نشست مشترک ایران و ترکیه در ماکو
در نشست مشترک جمعی از مدیران جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تاثیرات احداث دیوار مرزی ترکیه بر منابع آب و محیط زیست منطقه و استان آذربایجانغربی بحث و بررسی شد .
کد خبر: ۹۹۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳ 01 September 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، در این نشست که با حضور مدیران وزارت امور خارجه و وزارت نیرو و دستگاههای ذیربط کشورمان و وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ملی کشور ترکیه در محل سازمان منطقه آزاد ماکو ترتیب یافت در مورد انسداد برخی آبراه ها در مرز مشترک دو کشور بر اثر احداث دیوار مرزی ترکیه و کاهش اثرات سوء احداث این دیوار مرزی بر جریان طبیعی آب بحث و تبادل نظر شد .

یاسر رهبر دین مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان آذربایجانغربی در این نشست با اشاره به تبعات پیش بینی نکردن آبگریز های غیر فنی در محل احداث دیوار مرزی ترکیه گفت : لازم است مقامات کشور ترکیه با همکاری مقامات کشورمان بصورت مستمر بر روند ادامه احداث این دیوار مرزی برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی نظارت داشته باشند .

وی با بیان اینکه احداث این دیوار در منطقه بورالان ماکو به علت مناسب نبودن دیوار کشی و سرازیر شدن سیلاب ناشی از این دیوار ، مشکلات بسیار زیادی را به اهالی منطقه وارد ساخته است افزود : در حال حاضردر چشمه ثریا یکی از بزرگترین منابع آب استان که 4 هزار هکتار از آب اراضی منطقه و همچنین آب تالاب بین المللی بورالان و آب شرب 25 روستا ی منطقه را تامین میکند براثر احداث این دیوار علی رغم تذکر و نکته نظرات کارشناسان ایرانی ، مشکلاتی را به وجود آورده است .

وی تخریب جاده و محیط زیست و تلف شدن احشام دامداران منطقه بر اثر جریان سیل به علت احداث نامناسب و غیر اصولی دیوار مرزی را از خسارتهای وارد شده اعلام کرد و گفت : تمام خروجی های آب پشت دیوار مرزی به سمت کشورمان در منطقه بورالان مسدود شده و این مسدودی ها در زمان بارندگی باعث انباشت آب در پشت دیوار مرزی و جریان شدید سیل به سمت داخل خاک کشورمان می شود .

مدیر عامل آب منطقه ای استان آذربایجانغربی در پایان خواستار اصلاح آبراه ها در منطقه بورالان قبل از شروع سیلابها و همچنین لایروبی کامل رودخانه مرزی مارمیشو که بر اثر جاده سازی طرف های ترک کاملا مسدود شده تاکید کرد .

 

هاکان اوزدمیر رئیس اداره امور مرزی وزارت امور خارجه کشور ترکیه هم در این نشست با بیان اینکه دیوار مرزی بر اساس سیاستهای ترکیه انجام گرفته است گفت : سعی میکنیم بر اساس حسن همجواری مشکلات احداث این دیوار با کشور ایران حل و فصل نمائیم

وی با اشاره به اینکه مشکلات موجود غیر قابل حل نیست افزود: ما برای همسایگان خود از جمله جمهوری اسلامی احترام زیادی قائل بوده و برای رفع مشکلات به وجود آمده این دیوار تلاش می کنیم .

رئیس اداره امور مرزی وزارت امور خارجه کشور ترکیه با بیان اینکه به خاطر شروع سریع طرح احداث این دیوار ممکن است مشکلاتی داشته باشد گفت : حاضر هستیم تمامی درخواستهای طرف ایرانی را در این نشست به آنکارا انتقال داده و برای حل آنها تلاش نمائیم .

 

بازنگری احداث دریچه های جدید در دیوار مرزی ترکیه با همکاری کارشناسان ایرانی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و برگزاری نشست های دوره ای برای انجام فعالیت در محل احداث دیوار مرزی و مسیرهای آبی از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در این نشست بود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار