به گزارش تابناک : به نقل از اخبار خودرو شاسی خودرو یک سازه فلزی با طراحی خاص است که وظیفه تحمل و نگهداشتن موتور، گیربکس و سایر تجهیزات برای تثبیت را به عهده دارد. بدنه خودرو به همراه شاسی بهصورت یکپارچه ساخته میشود.
انواع شاسی
شاسی و بدنه یکپارچه: شاسی و بدنه خودروهای سواری بهصورت یکپارچه ساخته میشوند. مجموعه اتاق و شاسی علاوه بر نگهداشتن تزئینات داخل اتاق، وظیفه تحمل وزن سرنشینان را نیز به عهده دارند. در اینصورت به کف شاسی نیروی بسیار زیادی وارد میشود. در چنین مواقعی شاسی از ورقهای مختلفی تشکیل و برای افزایش استحکام آن روی ورقها، تغییر شکلها و برجستگیهایی ایجاد میشود. معمولا در خودروهای کوپه برای افزایش استحکام از پروفیلهای تقویتشده در کف اتاق استفاده میشود. این نوع شاسی بهدلیل جذب انرژی بالا در هنگام تصادف، کمترین میزان آسیب را به سرنشینان
وارد میکند.
شاسی و بدنه مجزا: برای طراحی این شاسی، اسکلتبندی بسیار محکمی در نظر گرفته میشود که از اتاق خودرو مجزاست. بزرگترین مزیت شاسیهای مجزا تحمل بارهای سنگین و استحکام عالی است. این امر سبب میشود از آنها در خودروهای سنگین و نیمهسنگین استفاده کنند. لازم به ذکر است استفاده از شاسی مجزا، سبب افزایش وزن خودرو و کاهش مقاومپذیری در برابر تصادف میشود. به همین دلیل در طراحی اتوبوسها استانداردهای سختگیرانهای برای استفاده از متریال یا طراحی شاسی به
کار میرود.
شاسی بدنه نیمه مجزا: گاهی اوقات اغلب قطعات اتاق مانند کف، ستونها و… به شاسی متصل هستند و بیشتر اجزا هم بهصورت مجزا توسط پیچ یا پرچ به شاسی متصل میشوند. از مزایای این نوع طراحی این است که وزن شاسی زیاد نیست. از سوی دیگر در زمان آسیب دیدن یا تصادف کردن بهراحتی میتوان قطعات آسیبدیده را تعویض یا تعمیر کرد. از این نوع شاسی، معمولا در کامیونتها و تریلرها استفاده میشود. این نوع شاسی هم دارای ضعف ایمنی است زیرا نمیتواند نیروی تصادف را در ساختار اصلی خود مستهلک کند. امروزه با استفاده از انواع آلیاژها سعی کردهاند تا حد امکان وزن شاسی را کم کنند اما همچنان سرعت زیاد محکمترین شاسیها را دچار خرابی و استهلاک میکند.