درصورت رفع موانع هشتاد هزارتن سیب درختی از سردخانه های آذربایجان غربی راهی کشورهای مقصد می شود.
کد خبر: ۹۵۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵ 28 April 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه  اخبار منتشر شده درباره میزان انباشت سیب در سردخانه‌های استان صحیح نیست  گفت: ۷۰ تا ۸۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان در انتظار صادرات است.

چالش  مهم صادرات سیب

بابایی با بیان اینکه هزینه صادرات سیب درختی به مرزهای شرقی کشور از روز گذشته با افزایش ۲ برابری مواجه است، اضافه کرد: این موضوع  چالش مهمی برای صادرات محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تقاضا برای ماشین های یخچال دار افزایش یافته است، بیان کرد: توقف در مرزها نیز نامشخص و گاهی طولانی است و علت این توقف های نامشخص هم بازارچه ای بودن صادرات است.

یارانه دولت راهکار اساسی مشکل صادرات سیب

بابایی با بیان اینکه یارانه دولت در بحث صادرات راهکار این مشکل است افزود: ولی وضعیت بودجه ای برای ارائه یارانه صادرات مساعد نیست هر چند در ماه های اخیر مشوق واردات موز در ازای صادرات سیب موجب نجات سیب درختی استان از انبار شدن در سردخانه ها بود.

هزینه های بالا از دلایل عمده کاهش صادرات 

وی افت  نرخ ارز و دلار وعدم رغبت صادر کنندگان به پرداخت هزینه های بالای حمل و نقل را ازدیگر علل کاهش صادرات عنوان کرد وافزود:  زیرساخت های سردخانه ای استان هم بسیار مدرن نیستند و مطلوبیت و کیفیت سیب روزانه کاهش می یابد.

وی افزود: مقاصد صادراتی تولیدات سیب درختی آذربایجان غربی هندوستان، پاکستان و افعانستان و کشورهای اوراسیایی است.

رتبه نخست تولید سیب درختی در  کشور با سالانه بیش از یک میلیون تن متعلق به آذربایجان غربی است که ۳۰ درصد تولید کشوررا شامل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار