نشر شغل دوم اغلب ناشران استان یزد است

نماینده ناشران استان یزد گفت: کار نشر در اغلب موارد، شغل دوم ناشران استان یزد است و امکان اینکه یک ناشر معیشت خود را از راه نشر بگذارند نیست.
کد خبر: ۱۴۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵ 08 December 2015

به گزارش تابناک یزد،علی عقیلی، در مراسم تجلیل از خادمان حوزه نشر در اداره ارشاد استان یزد اظهار داشت: کتاب رسانه‌ای دارای قدرت بالا و شاخص توسعه یافتگی در دنیا است و ناشران به عنوان خادمان عرصه چاپ و نشر کتاب، نقشی اساسی در توسعه فرهنگی کشور ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به تاریخچه نشر برای نخستین بار در ایران توسط میرزا صالح شیرازی بیان کرد: در زمان پهلوی دوم حتی کتاب‌های درسی در ژاپن منتشر می‌شد و پس از آن نیز نشر در ایران شرکتی دولتی بود که تنها 20 درصد آن غیردولتی بود.

عقیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز که بیش از 11 هزار ناشر در کشور داریم، معیشت اغلب ناشران از راه نشر به دست نمی‌آید و نشر در اغلب موارد، شغل دوم ناشران به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: کتابی که امروز ناشر تولید می‌کند، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست زیرا خواب سرمایه دارد و تیراژ به هزار و زیر هزار جلد رسیده است.

عقیلی خاطرنشان کرد: انگیزه اقتصادی باید در حوزه نشر به وجود بیاید تا هم برای نویسنده و هم برای ناشر، صرفه برای نوشتن وجود داشته باشد ضمن اینکه تولید کم و تیراژ پایین باید به تیراژ بالا برسد.

نماینده ناشران استان یزد عنوان کرد: برای برخورد حرفه‌ای با حوزه چاپ و نشر کتاب، باید سه زنجیره تولید، خدمات و توزیع به طور کامل و جدی در حوزه نشر فعال باشد تا بتوانیم حوزه نشر را حوزه‌ای حرفه‌ای بخوانیم.

عقیلی تصریح کرد: توزیع کتاب در کشور یک نظام بیمار است و امروز بین بخش خصوصی یعنی ناشران و دولت باید اعتمادسازی شود تا بخشی از بیماری سیستم نشر برطرف شود.

وی تاکید کرد: دولت باید در گام نخست، ناشران را قبول کند و در تصمیم‌گیری‌های این حوزه آنها را دخالت دهد ضمن اینکه سیاست دولت در حوزه نشر باید حمایتی و هدایتی باشد و طرح‌های خود را در کوتاه‌مدت و بلندمدت اجرایی کند.

نماینده ناشران استان یزد عنوان کرد: در حوزه سیاست‌گذاری نیز باید قوانین روشن جایگزین قوانین سلیقه‌ای و دور از طرح‌های غیرحرفه‌ای شود.

عقیلی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین نیازهای ناشران، تغییر نگرش دولت به بخش خصوصی نشر است و نیاز است دولت در این زمینه با نگاه حمایتی وارد شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات حوزه چاپ و نشر این است که افراد متخصص در این حوزه کم داریم، اظهار داشت: نظام آموزشی باید فکری به حال این موضوع کند و در دانشگاه‌ها رشته‌ای ایجاد کند که فارغ‌التحصیلان آن متخصصان چاپ و نشر باشند.

عقیلی تاکید کرد: چاپ و نشر، در حوزه توزیع نیز دچار مشکلات جدی است به صورتی که کتابی با تیراژ هزار جلد، بعد از گذشت چند سال هنوز فروش کامل نداشته و بعد از این همه خواب سرمایه می‌بینیم که 50 درصد آن به فروش نمی‌رسد.

نماینده ناشران استان یزد همچنین خواستار نگاه جدی به حوزه چاپ و نشر شد و افزود: حتی انتظار داریم که بانک‌ها به چاپ و نشر به عنوان یک صنعت نگاه کنند و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار