بازاريان يزد الگوي مناسبي در ایجاد بازارهاي اسلامی هستند

کد خبر: ۲۱۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 11 April 2016

به گزارش تابناک یزد،مردم ایران زمین، یزد را همیشه دیار مردماني صادق، درستکار، سختکوش و قانع می‌دانستند،‌ مردمانی که در سایه صداقت خود، رزق و روزی می‌جویند و چشمانشان به کرم پروردگار بوده و همواره در پی خرسندی او هستند.


البته آنهايي که همیشه در پی خشنودی خداوند هستند، ‌کسب و کار خود را با نام و یاد خدا شروع مي‌كنند و همیشه انصاف را سرلوحه معاملات و روابط کاری خود قرار می‌دهند.

"حسین مسرت" از پژوهشگران فرهنگ عامه يزد در اين خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه یزد،‌ به ویژگی بازاریان یزدی اشاره مي‌كند و مي‌گويد: قناعت و توجه‌ي ویژه به روزی حلال از جمله‌ي مهمترین ویژگی بازاریان و كسبه‌ي استان یزد است.

وي همچنين خداجویی و کسب حداقلي درآمد را از دیگر ویژگی‌های کسبه یزد مي‌داند و تصريح مي‌كند: بازاریان یزد علاوه بر اين كه مشتریان را طرف دوم معامله متصور هستند،‌ آنها را فرستاده‌ای از جانب خداوند برای توزیع برکت می‌دانند.

مسرت اهتمام به برگزاری مراسم گلریزان،‌ اقامه نماز اول وقت و توجه ویژه به نحوه مشتری‌مداری را هم از خصلت‌هاي كسبه‌ي یزد عنوان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: بازاریان یزد همیشه در عرصه‌های مختلف، نقش ‌آفريني كرده‌اند به نحوي كه اكنون نيز در تعیین و تکلیف جریان‌های سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی ایفاي نقش می‌کنند.

اين در حالي است كه سازمان بسیج اصناف استان یزد هم در راستای ترویج فرهنگ دینی و ایجاد بازار اسلامی در استان، برگزاری کلاس‌های فقه بازار و تدوین برنامه‌های آموزشی و فرهنگی بین اصناف و بازاریان را در دستور کار خود قرار داده است.

"علی اصغر سلمانی" رئيس بسيج اصناف استان هم با اشاره به ویژگی دینی و اخلاقی بازاریان یزد، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسناي يزد اظهار مي‌كند: اصناف به دلیل نوع رسالت خود، نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه ایفا می‌کنند.

وی در ادامه انصاف،‌ اخلاق پسندیده و کمک به نیازمندان را از ویژگی‌های شاخص بازاریان استان یزد مي‌داند و مي‌گويد: در استان یزد، 69 صنف و اتحادیه‌‌ي فعال نسبت به تدوین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اقدام می‌کنند.

رئيس بسیج اصناف یزد با اشاره به برگزاری کلاس‌های فقه بازار در 9 نقطه‌ي یزد، خاطرنشان مي‌كند: بازاریان یزدی به دلیل تعهد دینی و برخورد اسلامی در معاملات، الگوی مناسبی به منظور ایجاد بازار اسلامی در کشور هستند.

سلمانی استقبال بیش از يك هزار نفر از بازاریان یزدی در اولین دوره کلاس‌های فقه بازار در سال جدید را نشانه‌ي علاقه و تعهد دینی بازاریان یزد عنوان مي‌كند.

وي انجام معاملات شرعی و ترویج فرهنگ روزی حلال را از جمله اهداف برگزاری کلاس‌های فقه بازار در استان بيان مي‌كند و يادآور مي‌شود: بازاریان از جمله عوامل موثر در ایجاد امنیت پایدار اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی هستند.

این مسئول اعلام مي‌كند: اجرای طرح تعطیلی بازار به صورت غیراجباری در اوقات نماز یومیه، از جمله مهمترین اقدامات سازمان بسیج اصناف در سطح استان است که در حال حاضر به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وي در ادامه مي‌گويد: آشنایی بازاریان با وظایف خود در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نيز از جمله برنامه‌های جدی سازمان بسیج اصناف در استان یزد است.

مسئول بسیج اصناف یزد تبیین اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی بین بازاریان را ضروری مي‌خواند و تصریح مي‌كند: تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده،‌ مستلزم احساس مسئولیت تمام اقشار مختلف جامعه است.

سلمانی در پايان نيز با اشاره به ضرورت جلوگیری از تحقق توطئه‌های شوم فرهنگی و اقتصادی دشمنان دین و نظام اسلامی ایران، مي‌گويد: مبارزه با عرضه انواع کالای قاچاق از اولویت‌های جدی اصناف استان یزد در سال جدید است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار