پنبه مهم ترین گیاه دو منظوره جهان است

هدایت اله رحیمی: پنبه مهمتـرین گیـاه صـنعتی دومنظـوره جهان است و در میان دانه های روغنـی، بعـد از سـویا مقـام دوم را بـه خـود اختصاص داده است و روغن تخم پنبه، یکی از مرغوب‌ترین روغن‌های گیاهی است و همچنین کنجاله پنبه دانه ۳۳ تا ۴۳ درصد پروتئین دارد و به عنوان مکمـل پـروتئین در جیـره دام مصرف می‌شود و در ایران نیز، پنبه یکی از محصولات مهم و استراتژیک صنعتی است.
کد خبر: ۱۰۱۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵ 07 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: هدایت اله رحیمی گفت: برداشت مکانیزه پنبه توسط شرکت پنبه کاران داراب اقدامی موثر در بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها است چرا که در زمان مناسب و با سرعت و دقت لازم انجام و همچنین سبب کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت پنبه و پنبه دانه می شود.
رحیمی ادامه داد: برای اولین بار طرح کشت مکانیزه پنبه توسط شرکت پنبه کاران داراب در سطح ۲۰۰ هکتار به صورت قراردادی در این شهرستان اجرا شده و دراین طرح همه هزینه ها از کاشت تا برداشت بعهده شرکت بوده که بعد از برداشت محصول ، کشاورزان طرف قرارداد هزینه ها را به شرکت پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: برداشت مکانیزه پنبه از ۸ آذرماه و برداشت سنتی از اوایل آبان در این شهرستان آغاز شده و هم اکنون کمباین وش چین در حال برداشت کشت قراردادی مکانیزه پنبه کاران است.
رحیمی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ تن وش پنبه به ارزش ۸۰ میلیارد تومان از کشاورزان دارابی خریداری شده و تاکنون ۶۵ درصد بهای پنبه خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.
وی توضیح داد: با برداشت مکانیزه پنبه این طلای سفید ارزش واقعی خود را بدست می آورد چرا که باکیفیت عالی برداشت و راندمان تولید نیز افزایش می‌یابد و در واقع تمام معضلات کشت پنبه با مکانیزه شدن مرتفع خواهد شد و صنایع نساجی نیز راغب به خرید این پنبه داخلی می‌شوند.
رحیمی افزود: پنبه به دلیـل اهمیت بالایی که در اشتغال زایی و کسب درآمد برای کشور دارد، به طلای سـفید شهرت پیدا کرده است اما همزمانی کاشت و برداشت پنبه با بسیاری از غلات سبب کمبود نیروی کارگری است و مشکلاتی از قبیل تاخیر در زمان برداشت برای کشاورز به وجود می آورد که همین امر سبب افت کیفی و کاهش قیمت پنبه و پنبه دانه خواهد شد بنابراین کاشت و برداشت مکانیزه پنبه با نقش موثری که در کاهش هزینه های پنبه و افزایش کیفیت محصول تولیدی ایجاد می کند، باعث بهره وری اقتصادی پنبه کاران است.
وی گفت: پنبه مهمتـرین گیـاه صـنعتی دومنظـوره جهان است و در میان دانه های روغنـی، بعـد از سـویا مقـام دوم را بـه خـود اختصاص داده است و روغن تخم پنبه، یکی از مرغوب‌ترین روغن‌های گیاهی است و همچنین کنجاله پنبه دانه ۳۳ تا ۴۳ درصد پروتئین دارد و به عنوان مکمـل پـروتئین در جیـره دام مصرف می‌شود و در ایران نیز، پنبه یکی از محصولات مهم و استراتژیک صنعتی است.

شهرستان داراب در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار