۱۱۰۰ نفر در یزد تحت پوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند

کد خبر: ۲۴۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 14 June 2016
به گزارش تابناک یزد،  معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اهمیت امر سوادآموزی برای ترویج فرهنگ در جامعه و به ویژه در استان گفت: امسال تعداد یک هزار و ۱۰۰ نفر در استان یزد تحت پوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند.

 مرآت امین‌الرعایا معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد ظهر امروز در نشست شورای سوادآموزی استان در محل استانداری یزد اظهار داشت: در سال گذشته در مجموع تعداد پنج هزار و 158 نفر سوادآموز ایرانی و اتباع تحت پوشش سوادآموزی قرا گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد سه هزار و 131 نفر در امر سوادآموزی، یک هزار و 661 نفر در امر انتقال سوادآموزی و تعداد 366 نفر در امر تحکیم قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه خوشبختانه در سوادآموزی اتباع پوشش خوبی داشتیم تصریح کرد: در سال 1393 تعداد یک هزار و 275 نفر و در سال گذشته تعداد یک هزار و 295 نفر اتباع تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند.

امین‌الرعایا از افتخارات استان در سال گذشته گفت و افزود: در طرح باسوادی اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان رتبه اول در سطح کشور را کسب و در این طرح بیش از 95 درصد اولیا دانش‌آموزان را باسواد کردیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: درصد باقی‌مانده اولیا دانش‌آموزان که آموزش سوادآموزی ندیدند به علت در دسترس نبودن به آن‌ها و امکان آموزش ندیدن آن‌ها است.

امین الرعایا گفت: از دیگر افتخارات استان کسب رتبه اول در جذب گروه سنی 10 تا 19 ساله‌هایی بوده است که تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته و همچنین سوم افتخار در سال گذشته کسب رتبه اول در جذب ‌بی‌سوادهای واقعی از طریق بانک‌های اطلاعاتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد یک هزار و 100 نفر سوادآموز می‌بایست تحت پوشش سوادآموزی قرار بگیرند عنوان کرد: از این تعداد 700 نفر در دوره انتقال و 400 نفر در دوره تحکیم تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با بیان این مطلب که شروع ثبت‌نام در دوره سوادآموزی آغاز شده، تصریح کرد: تعداد یک هزار و 200 نفر سهمیه اتباع بین شهرستان‌هایی است که مجاز به سوادآموزی هستند.

وی با اشاره به سرشماری سال 1390 آمار باسوادان را در گروه سنی 10 تا 49 سال بیان کرد: 9/94 شهرستان‌ها، 1/86 روستاها، 2/94 مرد و 7/90 زن باسواد داریم که به نسبت در کل کشور دارای جایگاه خوبی هستیم.

امین الرعایا همچنین آمار بی ‌سوادی را با توجه به سرشماری سال 1390 در مجموع 29 هزار و 573 نفر بیان کرد و گفت: تعداد 20 هزار و 851 نفر در شهرستان‌ها و 8 هزار و 722 نفر در روستاها و در دسته‌بندی دیگر تعداد 14 هزار و 892 نفر مرد و تعداد 14 هزار و 681 نفر زن بی‌سواد داریم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان هدف اصلی جلسه را ریشه‌کنی بی‌سوادی در افراد بومی استان در سال 1395 از طریق کد ملی اعلام کرد و اظهار داشت: امید است از طریق شناسایی کد ملی افراد بومی فردی بی‌سواد با کدملی یزد نداشته باشیم.

وی تعداد کل بی‌سوادان شناسایی شده زیر 50 سال با کد ملی استان یزد را شامل 3 هزار و 586 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 2 هزار و 824 نفر در شهرستان‌ها و 762 نفر در روستاها هستند.

امین الرعایا میزان سرانه دوره‌های سوادآموزی در سال 1395 را اینگونه اعلام کرد: در سوادآموزی به اعضای هر نفر 750 هزارتومان، تحکیم 130 هزار تومان، انتقال 820 هزار تومان، خودآموز 698 هزارتومان و معلولین یک میلیون تومان است.

وی در پایان پیشنهاد مصوبات شورای پشتیبانی سوادآموزی را شامل اختصاص پاداش ویژه استانی در جهت ایجاد جذب افراد بومی بی‌سواد یزد ،در جهت بدست آوردن آمار واقعی بی‌سوادان استان در سرشماری سال 1395 برنامه‌ریزی برای حضور معاون سوادآموزی در یکی از جلسات توجیهی مأموران سرشماری و در آخر تقدیر از رتبه‌های اول تا سوم شهرستان‌ها در امر سوادآموزی در سال گذشته است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار