در طرح سراسری "دیدار با فرزانگان"

استان مرکزی مؤسس اولین ستاد مهندسی جنگ در اهواز

یک پیشکسوت مهندسی جنگ گفت: همزمانی وقوع سیل در خوزستان و هجرت نیروهای جهادی به اهواز و شروع جنگ باعث تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان مرکزی در مناطق عملیاتی شد.
کد خبر: ۱۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷ 04 March 2015
پرسنل جهاد دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه اراک به همراه یکی از پیشکسوتان مهندسی جنگ و دفاع مقدس در طرح سراسری "دیدار با فرزانگان" با یکی از سه نخبه‌ی علم‌وفناوری دوران هشت سال دفاع مقدس استان مرکزی "رزمنده جهادگر مهندس کریم غلامی" دیدار کردند.

این دیدار به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی و در جهت الگوبرداری از سبک زندگی پیشکسوتان مهندسی دوران جنگ تحمیلی و در راستای آشنایی دانشجویان با ابتکارات مهندسی این پیشکوستان صورت گرفت.

کریم غلامی، فرمانده گردان مهندسی جنگ جهادسازندگی استان مرکزی در این دیدار گفت: اختراعات و ابتکارات علمی مهندسین جهادسازندگی در حوزه دفاع مقدس کمک‌های شایانی در جهت پیشرفت علمی کشور داشته است.

این رزمنده تصریح کرد: ابتکارات و خلاقیت‌های مهندسی در دوران هشت سال دفاع مقدس که همگی در راه خدا انجام شد را باید به جوانان امروزی معرفی کرد چراکه این ابتکارات با گذر زمان باز هم تازگی دارند.

غلامی که پایه گذار جهادسازندگی استان مرکزی است اظهار کرد: شرایط شهرها و روستاها در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت چندانی با زمان جنگ نداشت و روستاها فاقد امکانات بودند ولی به تدریج جهادسازندگی در راستای عمران و آبادانی روستاها، تأسیس شد.

وی افزود: با شروع جنگ تحمیلی امکانات از روستاها به سمت جبهه‌ها انتقال یافت که در اینجا نیز ستادها به سرعت تشکیل شدند.

فرمانده گردان مهندسی جنگ جهادسازندگی در ادامه گفت: ستاد پشتیبانی جنگ در استان مرکزی راه‌اندازی شد. این استان اولین ستاد مهندسی جنگ در اهواز را تشکیل داد، و به تدریج این ستادها در همه استان‌ها مستقر شدند.

وی خاطرنشان کرد: همزمانی وقوع سیل در خوزستان و هجرت نیروهای جهادی به اهواز و شروع جنگ باعث تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان مرکزی در مناطق عملیاتی شد.

غلامی، ساخت پل‌ها، ساخت آبراهه‌های نظامی و جاده‌سازی، ساخت انواع سنگریزها و خاکریزها، و تأمین آب بهداشتی را از عمده فعالیت‌های اجرایی در حوزه مهندسی جنگ عنوان کرد.

این رزمنده جهادگر مهندس با بیان اینکه نیروهای مهندسی جهاد پیش از همه نیروهای دیگر وارد این اقدامات شده بودند، تصریح کرد: اگر جهاد مهندسی در کشورهای جنگ‌زده راه‌اندازی شود، در این کشورها نیز ساخت‌و‌ساز با سرعت پیش خواهد رفت.

وی، مردمی بودن را عامل افزایش سرعت در ساخت‌وساز و آبادانی کشور دانست و گفت: بعد از انقلاب با ورود دولت بنی‌صدر این روند آهسته شد و در نهایت جهادگران اداره‌ی این اقدامات را به قرارگاه‌ها واگذار و با همت آبادانی کشور را دنبال کردند.

غلامی در خصوص سایر فعالیت‌های جهاد سازندگی به ساخت بیش از 824 کیلومتر جاده عملیاتی و پدافندی، تعمیر بیش از 624 کیلومتر جاده، احداث هزار و 650 سنگر انفرادی اجتماعی و اماکن عمومی توسط جهادگران استان، احداث بیش از 900 دهنه پل، ساخت سه بیمارستان صحرایی، 40 موضع توپخانه، تصفیه خانه سوسنگرد، کارخانه یخ در سوسنگرد و ...اشاره کرد.

فرمانده گردان مهندسی جنگ جهادسازندگی با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی جهادسازندگی به حفظ و نشر آثار دفاع مقدس پرداخت، تصریح کرد: جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های جهادسازندگی استان مرکزی در جنگ، جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس و احداث مرکز اسناد دفاع مقدس، جمع‌آوری خاطرات ایثارگران و شهدا، دیجیتالی کردن عکس‌ها، فیلم‌ها و آثار شهدا و رزمندگان از دیگر ابتکارات جهادسازندگی در طول جنگ و پس از آن بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار