جنتی در شورای اداری استان تهران:

فرهنگ در فضای گلخانه‌ای رشد نمی‌کند/سهولت مجوز به تولیدات فرهنگی در دولت تدبیر

تابناک تهران- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:‌ برخلاف گذشته كه بي جهت خرده گيري هايي در ارايه مجوز چاپ كتاب داده مي شد در حال حاضر علاوه براينكه جلوي انتشار رمان هاي مبتذل، كتاب هاي عرفان هاي كاذب و مغاير امنيت ملي كشور و ارزشهاي ديني گرفته شده است فضايي براي انتشار كتاب ها فراهم شده است.
کد خبر: ۱۱۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 20 October 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران، علي جنتي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري كه فرهنگ زيربناي همه فعاليت ها و اقتصاد و سياست در ذيل آن است گفت:‌رهبر معظم انقلاب عنايت ويژه اي به مسايل فرهنگي دارند تا جايي كه اشكالات در اين عرصه را عنوان مي كنند و خوشحاليم كه فقيهي اسلام شناس و آشنا به ادب، فرهنگ، شعر، موسيقي و فيلم در راس هرم اداره كشورمان است.

وزير فرهنگ و ارشاد در ادامه به سياست هاي دولت تدبير و اميد در حوزه فرهنگ و هنر اشاره كرد و گفت:‌توسعه فرهنگي، پيشرفت و ارتقاي فرهنگ عمومي كشور در فضاي آزاد كه امكان تبادل نظر و تضارب آرا باشد  محقق شده و فرهنگ هيچگاه در فضايي بسته و گلخانه اي رشد نمي كند.

وي افزود:‌هدف اصلي ما اين است كه ضمن توجه به قانون و سياست هاي فرادستي همچون قانون اساسي، مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي انقلاب فرهنگ و در عين حراست از ارزش هاي ديرينه و انقلابي خود فضا را براي تبادل نظر و ارايه افكار باز كنيم.

جنتي در ادامه با اشاره به ايجاد سهولت در ارايه مجوز توليدات فرهنگي همچون كتاب در دولت يازدهم گفت:‌ برخلاف گذشته كه بي جهت خرده گيري هايي در ارايه مجوز چاپ كتاب داده مي شد در حال حاضر علاوه براينكه جلوي انتشار رمان هاي مبتذل، كتاب هاي عرفان هاي كاذب و مغاير امنيت ملي كشور و ارزشهاي ديني گرفته شده است فضايي براي انتشار كتاب ها فراهم شده است.

وي بيان اينكه طي سال گذشته 72 هزار عنوان كتاب چاپ شده است تصريح كرد:‌اين ميزان انتشار كتاب نشان مي دهد در اين مدت افراد و اهل قلم فرصت نگارش انديشه خود را در فضايي مناسب داشته اند.

جنتي ايجاد روحيه نشاط در جامعه را از ديگر سياست هاي دولت يازدهم در حوزه فرهنگ و هنر دانست و عنوان كرد:‌ روحيه نشاط با حفظ ارزشها در بين هنرمندان در حوزه سينما،هنرهاي تجسمي و نمايشي به خوبي بارز است.

وزير فرهنگ و ارشاد گفت:علاوه بر اينكه با زمان پيش مي رويم بايد مراقب باشيم تا مطالب نامناسب در حوزه سينما و انواع نمايش ها وارد نشود.

جنتي سال گذشته را در حوزه نمايش آثار فاخر در جشنواره هاي موسيقي،تئاتر و فيلم فجر ارزشمند دانست و گفت:‌  فضاي مناسبي در حوزه توليدات فرهنگي و هنري ايجاد شده است و امسال هم شاهد آثار خوبي خواهيم بود.

به گفته وزير ارشاد در حال حاضر نمايش اپراي عاشورا در تالار وحدت تهران خوب و ارزشمند است.

وي افزود:‌نوازندگان و هنرمندان در اپراي عاشورا، تاريخ عاشورا از زمان حركت سيدالشهدا از مكه را با استفاده از اشعار فاخر به تصوير كشيده اند كه مورد استقبال قرار گرفته است.

جنتي ادامه داد:‌در حال حاضر شوقي در هنر ايجاد شده و هنرمندان جهت گيري مناسبي پيدا كرده اند.

وزير ارشاد با تاكيد بر اصلاح فرآيند صدور مجوزها در عرصه فرهنگي و هنري گفت: در حال حاضر روزانه 150 مجوز انواع توليدات فرهنگي و هنري از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد صادر مي شود كه ناشي از تمركززدايي است.

وي افزود:‌در گذشته فرآيند صدور مجوز يك نشريه يا يك موسسه فرهنگي تا دوسال زمان مي برد در حاليكه اكنون با الكترونيكي شدن ثبت درخواست ها و پس از طي مراحل استعلام اين زمان تا حداكثر دوماه كاهش يافته است.

جنتي از واگذاري اختيارات به استانها سخن گفت و ادامه داد:‌ در هر حوزه اي كه امكان واگذاري كار به استانها بوده اين كار انجام شده و براي پيگيري امور نيازي به حضور در تهران نيست.

وزير فرهنگ و ارشاد گفت:براي ثبت درخواست ايجاد نشريه و مطبوعات كاغذ حذف شده و فقط در سامانه جامع رسانه امكان درج درخواست نشريه و روزنامه وجود دارد.

جنتي با اشاره به اينكه در حوزه سرمايه گذاري در فرهنگ و هنر وضعيت خوبي وجود ندارد گفت:از ابتداي ورود به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر را مطرح كردم درحاليكه ميزان استقبال از سرمايه گذاري در بخش فرهنگ و هنر كم است.

وي توسعه مراكز سينمايي را از ديگر برنامه هاي انجام شده دانست و گفت:‌درحال ايجاد فضاهاي فرهنگي و سينمايي هستيم كه صدها سالن سينماي جديد در حال ساخت است و  مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

جنتي ايجاد صندوق  حمايت از نويسندگان،هنرمندان و روزنامه نگاران را از ديگر برنامه هاي موثر و ارزشمند دانست و گفت:‌اين صندوق به يك بنگاه اقتصادي مستقل تبديل شده است كه از حوزه فرهنگي و هنري حمايت مي كند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار