نشست بررسی چالش‌های توسعه‌ی کشاورزی استان آذربایجان غربی با حضور اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی در جمع عده ای از نمایندگان دانشجویان استان آذربایجان غربی در سالن جلسات دوم آذر ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳ 10 May 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، در ابتدای مراسم سید محمود صفری فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی گفت: کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: خود کفایی در کشاورزی یکی از بارزترین جلوه های استقلال کشور است که استقلال نیز یکی از اصلی ترین شعارهای انقلاب اسلامی است.

وی افزود: کشاورزی نه به عنوان یکی از عرصه های اقتصادی بلکه به عنوان یکی از راهبردهای امنیت ملّی هر کشوری مطرح است و توسعه های سیاسی و اقتصادی در بسیاری از وجوه خود به امنیت غذایی در مقوله ی کشاورزی گره خورده است.
صفری در خصوص کشاورزی در آذربایجان غربی تاکید کرد: در آذربایجان غربی کشاورزی تنها یک بخش مستقل نیست بلکه با تمام بخش های جامعه در هم آمیخته شده است و زمانی که کشاورزی و اقتصاد کشاورزی رو به راه است، در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تاثیرات مثبت خود را خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از اتمام جنگ تحمیلی، تلاش و هدف گزاری بر این شد که کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی مدرن سوق بیابد و در دولت های مختلف با فراز و نشیب هایی همراه بود.

صفری با اشاره به این که در یک دهه اخیر مقوله ی کشاورزی در آذربایجان غربی توسعه ی بیش از پیش پیدا کرده و این توسعه نامتوازن و غیر علمی است بیان کرد: مقوله ی کشاورزی که می توانست یکی از عناصر توسعه ی آذربایجان غربی باشد به یکی از چالش های جدّی مبدل شده که بعضاً تبعات بسیار زیادی در عرصه های سیاسی و اجتماعی به عینه برای کشور و آذربایجان غربی ایجاد کرده است.

وی افزود: در سایه ی برخی سوء مدیریت ها در آذربایجان غربی، مقام معظم رهبری به جای آن که به امور کلان کشور و جهان اسلام رسیدگی کنند در خصوص مقوله ی سیب آذربایجان غربی دو بار در فرمایشات خود به این مسئله اشاره صریح کرده اند، اما جای تأسف آنجا است که علی رغم فرمایشات مقام معظم رهبری اقدامات جدّی در این بخش صورت نگرفته است.

صفری با اشاره به این که استفاده از ظرفیت های کشاورزی آذربایجان غربی یکی از شعارهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات است، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های کشاورزی آذربایجان غربی و مبدل شدن آن به قطب کشاورزی در سطح کشور و توسعه ی کشاورزی، جزو وعده های انتخاباتی همه نامزد های انتخاباتی در شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورا اسلامی است اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم با وجود ظرفیت های بالقوه ای که در آذربایجان غربی موجود است، با حل مشکلات این حوزه فاصله بسیاری داریم و متأسفانه هر سال نیز با بروز مشکلات این چنینی جلسات و نشست هایی برگزار می شوند که به سرانجامی نمی رسد.

وی ادامه داد: طی بررسی های صورت گرفته مشکل اساسی در بخش کشاورزی خلأ راهکار در زمینه ی توسعه ی کشاورزی نیست بلکه ضعف های مدیریتی و اجرایی، بیشترین سهم و تأثیر را در شکل گیری وضعیت فعلی دارید.

محصولات کشاورزی آذربایجان غربی به صورت فله ای به کشورهای همسایه صادر می شوند!

در ادامه مراسم جمعی از نمایندگان دانشجویان استان آذربایجان غربی که در مراسم حضور داشتند، اظهار کردند: تغییر کاربری در زمین های کشاورزی و تخریب اراضی کشاورزی و احداث خانه باغ ها و ویلا ها در زمین های کشاورزی و عدم تخریب این خانه ها توسط مسئولین ذی ربط از مشکلات عمده کشاورزی در آذربایجان غربی است.

دانشجویان در ادامه بیان کردند: آذربایجان غربی با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب یکی از قطب های تولید سیب در کشور است ولی با وجود مرغوبیت سیب آذربایجان غربی، حدود ۳۰۰ االی ۵۰۰ هزار تن در سردخانه های استان فاسد می شوند و این سبب ضررهای عمده به باغداران می شود.

نمایندگان دانشجویان استان تاکید کردند: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ برای حل مشکل سیب آذربایجان غربی و ارائه ی راهکار صنایع تبدیلی برای حل این مشکل، متاسفانه طی سال های گذشته همّتی برای حل این مشکل توسط مسئولین مشاهده نمی شود.

دانشجویان تصریح کردند: یکی از عمده صنایع تبدیلی، صنعت بسته بندی است ولی آذربایجان غربی در این صنعت جزو استان های ضعیف در این صنعت می باشد و محصولات کشاورزی آذربایجان غربی به صورت فله ای به کشورهای همسایه صادر می شوند.

دانشجویان در ادامه خاطر نشان کردند: به دلیل سنتی بودن کشاورزی آذربایجان غربی و عدم آگاهی کافی کشاورزان از علم کشاورزی بخش عمده ای از محصولات کشاورزی کیفیت مطلوبی ندارند و از بین می روند.

دانشجویان بسیجی ارومیه خاطر تاکید کردند: یکی از عمده ترین مشکلات کشاورزی آذربایجان غربی عدم مطابقت میزان تولید و تقاضا است که باید الگوی کشتی برای کشاورزان تعیین شود تا کشاورزان طبق این الگو، تقاضای بازار محصولات کشاورزی را برطرف کنند.

دانشجویان همچنین پیرامون موضوع ابیاری قطره ای اظهار داشتند: آبیاری قطره ای یکی از راهکار های مناسب با کاهش مصرف آب های زیر زمینی و افزایش کیفیت کشت می شود ولی آبیاری قطره ای به جز چند روستای محدود ارومیه، در سایر بخش های آذربایجان غربی دیده نمی شود.

عمده مشکلات کشاورزی آذزبایجان غربی در اثر عدم برنامه های بلند مدت در دهه های گذشته است

در ادامه مراسم مکرم شیدایی ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه شهداء استان آذربایجان غربی اظهار کرد: عمده مشکلات کشاورزی آذزبایجان غربی در اثر عدم برنامه های بلند مدت در دهه های گذشته است.

وی افزود: متاسفانه مسئولین استان، به مسئله ی کشاورزی نگاه های سطحی داشتند و با تغییر دولت ها و مدیریت ها برنامه ها به کل عوض شده اند.

وی در خصوص تغییر کاربری زمین های های کشاورزی تصریح کرد: فقط در شهرستان ارومیه نزدیک به ۳ هزار فرم شماره یک در قالب فرم شماره ۱۴ به دادگستری ارجاع نشده و روند بررسی را دادگستری طی نکرده است.

شیدایی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم برخورد قاطع تمامی مسئولین آذربایجان غربی با مختلفین، یک عده با نفوذ زمین های کشاورزی را به ویلا باغ تبدیل کرده اند و این مسئله سود کلانی را به جیب سود جویان واریز کرده است.

ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه شهداء آذربایجان غربی در خصوص کاداس اراضی کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: اطلاعات مالکان و مشخصات اراضی کشاورزی برای برنامه ریزی بیش از ۳۰ برنامه کلان کشاورزی بسیار ضروری است که خوشبختانه طرح کاداس آذربایجان غربی در بیش از ۷۰ درصد استان آذربایجان غربی اجرا شده است.

شیدایی در خصوص مجوز های فعالیت در بخش کشاورزی بیان کرد: در بخش مجوزهای فعالیت در بخش کشاورزی خلأهای قانونی بسیاری وجود دارد که این بخش نیازمند تأمل جدی است.

صنایع بسته بندی آذربایجان غربی به حد کافی وجود ندارد

در ادامه مراسم اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: بیش از یک میلیون هکتار اراضی زراعی در آذربایجان غربی وجود دارد که سالانه به صورت متوسط ۶/۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، باغی و دامی تولید می شود و ارزش محصولات خام تولید شده ۲۳ هزار میلیارد تومان است و گردش مالی در صنایع بالا دستی و پایین دستی بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: جمعیت شاغل آذربایجان غربی در بخش کشاورزی ۲۲۵ هزار خانوار است که ۴۱ درصد از جامعه کشاورزی با سواد و ۵۹ درصد بی سواداند و درصد اشتغال کشاورزی در آذربایجان غربی ۳۲٫۸ درصد بوده که این آمار در کشور ۱۸ درصد است و این آمار نشانگر آن است آذربایجان غربی استانی کشاورزی است.

کرامتی در خصوص کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: آذربایجان غربی در محصولاتی همچون سیب، عسل، چغندر، قند، آفتابگردان روغنی، کدو آجیلی، نهاج و سماق رتبه اول کشور و در محصولات همچون یونجه تولیدات شیلاتی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بخش کشاورزی و مشکلات مربوط به آن متأثر از مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و رفع مشکلات کشاورزی نیازمند عزم ملی تمام نهادها و ارگان ها و مسئولین مربوطه را دارد.

کرامتی در خصوص برنامه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: باید موانع کشاورزی آذربایجان غربی شناسایی شوند و روش ها و راه حل ها شناسایی شوند و بودجه هایی که به سازمان اختصاص داده می شود به بخش های مختلف تخصیص یابد تا به برنامه جامع راهبردی برسیم.

وی در خصوص تخلفات تغییر کاربری در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: کنترل و بررسی بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار توسط ۲۰۰ نفر نیروی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کاری بسیار دشوار است و این امر نیازمند همکاری تمامی بخش ها و ارگان های مربوطه است و برخورد با متخلفین نیازمند همکاری دستگاه قضایی است.

مهندس کرامتی در خصوص مشکلات سیب آذربایجان غربی تاکید کرد: ۱٫۵ میلیون تن در یک بازه یک ماهه به بازار عرضه می شود که حتی بزرگترین ناوگان حمل و نقل نیز توانایی جابه جایی این میزان بار را ندارد و به همین دلیل شاهد این چنین مشکلاتی هستیم.

وی ادامه داد: تولید و کشت محصولات زودرس، میان رس، دیررس و بسیار دیررس باعث می شود در بازه طولانی محصولات کشاورزی به بازار عرضه می شود و این باعث کم شدن ترافیک کاری برای کشاورزان، ناوگان حمل و نقل و سردخانه می شود و همچنین سبب کاهش به هدر رفتن محصولات کشاورزی می شود.

وی در خصوص صنایع بسته یندی آذرببایجان غربی بیان کرد: بیش از ۲۲ گروه بسته بندی در آذربایجان غربی فعالیت می کنند و محصولات کشاورزی را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کند ولی صنایع بسته بندی آذربایجان غربی به حد کافی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار