مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز خرید سیب صنعتی و درجه سه از باغداران غرب کشوربه ویژه استانهای آذربایجان غربی و شرقی خبرداد .
کد خبر: ۹۹۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳ 27 September 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از فردا سه شنبه (ششم مهر) عملیات خرید سیب صنعتی و درجه سه از باغداران غرب کشور آغاز می‌شود.

قادری فر افزود: خبر‌های داغی که در روز‌های گذشته در رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی پخش شد موضوع خرید سیب صنعتی و یا همان سیب درجه سه بود، سیب‌هایی که ناشی از وزش باد و اضافه محصولات نارسی که به نوعی ضایعات کشاورزی محسوب می‌شوند و حالا روی دست کشاورزان باد کرده است.

 

وی اضافه کرد: باوجود خشکسالی‌هایی که در کشور وجود داشت، اما در دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، تولیدات کشاورزی و سیب بیش از انتظار و ظرفیت بوده و برآورد شده حدود ۴۰۰ هزار تن سیب صنعتی این روز‌ها بر روی دست کشاورزان بماند.

قادری فر گفت: بعنوان مسئولی که روز‌های اول و دوم خود را در این سمت سپری می‌کنم این نوید را به کشاورزان می‌دهم که یک برنامه ضربتی با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی اندیشیده شده که آن قیمت گذاری و استفاده از این سیب‌ها برای کنستانتره مدیریت و هدفمند شده است که مقداری از آن برای مصرف داخلی و صنایع تبدیلی اندکی که در کشور وجود دارد استفاده خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در زمینه صنایع تبدیلی در کشور زیرساخت‌های خوبی نداریم و باید در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.

قادریفر گفت: دستورالعمل خرید سیب از دو روز قبل توسط وزیر جهاد مصوب و ابلاغ شده و در آستانه عملیاتی شدن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ظرف یکی دو روز آینده، عملیات خرید از کشاورزان با واسطه اتحادیه تعاونی روستایی شروع خواهد شد و تلاش داریم که روز سه شنبه عملیات خرید را شروع کنیم.

قادری فر گفت: همکاران ما در سازمان مرکزی و نیز در تعاونی روستایی استان، مشغول تدارک و آماده سازی انبار‌ها و تمهید مقدمات جابجایی و حمل و نقل هستند و از صبح روز سه شنبه شاهد تحویل و خرید سیب‌ها خواهیم بود.

وی افزود: نکته ریشه‌ای که باید سال‌های قبل فکری برای آن می‌شد نبود صنایع تبدیلی مناسب است که بتوانیم از این محصولات و زحمات کشاورزان استفاده کنیم.

قادری فر اضافه کرد: ما در گام نخست و به صورت مقطعی، شروع به تحویل سیب به صنایع تبدیلی کرده ایم و بعد از تکمیل ظرفیت کارخانه ها، یک بازار صادراتی هم در کشور‌های ترکیه و روسیه تمهید کرده ایم که با هماهنگی رایزن‌های اقتصادی، تا این محصولات زود فاسدشونده را سریعا بتوانیم صادر کنیم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: نگاه ما نباید به خام فروشی عادت کند و قطعا در قرارداد صادرات محصولات موضوع مهم انتقال فناوری، هدف گذاری شده و باید در این زمینه برنامه منسجم و هدفمند داشته باشیم.

قادری فر افزود: صنایع تبدیلی ما و فناوری آن باید در استان‌های کرمان، مازندران و دیگر استان‌هایی که محصولات فراوان کشاورزی دارند، ایجاد شود.

وی گفت: هوشمند سازی زنجیره تولید، تامین و توزیع محصولات کشاورزی در دستور کار جدی قرار دارد و امیدواریم در یکسال آینده خبر‌های خوبی را برای کشاورزان و مردم داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار