مشاوره «قرتی‌بازی» نیست

مشاوره قبل از ازدواج به‌عنوان حلقه گم‌شده آغاز یک زندگی مشترک از سوی زوج‌های امروزی محسوب می‌‎شود که هرچه بیشتر پیش می‌رویم، ضرورت وجود آن بیشتر حس می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴ 01 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، سنت ازدواج در دین مبین اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در قرآن‌کریم نیز آیات زیادی در رابطه با ازدواج و سبک زندگی آمده است.

هر فردی در زندگی به مرحله‎ای می‎رسد که خواهان انتخاب شریک زندگی است تا بتواند در شرایط جدید، زندگی مشترک همراه با همسر خود را بر مبنای اعتقادات و معیارهای حقیقی شکل دهد.

انتخاب همسر با توجه به شرایط فردی، خانوادگی، مذهبی و همه معیارهای شخص دو طرف در نظر گرفته شده و باید بر پایه اصول و اعتدال باشد تا بتوان شاهد انسجام در این امر مهم باشیم.

همه انسان‎ها در زندگی زناشویی در معرض آسیب‎های روحی و روانی قرار دارند، گاهی عوامل تأثیرگذار دیگری نیز در کنار خصوصیات فردی انسان‎ها مانند اطرافیان زندگی را تحت تأثیر قرار می‎دهد، اما چگونگی برخورد و مدیریت آن امر بسیار مهمی است که اگر به آن توجه شود از تأثیرپذیری آن کاسته می‌شود.

امروزه تصمیم‌گیری نادرست برای ازدواج و نداشتن تفاهم و هم‌عقیده بودن برای یک زندگی مشترک، ارتباط بسیاری از زوج‌های جوان را تحدید می‌کند که اگر بخواهیم به کمی عقب‌تر برگردیم، شاهد نداشتن اطلاعات کافی دوطرف با یکدیگر در زمان قبل از ازدواج هستیم.

این روزها بیشتر جوانان در فضای مجازی و پشت تلفن‌های همراه عاشق یکدیگر می‌شوند که همین روابط نادرست و کورکورانه حاصل ازدواج‌های کوتاه‌مدت و در نتیجه فاجعه طلاق می‌شود.

*مشاوره؛ حلقه گم‌شده ازدواج

اگر بخواهیم در مسئله ازدواج کمی ریشه‌یابی کنیم، علاوه بر مشکلات فرهنگی، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره و روابط نامشروع شاهد جای خالی مشاوره قبل از ازدواج در بین زوج‌های جوان هستیم.

تصمیم درست و منطقی و تداوم یک زندگی بهتر زمانی میسر می‎شود که در راستای آن تصمیمات درستی اتخاذ شود و توصیه در این زمینه، مراجعه به مشاوران مربوطه است.

مشاوره قبل از ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در این مشاوره‌ها به مجموعه عواملی که یک فرد باید به آن توجه کند، اشاره می‎شود تا نقاط قوت و ضعف یکدیگر را برای آغاز یک زندگی مشترک بشناسند.

«ک – ن 26 ساله» که به تازگی از همسر خود جدا شده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ازدواج من و همسرم 9 ماه بیشتر دوام نیاورد، اظهار کرد: پس از اینکه همسرم به خواستگاری من آمد تنها یک جلسه با یکدیگر صحبت کردیم که نتیجه آن ازدواج بین ما شد و از ویژگی اخلاقی یکدیگر اطلاعی نداشتیم.

وی به علاقه شدید پدرش نسبت به داماد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه از ویژگی و روحیات همسر سابقم اطلاعی نداشتم، تنها به خواسته‌های پدرم جواب مثبت دادم.

این شهروند میاندورودی بیان کرد: در یک جلسه‌ای که با همسرم صحبت کردم تنها به مسائل جزئی روابط زناشویی پرداختیم و حتی این فرصت برای ما پیش نیامد که بخواهیم وارد جزئیات یک رابطه طولانی‌مدت شویم.

وی با بیان اینکه ازدواج ما از همان ابتدا بدون آگاهی از شرایط و ویژگی یکدیگر آغاز شد، ادامه داد: پس از ازدواج متوجه رفتارهایی از سوی همسرم شدم که همیشه من را آزار می‌داد و بارها همین مشکلات را به همسرم گفتم، اما به هیچ یک از خواسته‌های من توجهی نکرد.

*وقتی مشاوره می‌شود «قرتی‌بازی»


این جوان میاندورودی به مغرور بودن و خودخواهی‌های همسرش در رفتارها و برخوردها اشاره کرد و افزود: او از اول به همین شکل بود و هرچه تلاش کردم نتوانستم زندگی خود را به شرایطی برسانم که بتوانم کنارش زندگی کنم و به همین دلیل تصمیم به طلاق گرفتم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در هنگام طلاق به مشاوره مراجعه کرده‌اید یا خیر، گفت: همسرم اعتقادی به مشاوره نداشت و همیشه بر این باور بود که کار خودش صحیح است و هر وقت اسمی از مشاوره می‌آمد با لحن تمسخرآمیزی می‌گفت: «من اهل این قرتی‌بازیا نیستم».

*قبل ازدواج مشاوره بگیرد

محمد آرامش در گفت‎وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت مراجعه قبل از ازدواج به مراکز مشاوره اظهار کرد: مشاوره قبل از ازدواج با یک فرد متخصص در امور خانواده می‎تواند به حفظ و حراست از زندگی مشترک کمک کند و اگر زوج‌های جوان قبل از ازدواج به این امر مهم توجه کنند و آن را به‎عنوان مهم‎ترین تصمیم بدانند شاهد زندگی پایداری هستند.

وی شناخت دقیق از جنس مخالف را زمینه ایجاد ازدواج بادوام دانست و افزود: قبل از تشکیل زندگی مشترک باید مطالعه و شناخت دقیقی از رابطه با جنس مخالف و روحیات او داشته باشیم تا ازدواجی با دوام محقق شود.

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به مهم‎ترین عوامل تأثیرگذار در زندگی بیان کرد: واقع‎بین بودن به امر مهم ازدواج، پرهیز از احساسات غیر عقلانی و آشنایی با روحیات طرف مقابل باعث می‎شود تا اختلافات و درگیری کاهش پیدا کند.

آرامش تصریح کرد: همه افراد به لحاظ خانوادگی، تربیتی و موضوعات فرهنگی دارای شرایط متفاوت هستند که هنگام ازدواج باید به شکل ویژه به این موضوعات توجه شود.

*رابطه مستقیم مشکلات اجتماعی با افزایش سن ازدواج

آرامش دخالت‎ها و سخت‎گیری‎های خانواده را عامل بازدارنده جوانان از ازدواج دانست و اضافه کرد: گاهی دخالت زیاد خانواده‎ها و سخت‌گیری‎ها موجب افزایش تجرد و تنهایی از سوی جوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به ازدواج به‌عنوان ضرورت هر فرد توجه جدی شود، افزود: افزایش سن ازدواج رابطه مستقیمی با مشکلات اجتماعی دارد که نیازمند توجه ویژه است.

این کارشناس مسائل اجتماعی، استفاده از مشاوران اجتماعی را بهترین راهنما برای جوانان دانست و ادامه داد: مشاوران خانواده با کمک به مراجعه‌کنندگان، موضوعاتی که موجب اختلافات و فروپاشی نظام خانواده می‎شود را گوشزد کرده تا با چشم باز برای زندگی مشترک تصمیم بگیرند.

آرامش با اشاره به جایگاه مهم خانواده در جامعه اسلامی اظهار کرد: نهاد خانواده به‎عنوان محل امن و آسایش جسم و روان هر فرد محسوب می‎شود که اگر بحرانی آن را فرا گیرد به راحتی به جامعه سرایت کرده و نظام اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

*طلاق در حال «مد» شدن است

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در افزایش سن ازدواج و آمار طلاق تأثیرگذار است، گفت: بحران روحی جوانان، استرس ناشی از قبول مسئولیت، تصمیم‎گیری از روی احساسات، ملاک‎های غیر عقلانی انتخاب همسر و روی آوردن بیش از حد به فضای مجازی موجب بالارفتن سن ازدواج و افزایش آمار طلاق می‎شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به آمار طلاق در جامعه بیان کرد: جوانان هنگام ازدواج مراجعه به مشاوره را در اولویت کارهای خود قرار دهند و با بهره‎گیری از آنها برای داوم زندگی اقدام کنند.

آرامش با هشدار نسبت به اینکه طلاق به‎عنوان یک رسم در جامعه باب شده و خانواده‌ها به راحتی در این زمینه اقدام می‎کنند، افزود: مسئولان امر باید جلوی مد شدن طلاق در جامعه را بگیرند.

وی در پایان گفت: با مشاوره قبل از ازدواج می‎توان همه فاکتورها را سنجید و موارد مورد نظر را کنار هم قرار داد و به صورت دقیق به فرد گفت که با چه مسائلی مواجه است تا بتواند پایه‌های زندگی خود را بر روی آن‌ها استوار کند.

به گزارش فارس، در گذشته امر طلاق در شرایط فرهنگی و اجتماعی از جایگاه کمتری برخوردار بود، اما امروزه این فاجعه به صورت سونامی درآمده و به راحتی در حال مد شدن در جامعه است.

*برداشت آخر

طلاق یکی از آسیب‎های اجتماعی در جامعه امروز به شمار می‎رود که هر روز بر آمار آن افزوده شده و موجب بر‌هم‌زدن نظام خانواده و افزایش معضلات اجتماعی و فرهنگی می‌شود.

گاهی برخی افراد در زندگی‎ مشترک با بروز مسائل و مشکلات بسیاری به‌صورت مکرر به کارشناسان حوزه اجتماعی مراجعه می‌کنند که دیگر حاضر به ادامه زندگی مشترک نیستند و در این صورت امر طلاق به‎عنوان یک راهکار فرار روبه جلو تلقی می‎شود.

مشاوره قبل از ازدواج به‌عنوان حلقه گم‌شده آغاز یک زندگی مشترک از سوی زوج‌های امروزی جامعه محسوب می‌‎شود که هرچه به سمت جلو پیش می‌رویم، ضرورت وجود آن را لمس می‌کنیم که امیدواریم مسئولان امر و صاحب‌نظران نسبت به این مسئله توجه داشته باشند تا گام مهمی در برابر کاهش پدیده طلاق گرفته شود.

---------------------------

گزارش از: سمیه اکبری/ فارس

---------------------------

انتهای پیام/


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار