایش یافت.

افزایش قیمت‌ها در سال جدید

با شروع سال جدید نیز قیمت‌ها نه تنها کاهش نداشته بلکه در مواردی نیز افزایش داشته است و به نظر می‌رسد با شروع ماه رمضان برای اینکه سایه گرانی سفره‌های افطار و سحری مردم را بیش از سنگین نکند، مسئولان چاره‌ای بیندیشند.

هر چند مسئولان صمت از توزیع کالاهای اساسی ویژه این ماه با قیمت مصوب و تنظیم بازار خبر داده‌اند. حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس چندی پیش در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد سهمیه‌ای که برای ماه مبارک رمضان در استان فارس در نظر گرفته شده 1600 تن برنج، 7271 تن روغن و 1500 تن شکر است که ابلاغ شده است.

خبری از توزیع کالای ماه رمضان نیست

به گفته وی توزیع این کالاها طبق برنامه‌ریزی به شرکت‌های تعاونی و فروشگاه‌های منتخب واگذار می‌شود که برای اطلاع عموم مردم نیز از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان فارس تصریح کرد که با توجه به وضعیت استان فارس و قرمز بودن شهرستان شیراز تلاش می‌کنیم که مراکز توزیع را افزایش دهیم تا صف‌بندی در تامین کالاهای اساسی ماه رمضان ایجاد نشود.

با این حال با وجود اینکه یک روز از شروع ماه رمضان گذشته است اما هنوز خبری از توزیع کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان در استان فارس نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار