مهم‌ترین درس عاشورا برای جامعه امروز

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مهم‌ترین تکلیف انسان همان گونه که اباعبدلله الحسین(ع) در روز عاشورا فرمودند که من برای طلب اصلاح امت جدم و قیام در برابر فساد حرکت کردم، ایستادگی در برابر فساد است؛ حال فساد اداری باشد یا فساد اجتماعی، لذا اول انسان باید خود را ملزم بداند که طبق تکلیف عمل کند و سپس با شناخت معروف‌ها و منکرها و چگونگی اجرای آن به سمت اصلاح حرکت کند.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷ 07 July 2024

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی اظهار کرد: ذکر تمام حیثیات و ویژگی‌های نهضت اباعبدالله(ع) امر آسانی نیست؛ انگیزه‌های قیام، عبرت‌هایی که از این نهضت باید گرفته شود، درس‌هایی که باید بیاموزیم و الگوگیری از رهبری این نهضت و یارانی که جان خود را فدای اسلام کردند.

وی با بیان اینکه اهمیت نهضت امام حسین(ع) را در گفتار امام راحل می‌توان دید، ادامه داد: امام خمینی (ره) می‌فرماید: ماه محرم و صفر ماه برکات اسلامی است و محرّم‌ و صفر است که اسلام را نگه داشته است؛ لذا قدرت مکتب اسلام که در طول چهارده قرن تا به امروز رسیده از برکات این نهضت حسینی است و ما باید به دنبال رمز بقای اسلام و تشیع باشیم که بالاترین رمز این بقا قیام سید شهداست و در حقیقت نهضت ابی‌عبدالله الحسین(ع) مذهب شیعه و اسلام را بیمه کرده است.

تسخیری گفت: امام در حقیقت با این کلام «محرّم‌ و صفر است که اسلام را نگه داشته است» یک استراتژی را برای ملت‌ها به ویژه شیعیان تبیین می‌کنند؛ «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلا» یک استراتژی برگرفته از قاموس محرم و صفر است، یعنی ای مسلمانان، ای آزادگان عالم اگر بخواهید در این دنیا با عزت و کرامت زندگی کنید و در آخرت سربلند باشید در هر موقعیتی باید عاشورایی و کربلایی و در بیان دقیق ظلم ستیز باشید.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان اینکه ظلم ستیزی از اهداف پیامبران از بدو خلقت بوده است، اظهار کرد: در قرآن آمده است: «وَلَقَد بَعَثنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ»؛ بنابراین خداوند انبیاء را برای دو امر فرستاده است، یکی توحید و پرستش خدا به معنای واقعی نه فقط در زبان بلکه در عمل و دیگری پرهیز از طاغوت و قیام در برابر آن.

وی اضافه کرد: در حقیقت بُعد سیاسی قیام عاشورا بالاترین جنبه‌ای است که در این نهضت باید مورد ملاحظه قرار بگیرد؛ به همین دلیل است که ائمه(ع) بر روضه خواندن در منابر و گریه کردن بر واقعه کربلا توصیه می‌کنند، در واقع ما احساسات و عواطف را در کنار آن درس‌هایی که از نهضت اباعبدالله الحسین(ع) می‌گیریم به مردم ارائه می‌دهیم و امامان(ع) با دید الهی می‌خواستند امت اسلام را از راه‌های مختلف با هم یکپارچه و بسیج کنند تا در طول تاریخ آسیب نبینند.

تسخیری افزود: در روایتی آمده است: «مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبهِ الحُسین حُرِّمَت جَسَدَهُ علی النار و وَجَبَت لَهُ الجَنَّه»؛ هرکس در مصیبت امام حسین بگرید یا بگریاند و یا (اگر گریه‌اش نیامد) خود را به حالت گریه بزند، جسدش بر آتش حرام شده و بهشت بر او واجب می‌گردد، پس جامعه اسلامی هیچگاه نباید عاشورا را فراموش کند و باید آن را به عنوان یک درس و پرچم هدایت در نظر بگیرد قطعا اسلام زنده به عاشورا و زنده به امام حسین(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ما نباید نهضت امام حسین(ع) را فقط به عنوان جنگ روز عاشورا بشناسیم؛ زیرا بخشی از جهاد امام حسین(ع) تبیین و امر به معروف و نهی از منکر است و در جنبه‌های دیگر باید از دعا و خطبه روز عرفه امام حسین(ع) عبرت بگیریم و این‌ها مکمل نهضت کربلایی و عاشورایی است.

وی گفت: امام حسین(ع) فرمودند: «أَیُّهَا النّاسُ؛ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ(ص) قالَ: «مَنْ رَأی سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَی اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ؛ ای مردم! پیامبر(ص) فرمودند: هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهی را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار می‌کند و او با زبان و کردارش با وی به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد»، بنابراین امام(ع) قیام در برابر سلطان ستمگر را تکلیف خود دید.

تسخیری یادآور شد: اینکه ما هر ساله در ایام محرم و یا در مناسبت‌های مختلف یاد امام حسین(ع) و یارانشان و حادثه عاشورا را بزرگ می‌داریم فقط برای این نیست که یک تاریخی را مرور کرده باشیم یا تنها از شجاعت و استحکام این امام همام و یاران او در برابر یزید بن معاویه تجلیل کنیم بلکه برای این است که بدانیم در زندگی روزمره خودمان باید عاشورایی باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همانگونه که یاران امام حسین(ع) با تمام وجود و اخلاص تسلیم دیدگاه و فرامین امام خود بودند، باید در جامعه نیز چنین باشیم وقتی انسان رهبری را انتخاب کرد و با بصیرت اولویت او را نسبت به دیگران شناخت باید با همان بصیرت نیز اطاعت کند و حکمت‌های او را به خوبی درک و سعی کند به انجام برساند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین تکلیف انسان همان گونه که اباعبدلله الحسین(ع) در روز عاشورا فرمودند که من برای طلب اصلاح در امت جدم و قیام در برابر فساد حرکت کردم، ایستادگی در برابر فساد است؛ حال فساد اداری باشد یا فساد اجتماعی، لذا اول انسان باید خود را ملزم بداند که طبق تکلیف عمل کند و سپس با شناخت معروف‌ها و منکرها و چگونگی اجرای آن به سمت اصلاح حرکت کند.

تسخیری در پایان عنوان کرد: اینگونه نیست که امور فرهنگی تنها به عهده یک گروه محدود باشد هر انسانی مکلف است در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی بایستد؛ لذا وظیفه امر به معروف و نهی از منکر که امام حسین(ع) برای آن قیام کرد این است که ما در هر موقعیتی چه در خانواده و چه در جامعه اول خودمان را اصلاح کنیم سپس دیگران را به این راه توصیه کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار