اذیت و آزار بیش از ۹ هزار کودک در استان / کودک آزاری؛ فریادی که ضعیف شنیده می شود

پدیده ی کودک آزاری ازآسیب هایی اجتماعی بوده که هر روز روبه افزایش است، آنگونه که مسئولان می گویند پارسال یک هزار مورد کودک آزاری به بهزیستی همدان گزارش شد، اما اخباری که از گوشه و کنار به گوش می رسد نشان می دهد آمارها واقعی بیش از این است .
کد خبر: ۱۶۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 20 January 2016

کودک آزاری عبارت است از هر گونه آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک کودک، ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیر زمین اشکال مخفی کودک آزاری است، تنبیه بدنی و تجاوز جنسی به کودک هم از انواع کودک آزاری فیزیکی است.

به گزارش تابناک همدان ؛ مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه پارسال یک‌ هزار کودک که مورد آزار قرار گرفته‌ بودند به بهزیستی معرفی شدند، افزود: این گزارش‌ها توسط اقوام و همسایگان این کودکان به بهزیستی اعلام شد.

اکبر سوری افزود: پیش ‌بینی مجموعه بهزیستی استان نسبت به کودک آزاری حداقل ۹ هزار مورد است که از این تعداد تنها یک نهم به بهزیستی مراجعه کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ۴۰۰ هزار مورد کودک ‌آزاری به وقوع می‌پیوندد ، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، مذهبی، سیاسی و فرهنگی در کودک‌ آزاری مؤثر بوده و از آنجا که بیشتر شکنجه‌ها نسبت به کودکان جسمی و روحی بوده عدم توجه به خواسته‌های آنها نیز نوعی کودک ‌آزاری محسوب می‌ شود.

سوری، کار کودکان خیابانی را مصداق کودک آزاری دانست و ادامه داد : ممکن است گاهی اوقات با فروش کودکان، قاچاق و کشتار آنان نیز مواجه شویم.

وی با توصیه به آگاهی کودکان از خدمات اورژانس اجتماعی گفت: بیشتر کودکان به علت نا آگاهی از خط ۱۲۳ اتفاقات را اعلام نمی‌کنند که باید آگاه کردن آنها مد نظر باشد.

همچنین کارشناس مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان همدان با اشاره به وجود ۷ مرکز اورژانس اجتماعی در استان خاطرنشان کرد: از این تعداد دو مرکز در همدان وجود دارد و از سال ۹۲ نیز ۵ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودراهنگ و رزن فعالیت خود را آغاز کردند.

الهام آزادنام اضافه کرد: کودکان آزار و زنان آزار دیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند و یا قصد خودکشی دارند و افرادی که اقدام به فرار از منزل کرده‌اند، از گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی هستند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از دلایل رواج کودک آزاری در جامعه، مشخص نبودن حدود تنبیه است، ابراز داشت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، کودک آزاری به هر آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت، رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسوول هستند، اطلاق می‌شود.

کارشناس مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان همدان در ادامه فرهنگ سازی و آموزش به افراد را از راه‌های پیشگیری این مشکل عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج نقش موثری در پیشگیری این موضوع دارد و لازم است که افراد به خصوص پدرها و مادرها از عوارض کودک آزاری آگاه شوند.

آزادنام عنوان کرد: با توجه به این که طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی هر فردی که سن آن کمتر از ۱۸ سال باشد، کودک محسوب می شود، اغلب کودکانی که مورد کودک آزاری قرار گرفته‌اند بین سنین ۵ تا ۹ سال بوده‌اند و از نظر جنسی نیز دختران بیش از پسران مورد آزار قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص آموزش ها در رابطه با شناخت کودک آزاری گفت:این آموزش می‌تواند از طریق رسانه‌ها، مراکز مشاوره، مدارس و به ویژه صدا و سیما انجام شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار