در دیدار معاون وزیر با معلمین ابتدایی چه گذشت؟
از سرودن قصیده و رباعی مشکلات تا شاگرد تنبلی که معاون وزیر شد + تصاویر و فیلم
در این همایش علاوه بر سخنرانی برخی مسئولین ، تعدادی ازفرهنگیان هم مشکلات خود را بیان کردند از جمله یکی از مربیان پیش دبستانی که در قالب یک شعر به بیان مشکلات پرداخت و معاون وزیر قول انعکاس آن به وزیر را داد.
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عصر امروز همایش معلمان، مدیران و معاونین آموزش ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون وزیر آوزش و پرورش ، معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، مدیر کل آموزش و پرورش و برخی مدیران استانی و شهرستانی در سالن حکیم جرجانی برگزار شد.
در این همایش علاوه بر سخنرانی برخی مسئولین ، تعدادی ازفرهنگیان هم مشکلات خود را بیان کردند از جمله یکی از مربیان پیش دبستانی که در قالب یک شعر به بیان مشکلات پرداخت.
مدیر کل آموزش و پرورش و معاون سیاسی استاندار و معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش در بخش هایی از این مراسم به ایراد سخن پرداختند اما سخنران اصلی مراسم معاون آموزش ابتدایی وزیر بود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این همایش با اشاره به نقش چشمگیر معلمان دوره ابتدایی به ویژه پایه اول گفت: معلمان دوره ابتدایی باید علاوه بر ایجاد انگیزه در دانشآموزان بهاء و توجه ویژهای به آنها داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: بر اساس علم روانشناسی تربیتی جو مدرسه دارای چهار بعد فیزیکی، علمی روانی عاطفی و اجتماعی است که اهمیت و حساسیت بُعد روانی عاطفی و اجتماعی مهمتر از دو بعد دیگر است.
وی بیان کرد: معلمان دوره ابتدایی بدانند که دانشآموزان ضعیف و قوی به لحاظ تحصیلی دارای کرامت انسانی هستند و باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند تا از آسیبهای اجتماعی در امان باشند.
این مسوول عنوان کرد: در دیداری که با علی نصیریان یکی از هنرمندان مطرح سینما و تلویزیون و تئاتر داشتم وی به من تاکید کرد به دانشآموزان فرصت بیان نظر و ایده و خوب حرف زدن برای ابراز وجود داده شود.
حکیمزاده عنوان کرد: معلمان با رفتار و کردار خود به دانشآموزان بفهمانند که هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد و به همه توجه یکسان داشته باشند تا با ایجاد روحیه و انگیزه در آنها به افراد موفق در آینده تبدیل شوند.
حکیم زاده البته به یکی از موضوعات مهم آموزشی در مقطع ابتدایی هم اشاره کرد و توضیح داد برخی مواقع دانش آموزانی هستند که به دلایلی در کودکی خود می مانند و معلمین این دانش آموزان را تنبل می دانند و یا اینکه در گذشته از واژه هایی مانند"خنگ" استفاده می کردند ! این در حالی است که این دانش آموزان با کمی درایت معلم می توانند به روال عادی آموزش برگردند.
فیلم : ماجرای دانش آموز تنبلی که معاون وزیر شد!
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزودن پایه ششم ابتدایی در قالب اجرای طرح ۳-۳-۶ را در مقطع ابتدایی ،کاری غیرکارشناسی ، شتابزده و بر خلاف اصول راهبردی در نظام آموزشی دانست و گفت: این طرح آسیب جدی به نظام آموزش کشور وارد کرده است.
رضوان حکیم زاده اظهار داشت: این طرح درحالی عملیاتی شد که هیچ گونه زیرساختی و امکاناتی برای آن وجود نداشت.
وی تصریح کرد: در آن زمان نه معلمی برای این پایه پیش بینی شده بود و حتی مجبور شدیم از معلمان مقطع دبیرستان برای تدریس در این پایه استفاده شود، برنامه درسی و حتی فضای اموزشی در این راستا وجود نداشت.
حکیم زاده ادامه داد: بهتر بود به جای اضافه شدن پایه ششم ، دوره پیش دبستانی را که ضرورتی غیرقابل انکار و بسیار با اهمیت تر در بعد مسایل آموزشی و تربیتی محسوب می شود ،جایگزین این پایه می کردند.
وی تصریح کرد که وزارت آموزش و پرورش قایل به اجرای طرح نظام اموزشی ۳-۳-۶ خواهد بود اما به جای اضافه کردن پایه ششم که هنوز زیرساخت های آن در ابعاد مختلف فراهم نشده باید دوره پیش دبستانی اضافه می شد.
وی ابراز امیدواری کرد که دوره پیش دبستانی، بیش از رسمی بودن آن به یک دوره اجباری نیز در نظام آموزشی کشور تبدیل شود.
حکیم زاده تاکید کرد: مسئولان و متولیان فعلی در وزارت آموزش و پرورش در حقیقت در یک عمل انجام شده و تحمیلی از قبل قرار گرفتار شده اند و هیچ نقشی در اجرای این کار غیرکارشناسی نداشته اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به بهبود وضع معیشتی و رفاهی معلمان دوره ابتدایی نیز گفت: مکاتبات و رایزنی های لازم در این راستا از جمله سختی کار و تعداد ساعات فعالیت بیشتر آنها ،با سازمان امور اداری و استخدامی و سایر نهادهای ذیربط انجام شده است.
وی همچنین بر ضرورت حفظ کرامت، عزت نفس و شان اجتماعی دانش آموزان در سطح مدارس تاکید کرد و گفت: یکی از رویکردهای مهم وزارت آموزش و پرورش نهادینه کردن مهارت آموزی بویژه در مقطع ابتدایی به جای حافظه پروری و همچنین ایجاد نشاط ، شادابی و انگیزه خودباوری در وجود دانش آموزان است.
سرودن قصیده و رباعی مشکلات!
در پایان سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش وی از معلمان خواست که اگر سوالات یا مواردی دارند که میخواهند بیان کنند به صراحت اعلام کنند و یا اینکه اگر دوست دارند به صورت مکتوب ارائه شود ، استقبال می شود که یکی از مربیان پیش دبستانی در میان حاضران ، مشکلات صنف خود را در قالب قصیده و رباعی بیان کرد.
پس از سخنان این مربی پیش دبستانی معاون وزیر قول داد مشکلات بیان شده را به سمع وزیر برساند اما مدیر کل آموزش و پرورش در توضیحاتی گفت : مشکل برخی از مربیان پیش دبستانی استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به یک مصوبه قانونی است که اعلام شده مربیانی که در مدارس دولتی کار کرده اند و از آموزش و پرورش حقوق گرفته اند شامل بحث تعیین تکلیف می شوند که متاسفانه تعدادی از مربیان ما شامل این قانون نمی شوند . زارع پور از معاون وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد که با رایزنی و پیدا کردن راهکاری مناسب ، مشکل این مربیان را حل در سطح وزارت حل نمایند.