به گزارش تابناک یزد، آمارهايي كه اين روزها از سوي مسئولان در مورد وضعیت سلامت دهان و دندان در جامعه ارائه ميشود، خبر از يك وضعيت نگران کننده ميدهند.
"حسین حصاری" معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران به تازگي در رابطه با وضعیت سلامت دهان و دندان ایرانیان اعلام كرده است كه به طور میانگین افراد 12 ساله 2 دندان خراب، 15 ساله دارای 3 دندان خراب، 18 ساله 4 دندان خراب، افراد 35 ساله 9 دندان خراب و افراد 45 ساله 12 دندان خراب در دهان دارند .
البته اين در حالي است كه متاسفانه 25 درصد جمعیت کشور نيز در روستاها ساكن هستند و به خدمات دندانپزشکی دسترسی ندارند و شايد به جرات بتوان گفت كه در هيچ سطحي در روستاها از نیروی انسانی مرتبط با حوزه دندان بهرهمند نيستيم.
متاسفانه بررسي ها نيز نشان ميدهد كه افراد جامعه در رابطه با پوسیدگی دندان و عوامل ایجاد پوسیدگی از اطلاعات كافي برخودار نيستند و حتي دسترسی لازم را به اطلاعات جهت رفع مشکلات دهان و دندان خود ندارند.
"عمران علیمرادی" دانشجوی مدیریت تبلیغات تجاری در گفتوگو با ايسنا – منطقه يزد، نقش سواد اطلاعاتی و آموزش در جامعه را در تاين مقوله يادآور ميشود و ميگويد: سواد اطلاعاتی به معنی راههای دسترسی سریع و آسان به اطلاعات در راستای جامعه دانا محور و در جهت حل مشکل در زندگی کاری و شخصی افراد جامعه است.
وي اضافه ميكند: براي رسیدن به این موضوع مسئولان و همچنین سازمانها باید منابع لازم در رابطه با چالش مورد بحث ایجاد كنند تا افراد جامعه دسترسی آسان و سریع به آن داشته باشند.
عليمرادي یکی از راههای ایجاد منابع و اطلاعرسانی در سطح جامعه را استفاده از روشهای سنتی یا همان مطالعات کتابخانهای و کتاب برميشمارد.
وي يكي ديگر از راهكارهاي اين موضوع را با توجه به گسترش اینترنت و فناوریهای نوین ارتباطی، ایجاد منابع اینترنتی و همچنین استفاده از مفاهیمی مانند رسانههای اجتماعی در اطلاع رسانی به جامعه ذكر ميكند.
وي نقش تبلیغات در جامعه به منظور سلامت دهان و دندان را موثر ميخواند و ميگويد: با توجه به مباحث آکادمیک در تبلیغات، به سه هدف براي تبليغات شامل آگاه سازي مردم، قانع كردن مردم و يادآوري براي مردم مورد نظر است كه با توجه به اهداف تبلیغات و به خصوص هدف اول یعنی آگاهی مردم میتوان از ابزارهای تبلیغاتی نيز در رابطه با بهداشت دهان و دندان كمك گرفت.
عليمرادي در پايان با اشاره به تاكيد دين مبين اسلام به سلامت و بهداشت دهان و دندان، يادآور مي شود: البته تبلیغات دارای جنبههای مختلفی است كه میتواند به دستههای مختلفی همچون تجاری، سیاسی، فرهنگی و مذهبی تقسیم شود که در موضوع مورد بحث در سلامت دهان و دندان ميتوان از تمام اين جنبهها بهره گرفت.
به گزارش ایسنا،عليمرادي در نظر دارد كه با همكاري دكتر "اميدبهرام خسروي مقدم" دندانپزشك و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در قالب يك طرح تحقیقاتی نقش سواد اطلاعاتی و تبلیغات در سلامت بهداشت دهان و دندان را بررسي كند.