برداشت‌های غیرقانونی در بالادست،
در دهه‌ اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، تراکم جمعیت، کاهش نسبی بارندگی‌ها و افزایش دما، تامین پایدار آب شرب حدود 5 میلیون نفر از جمعیت ساکن در 57 شهر و 380 روستای تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ با چالش مواجه شده است.
کد خبر: ۹۶۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹ 02 June 2021

برداشت های غیر قانونی در بالادست موجب کاهش شدید فشار آب در سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ در روزهای اخیر شد.
معاون بهره برداری و توسعه آب آبفای اصفهان به چالش های موجود در تامین پایدارآب شرب مشترکین این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: در دهه‌ اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، تراکم جمعیت، کاهش نسبی بارندگی‌ها و افزایش دما، تامین پایدار آب شرب حدود 5 میلیون نفر از جمعیت ساکن در 57 شهر و 380 روستای تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ با چالش مواجه شده است.
ناصر اکبری با اشاره به این که خشک شدن زاینده رود موجب خشک شدن چاه های فلمن با ظرفیت آبدهی سه متر مکعب در ثانیه و کاهش 50 درصدی آبدهی سایر چاه های متفرقه و حریمی شد افزود: نیاز است شرکت آب منطقه ای اصفهان نسبت به جبران این حجم از آب از دست رفته اهتمام ورزد.
وی افزود: اکنون آب آشامیدنی اصفهان از تصفیه خانه باباشیخعلی در غرب استان تامین می شود که ظرفیت آن بالغ بر 11.5 مترمکعب آب در ثانیه است در حالی که نیاز آبی مردم در اوج مصرف به 16 متر مکعب در ثانیه می رسد.
معاون بهره برداری و توسعه آب آبفای اصفهان خواهان جلوگیری از برداشت آب در بالادست زاینده رود از سوی مسئولان امر شد و بر صرفه جویی در مصرف آب توسط همه ذینفعان و بهره برداران تاکید کرد.
وی به تاثیر افزایش دما در مصرف آب شرب اشاره کرد و بیان داشت: این روزها با گرم شدن هوا مصرف آب هم بیشتر شده به طوری که هر درجه افزایش دمای هوا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه یا معادل ۲ تا ۳ درصد بر مصرف آب اضافه می کند.
اکبری بر مدیریت مصرف آب از سوی مردم تاکید کرد و گفت: با وجود تنش آبی در اصفهان مردم نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب اهتمام لازم را داشته باشند چرا که با وجود کاهش بارندگی در سال آبی جاری تابستان بسیار سختی را در پیش داریم.
شایان ذکر است به دلیل انجام اقدامات فنی و فرهنگی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در دو دهه اخیر، سرانه مصرف آب مشترکین و همچنین میزان هدررفت آب از شبکه های آبرسانی شهرها و روستاهای تحت پوشش این شرکت، از تمام شهرها و استان های کشور کمتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار