پس از نمایش فیلم «فروشنده» برای گروهی از اعضای شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی، تمامی اعضا به اتفاق همنظر بودند که هفتمین فیلم اصغر فرهادی حتی نیاز به حذف یک پلان نخواهد داشت و در همین راستا در هفته آینده پروانه نمایش فیلم فروشنده صادر خواهد شد.
به گزارش «تابناک»؛ شورای پروانه نمایش مطابق با روال معمول که دوشنبهها نشستهای بازبینی فیلمهای سینمایی را برگزار میکند، دهم خردادماه نشستی داشت که به حدنصاب پنج عضو برای رسمیت یافتن نرسید و به همین دلیل امکان بررسی فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی فراهم نشد اما در همان جلسه قراری برای برگزاری جلسه فوقالعاده گذاشته شد.
ضیاءالدین دری کارگردان سینما و عضو شورای پروانه نمایش در این زمینه به «تابناک» گفت: معمولاً وقتی جلسه به رسمیت نمیرسد به موضوع فیلمها ورود نمیکنیم و دستور جلسه، به نشست بعدی موکول میشود تا همه بحثها یک بار انجام شود و نتیجه گیری صورت پذیرد. در جلسه روز دوشنبه از اعضا خواسته شد که روز سه شنبه (11 خرداد) به جلسه فوق العاده بیایند که بنده عذرخواهی کردم و امکان حضور نیافتم.
در همین راستا «تابناک» از برخی منابعی که روز سه شنبه در نشست فوق العاده شورای پروانه نمایش پیگیر ماجرا شد. یکی دیگر از اعضای شورای پروانه نمایش در این ارتباط به «تابناک» خبر داد که جلسه روز سه شنبه شورای پروانه نمایش با حضور تعدادی از اعضای برگزار شد و فیلم «فروشنده» توسط حاضرین تماشا شد و تمامی اعضای حاضر تاکید کردند فیلم «فروشنده» حتی نیاز به حذف یک پلان برای نمایش ندارد.
بر این اساس درباره صدور پروانه نمایش این فیلم جمعبندی شد که البته تصمیم نهایی احتمالاً در هفته آینده رسماً اعلام خواهد شد. با توجه به سرعت عمل شورای پروانه نمایش برای صدور پروانه «فروشنده» و همچنین برنامه ریزی که در شورای صنفی وجود دارد، احتمالاً در دو نوبت بعدی اکران، فیلم تازه اصغر فرهادی را بر پرده سینماهای ایران تماشا خواهیم کرد.
داستان فیلم تازه فرهادی از ساختمانی در حال فرو ریختن آغاز میشود که ساکنان آن از جمله یک زوج متاهل به نام عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی)، برای نجات جان خود با عجله در حال فرار از خانه اند. در نهایت خانه فرو نمیریزد اما یک ترکیعمیق بر روی دیوار منجر به نشت گاز میشود و عماد و رعنا مجبور میشوند که خانهی تازهای پیدا کنند.
آنها یک واحد بزرگ ولی قدیمی خانهای که در نزدیکی خانه خودشان است را مییابند که مستاجر قبلیاش نیمی از اثاثش را جا گذاشته و رفته است و ظاهراً مستاجر خانم سابق از یک شغل سیاه داشته است. داستان در همین آپارتمان با وقوع یک حادثه که فرهادی به شکلی هیچکاکگونه مخاطب را گرفتارش میکند، پیش میرود و این حادثه سرمنشاء تغییرات جدی در بستر داستان میشود.
فیلم تازه «فرهادی» اگرچه شباهتهایی به آثار پیشینش دارد اما روایتی متفاوتی را پیش روی تماشاگر قرار میدهد که به شدت غافلگیرکننده و غیرقابل حدس است. به عبارت دیگر، همانگونه که خود آقای کارگردان تاکید کرده این فیلم در ادامه آثار پیشین است اما در عین حال لحنی متفاوتتر از دو اثر پیشینش دارد.