مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاکدشت گفت: پاکدشت با تولید سالانه یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون گل شاخه ای گلخانه ای و فضای باز، و ۶۲ میلیون گل تزئینی و آپارتمانی به پایتخت گل و گیاه کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۷۱۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳ 16 June 2021

«حسن دالوند» با اشاره به این که پاکدشت ۸۱ درصد سطح زیر کشت گل و گیاه استان تهران را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: سطح زیر کشت گل و گیاه گلخانه‌ای در استان تهران هزار و ۳۱۰ هکتار است که سهم پاکدشت در این بخش هزار و ۵۷ هکتار، معادل ۸۱ درصد استان است.

وی افزود: از مجموع هزار و ۱۲۵ هکتار کشت گلخانه‌ای (گل و گیاه، سبزی و صیفی) هزار و ۵۷ هکتار در بخش گل‌های گلخانه‌ای، ۶۸ هکتار در فضای باز و ۲۸۳ هکتار سبزی و صیفی‌جات است که توسط هزار و ۵۷۰ بهره‌بردار کشت می‌شود.

به گفته دالوند، میزان تولید گل و گیاه گلخانه‌ای سالانه در استان تهران هزار و ۱۷۴ میلیون شاخه گل و ۹۳ میلیون گلدان تزئینی و سهم پاکدشت از این میزان هزار و ۸۹ میلیون شاخه گل گلخانه‌ای و ۶۲ میلیون گلدان تزئینی است که ۹۱ درصد میزان تولید گل و گیاه را در استان شامل می شود.

وی با بیان اینکه پاکدشت از نظر سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه رتبه نخست استانی و کشوری را دارد، افزود: شهرستان پاکدشت در تولید و کیفیت ۲ گل شاخه بریده «آنتوریوم» و «ارکیده» نیز مقام اول را در کشور دارد.

دالوند به قدمت ۸۱ ساله گل کاری شهرستان پاکدشت اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۱۹ گل کاری در شهرستان انجام می‌شده و برای اولین بار واردات و کشت آنتوریوم در کشور سال ۵۶ توسط آقایان زعیم و خادم صورت گرفته و برای نخستی بار روش کشت هیدروپونیک در سال ۶۱ در پاکدشت انجام شده است.

مدیر جهادکشاورزی پاکدشت با اشاره به اینکه عمده باغات این شهرستان پسته، زیتون و انار است، افزود: سطح باغات زیر کشت استان تهران ۴۷ هزار و ۶۲۴ هکتار با تولید سالانه ۸۲۴ هزار تن و سهم پاکدشت در این میزان هزار ۵۷۰ هکتار با تولید ۸۲ هزار و ۱۴.۷۳ تن محصول در سال است.

وی گفت: پاکدشت تنها شهرستان استان تهران است که مجوز تولید پیاز مادری زعفران را در اختیار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت ادامه داد: کشاورزان این منطقه سالانه ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم، ۳ هزار هکتار جو و ۵۴ هکتار کلزا، از اراضی کشاورزی را زیر کشت می‌برند.

وی از صادرات انواع گل به کشورهای عراق، عمان، ارمنستان، باکو و روسیه خبر داد وافزود: بیش از ۱۰۰ نوع از انواع گل و گیاه زینتی (گل‌های شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی، برگزاری ای و دریچه ای) شامل آنتوریوم، السترومریا، ژربرا، میخک، داوودی، لیسیانتوس، رز، ارکیده، لیلیوم، بگونیا، مریم، سیکلامن، فوشیا، امپنشن، بنت القنسول و لاله تولید و صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از ظرفیت دام استان تهران در شهرستان پاکدشت است، بیان کرد: مجموع دام سبک پاکدشت ۱۵۴ هزار راس است که از مجموع این تعداد ۱۲۴ هزار راس دام عشایر و ۳۰ هزار دام غیرعشایر است.

وی گفت: شهرستان با تولید سالانه ۳ هزار تن گوشت قرمز ظرفیت مناسبی در تامین گوشت مورد نیاز شهرستان، استان تهران و شهرستان‌های اطراف را دارد و از سوی دیگر تعداد واحدهای تولید شیر این شهرستان ۱۸۰ دامداری است که از این لحاظ پاکدشت رتبه چهارم استان را در اختیار دارند.

دالوند افزود: تعداد واحدهای پرورش دام سنگین پرواری پاکدشت ۱۷۸ واحد با ظرفیت ۹ هزار و ۸۳۰ راس دام شامل ۶ هزار و ۹۰۰ راس گاو اصیل و هزار و ۴۲۰ راس دورگ و بومی است.

مدیر جهادکشاورزی پاکدشت در باره واحدهای مرغداری نیز اظهار داشت: از مجموع ۴۶ واحد مرغداری فعال در پاکدشت، ۸ واحد مرغ تخم‌گذار با یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه مرغ است که روزانه ۴۵ تن تخم تولید و علاوه بر تأمین نیاز روزانه شهرستان، نیاز شهرستان‌های شرق را نیز تا حد قابل توجهی تامین می‌کند.

وی تولید ماهانه گوشت سفید پاکدشت را به طور متوسط ۴۵۰ تن اعلام کرد و افزود: پاکدشت از ۲۹ واحد تولید مرغ گوشتی برخوردار است که ۲۰ واحد آن فعال و ۹ واحد به صورت نیمه فعال و غیرفعال است.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار