رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد خواستار شد:

شورای شهرها تقلید نکنند!

شورا‌های اسلامی نباید عملکرد شورا‌های سایر شهر‌های جهان را تقلید کنند، بلکه باید نسبت به بومی کردن روش و عمل آنان و ارزیابی و تطبیق آنها با آموزه‌های اسلامی اهتمام کنند.
کد خبر: ۳۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 22 May 2015

به گزارش تابناک از مشهد ، براتعلی خاکپور، رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در اولین همایش ملی نقش آینده  پژوهی در شهر‌های اسلامی گفت: شورا‌های اسلامی شهر به  عنوان یک عنصر از مدیریت شهری در اداره شهر‌ها درسطح ملی نقش مهمی  را به عهده گرفته است.

وی گفت: تبیین  برنامه و مبانی مدیریت شهر‌ها بر اساس آموزه‌های اسلامی، مهم ترین  وظیفه نظام مدیریت شهری و از جمله شورا‌های اسلامی است.
 خاکپور گفت: اصلی ترین وظیفه  شورا‌های اسلامی شهر‌ها که در صفت اسلامی آنها پوشیده است، تبیین، تدوین و معرفی نسخه اسلامی است.
به گفته این استاد دانشگاه فردوسی مشهد، تدوین  مبانی نظری، مبانی علمی، فرهنگ  سازی، مدیریت بحران‌های معنوی و روز آمد نمودن تجارب تاریخی و ایرانی  ازجمله دیگر وظایف شورای شهر است.

وی افزود: شوراهای شهرها در تقلید حداقل از عدم ضدیت و تعارض الگوهای دیگر بلاد با اصول و ارزش‌های اسلامی اطمینان حاصل کنند.

رییس  مرکز پژوهش‌های شورای  اسلامی مشهد تاکید کرد: انتظار این است که شورا‌های اسلامی، شهر‌ها نسخه و الگوی  اسلامی مدیریت و ساخت و توسعه شهر و محیط اسلامی را ارائه نموده و در جهت نمایش جلوه اسلامی مرتبط با  زندگی شهر همت کنند.
 
وی دستیابی به الگوی مناسب مدیریت  شهری، را یکی از چالش‌های جوامع  بشری امروز دانست و افزود: هر جامعه‌ای بنا به اولویت‌ها و ضرورت‌های پیش روی خود در تلاش  برای به روز رسانی الگو‌های توسعه  است.
 
خاکپور خاطرنشان کرد: با توجه به ظهور مشکلات امروز شهر نشینی در شهر‌ها، همچون نا امنی، ترافیک، آلودگی و تراکم  جمعیت، از خود بیگانگی و از بین  رفتن هویت شهر‌ها در اثر الگو برداری غربی ضرورت توجه به الگو‌های  متاثراز فرهنگ  سنتی، عرفی و مذهبی توسط مدیران  شهری ،پیش از پیش احساس می‌شود که  این رویکرد راهکار‌هایی برای  توانمندسازی هویت شهر‌های امروز است.
 
رییس  مرکز پژوهش‌های شورای  اسلامی مشهد گفت: جایگاه شورا در مدیریت  شهری، باید با توجه به فلسفه وجودی  و ابعاد مشارکتی  آن مورد توجه باشد.
وی افزود: جامعه اسلامی متاثر از دین و شریعت، عمده‌ترین  نیاز‌های زندگی مطلوب انسان شامل  اصول بنیادین، انسانی، کالبدی، فرهنگی و هویت بخشی را اصول حقوقی را پاسخ می دهد.
 
خاکپور تاکید کرد: زمینه‌های لازم،  جهت ارائه نسخه اسلامی ،توسط شورای اسلامی شهر تدوین می شود.


 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار