هر دو روی سکه فضای مجازی را ببینید

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان قزوين گفت: فضاي مجازي، سکه‌اي است که بايد دوروی آن را باهم ديد، رويي که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روي ديگر که ناظر به تهديدها است.
کد خبر: ۲۴۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 09 June 2016
 به گزارش تابناک از قزوین، سرهنگ رضا رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قزوین، اظهار کرد: فضاي مجازي، همانند هر مقوله‌ي ديگري که در عالمِ واقع وجود دارد، بايد از منظر تهديد و فرصت، توأماً ديده شود و بايد دانست که شناخت صحيح فضاي مجازي و به‌تبع آن، استفاده‌ي صحيح و درعین‌حال حداکثري از اين پديده‌ي دنياي مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دوروی سکه‌ است.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان در ادامه ضمن اشاره به فرصت‌هاي فضاي مجازي نظير دست‌يابي آسان به آخرين اطلاعات، جذابيت و تنوع، کاهش هزينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، گسترش تعاملات و تبادل‌نظرها با سرعت بسيار بالا به برخي از تهديدهاي فضاي مجازي اشاره کرد.
وی افزود: شناخت تهديدها، آسيب‌ها، معايب و مضرات فضاي مجازي و شبکه‌ي سايبر موجب خواهد شد تا با اِشراف کامل و دقت نظر بالا، نگاهي جامع‌تر به موضوعات داشته باشيم و در هنگام برنامه‌ريزي، طراحي و اجراي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مختلف دچار غفلت و اشتباه نشويم.
اين مقام انتظامي در ادامه به تشريح تهديدهاي اجتماعي، فرهنگي و رسانه‌اي در فضاي مجازي پرداخت و خاطرنشان کرد: تمهيدات رسانه‌اي - فرهنگي جبهه‌ي غرب عليه جامعه‌ي ما، به‌ویژه جوانان ما، موجب تغيير در ذائقه، نظام ارزشي و نهايتاً تغيير در سبک زندگي برخي از جوانان ما شده است.
رضايي تصریح کرد: جوان ما، به خاطر جذابيت‌هاي انکارناپذير فضاي مجازي، ساعت‌هاي طولاني را به‌تنهایی در فضاي سايبر سپري مي‌کند و در عين این‌که از اين تنها بودن و داشتن يک يار و همراه غیرحقیقی لذت مي‌برد، بعد از خروج از فضاي مجازي و ورود به محيط خانواده و جامعه نيز، ديگر نه به لحاظ جسمي و نه به لحاظ روحي، رمقي براي پذيرش مسئوليت‌هايش در جامعه ندارد.
وي يکي ديگر از تهديدات فضاي سايبري را تضعيف اعتقادات و گسترش شبهات فکري دانست و اضافه کرد: طرح و نشر انواع شبهات در آن، موجب تزلزل در باورهاي کاربران سست‌عقیده و کم‌اطلاع مي‌شود و فضاي سايبر چاقويي دو لبه است که ما مي‌توانيم از آن به سود يا ضرر خود استفاده کنيم.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اعتياد مجازي، گسترش محصولات فرهنگي فرهنگ‌هاي منحط و انحرافات اخلاقي را از ديگر تهديدات اجتماعي و فرهنگي فضاي سايبري برشمرد و گفت: با فرهنگ‌سازي در بستر جامعه و خانواده از طريق برنامه‌ريزي و آموزش‌هاي لازم و ارتقاء سطح آگاهي‌هاي افراد جامعه در خصوص مزايا و معايب فضاي مجازي و چگونگي استفاده از اين فضا مي‌توان در کاهش تهديدات گام‌هاي مؤثری برداشت.
رضايي توضیح داد: بي‌ترديد رسانه تأثیر شگرفي در پيدايش عادات تازه و تکوين فرهنگ جهاني تغيير در خلق‌وخوی انسان‌ها و نزديک شدن ملل ايجاد کرده و همه غالب‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي را تحت تأثیر عوارض مثبت و منفي خود قرار داده است.
اين مسئول انتظامي، ترويج بی‌بندوباری، اعتیادآور بودن، ايجاد اختلال در روابط خانوادگي، ايجاد روابط نامناسب اخلاقي، ورود بي‌اجازه به حريم خصوصي اشخاص مختلف، هويت جعلي، خروج از دنياي واقعي به سراب تخيلات را از آسيب‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي برشمرد.
وی عدم توجه جدي خانواده‌ها و نهادهاي تربيتي و فرهنگي به امر تربيت و پرورش، امکان مخفی‌کاری‌ها و فرار از قانون، فقدان راهکار مناسب براي برخورد با متخلفان، مطالبه عمومي، فشارهاي نرم محيطي و شکست و مطيع کردن تدريجي افراد را از نقاط ضعف ما در مقابل رسانه‌ها عنوان کرد.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان تأکید کرد: بايستي در ابتدا رسانه را با تمام نقاط ضعف و قوت بشناسيم سپس نقاط ضعف خود را مطالبه کنيم و بعدازآن با ارائه راهکار و برنامه آينده‌ي بهتري را براي خود ترسيم کنيم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار