مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: اجرای مرحله سوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی و عشایری علیه بیماری نیوکاسل آغاز شد
کد خبر: ۹۵۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴ 22 April 2021
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، سید امید خلیل زاده بابیان اینکه مرحله سوم طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل با هدف کنترل و پیشگیری از این بیماری با استفاده از واکسن غیر بیماری زای مقاوم به حرارت تولیدی موسسه رازی بصورت رایگان  در سطح استان اجرا می شود؛گفت: مقرر شده این طرح در سطح تمام استان های کشور به مرحله اجرا در آید.
 
او گفت :بر این اساس در استان آذربایجان غربی نیز در فاز سوم این طرح ۶۰۰ هزار قطعه طیور روستایی و عشایری با اعتبار بیش از چهار میلیارد ریال ایمن سازی می شوند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در اجرای فاز اول ۱۶۰ هزار قطعه طیور  و در فاز دوم نیز ۱۰۰ هزار  قطعه طیور بومی و روستایی بر علیه این بیماری ایمن سازی شده اند.

وی افزود: طیور بومی و روستایی یکی از مخازن مهم ویروس نیوکاسل است به طوری که ویروس می تواند در بسیاری از موارد در این پرندگان بدون بروز علائم بالینی حاد و تلفات چرخش کرده و یا بعد از درگیری این پرندگان را به مخزن تبدیل کند.

نیوکاسل از بیماری های مسری طیور است؛ عامل این بیماری ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار