استاندار آذربایجان غربی :مدیریت منابع آبی حقآبه دریاچه ارومیه نیر باید اختصاص داده شود.
کد خبر: ۹۷۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱ 11 July 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،شهریاری استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه اولویت اول در مدیریت منابع آبی آذربایجان غربی تامین آب شرب است ولی در مدیریت منابع آبی حقآبه دریاچه ارومیه نیر باید اختصاص داده شود.گفت :با وجود کاهش در ذخایر آبی در پشت سدهای استان، اولویت اول در مدیریت منابع آبی در استان، تامین آب شرب است.


استاندار آذربایجان غربی که در سی و سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سخن می گفت  با اشاره به کاهش بارندگی های اخیر در کشور و به تبع آن در استان، گفت: متاسفانه کاهش بارندگی ها موجب کاهش ذخایر آبی در پشت سدهای استان شده است و در حال حاضر در منابع آبی استان با محدودیت هایی مواجه هستیم.

 


وی اولویت اول استفاده از منابع آبی استان را تامین آب شرب مردم استان عنوان کرد و گفت: در کنار تامین آب شرب مردم ، با مدیریت و برنامه ریزی های لازم، منابع آبی مورد نیاز کشاورزی، حق آبی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری دریاچه باید در نظر گرفته شود.


استاندار آذربایجان غربی در ادامه با انتقاد از سیاست های ناموفق سازمان جهاد کشاورزی استان در تغییر الگوی کشت و گسترش آبیاری های نوین کشاورزی در راستای کاهش آب  مصرفی در این حوزه، گفت: متاسفانه از ۴۰۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی آبی استان ۶۰ هزار هکتار به تجهیزات نوین آبیاری مجهز شده اند و با وجود تامین مالی ۸۵ درصدی متقاضیان استفاده از این تجهیزات توسط دولت، جهاد کشاورزی نتوانسته در تغییر الگوی کشت و استفاده از این تجهیزات توسط کشاورزان موفق عمل کند.


شهریاری به راندمان کم در تولید محصولات کشاورزی و بویژه محصولات باغی در استان اشاره کرد و ادامه داد : در حال حاضر میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی استان چهار برابر استانداردهای جهانی است و این در حالی است که میزان تولید محصولات کشاورزی در استان یک چهارم استاندارد است و این مسئله قابل قبول نیست .


استاندار آذربایجان غربی افزود: در شرایطی که با کاهش منابع آبی مواجه هستیم کشاورزی طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه نباید توسعه یابد بلکه باید بسمت بهره وری بیشتر از وضعیت فعلی پیش رفت.


شهریاری  با انتقاد از برخی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در ممانعت از توسعه واحد های گلخانه ای در استان گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه در کنار اجرای طرح های احیای دریاچه، باید پیگر استفاده از ۳۰۰ میلون متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه از رود ارس باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار