کهنترین اثر تاریخی خاتم؛

قلعه تاریخی 1400 ساله مروست

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم قلعه مروست واقع شده بر فراز تپه‎‎اي باستاني به ارتفاع شش متر را یکی از کهن‏‏ترین آثار تاریخی اين شهرستان معرفی کرد.
کد خبر: ۲۰۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 08 April 2015
به گزارش تابناک یزد، به گفته "حميد مشتاقيان"، قلعه 1400 ساله مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر با وسعتی قريب هشت هزار مترمربع واقع شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‎‎اي می‏‏کشد و از این حیث در نوع خود منحصر بفرد و هرساله شاهد حجم بالایی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه به این منطقه سفر می‏‏کنند.

وي اظهار مي‎‎كند: این اثر با ارزش در محدوده مرکزی بافت قدیمی شهر مروست جای دارد و با توجه به اهمیت قلعه مروست در اين بافت تاریخی، می‏‏توان اذعان كرد كه این بنا به عنوان یک نشانه‏‏ی شهری برای مروست خودنمایی می‏‏کند.

مشتاقيان اضافه مي‎‎كند: شکل آن در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‏‏های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده است و در گوشه‎‌‌ی جنوب غربی و ضلع غربی قلعه ساختمان با پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می‏‏شود.

سرپرست میراث فرهنگی خاتم همچنين مي‎‎گويد: هشتی این بنا با یک پلان هشت ضلعی امکان ورود و خروج به قلعه، دسترسی به بام ورودی، دالان ورودی و نیز یک فضای کوچک دیگر در کنار آن فراهم می‎‎آورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار