کاهش صادرات چمدانی از گمرکات اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت:‌ ارزش صادرات چمدانی در گمرکات استان به شدت کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴ 27 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سیدحامد عاملی پیش از ظهر امروز در نشست تبیین راهکارهای توسعه تجارت خارجی در اردبیل اظهار کرد:‌ در سال گذشته میزان صادرات چمدانی استان اردبیل به حدی بود که این استان رتبه دوم را از نظر صادرات چمدانی به خود اختصاص داده بود، اما امسال افت محسوسی را در این زمینه شاهد هستیم.

وی علت این افت را کاهش ارزش واحد پولی کشور اعلام کرد و گفت:‌ نیمی از ارزش صادرات چمدانی استان اردبیل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل توسعه صادرات استان را اولویت جدی دانست و افزود: معتقدیم برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به امر صادرات آن هم صادرات استاندارد، با کیفیت و دارای مرغوبیت اهمیت داده و بهای خاصی برای آن قائل شویم.

عاملی ظرفیت صادرات استان را بین 170 تا 200 میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: رقم صادرات در حال حاضر کمتر از این میزان است؛ به طوری که در نیمه نخست اول امسال 35 میلیون دلار محصولات تولیدی استان صادر شده است.

این مسئول تصریح کرد: وزن صادرات استان نیز بیش از 45 هزار تن است و رشد دو الی پنج درصدی را در ارزش صادرات شاهد هستیم؛ در حالی که کاهش 25 درصدی وزن صادرات نیز اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل کاهش چشمگیر رقم صادرات چمدانی استان را به لحاظ ارزش آن یادآور شد و گفت: در حالی که در سال گذشته ارزش صادرات چمدانی استان 4.8 میلیون دلار بوده؛ این رقم امسال به 2.2 میلیون دلار کاهش یافته که از نصف نیز بیشتر است.

عاملی بیشترین وزن و ارزش صادراتی را مربوط به محصول سیب‌زمینی و مواد پلاستیکی اعلام کرد و افزود: در کارگروه‌های توسعه تجارت خارجی ضمن بررسی موانع به وجود آمده در مسیر توسعه صادرات سعی داریم افق روشنی را برای تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی و بازارهای هدف داشته باشیم تا زمینه برای رونق این بخش به وجود آید.

وی مقصد صادراتی استان را بیشتر کشور آذربایجان، عراق و ارمنستان اعلام کرد و یادآور شد: در این فرایند برخی از مشکلات نیز شناسایی شده است که امیدواریم به سرعت برطرف شده و زمینه تقویت و توسعه این بخش فراهم آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار