یاشار پورمجید
دوست گرانقدرم جناب آقای سعید معزی با ارسال یادداشتی با عنوان « سوت قطار اردبیل از تبریز شنیده می شود » ، نسبت به اجرایی شدن طرح راه آهن اصلاندوز به جلفا و تصوب راه آهن بستان آباد ، سراب و اردبيل هشدار داده است.
آقای معزی که البته از دوستان اندیشمند اینجانب است، در این یادداشت از مسئولان استان خواسته است برای جلوگیری از تحقق این موضوع وارد مذاکره و رایزنی شوند.
من البته با ایشان در این رابطه چندان موافق نیستم و معتقدم اتفاقا اجرایی شدن این طرح ها در میان مدت به نفع اردبیل و مغان و در بلند مدت اجتناب ناپذیر است. من این را فرصتی برای توسعه استان می دانم.
معتقدم به جای نگاه خطی ، باید به مقوله توسعه نگاه شبکه ای داشت. شهرهای جدا مانده از خط آهن سراسری در آذربایجان و دیگر مناطق شمالغرب کشور، دیر یا زود باید از طریق شبکه ریلی به یکدیگر و دیگر مناطق متصل شوند.
تقویت شبکه ترانزیت ریلی پارس آباد و اصلاندوز به سمت غرب کشور ، لزوما به معنای نادیده گرفتن اهمیت راه آهن اردبیل به مغان نیست. احداث این خط آهن برای ترانزیت کالا و مسافر از جمهوری آذربایجان به ترکیه و بالاعکس ضروری است و ایران و استان اردبیل نیز به سهم خود باید از این قابلیت ژئوپلتیکی و ژئو اکونومیکی خود استفاده کنند. وگرنه گرجستان تمام سهم اردبیل و شمالغرب ایران از این ترانزیت را از آن خود خواهد کرد.
اینکه راه آهن اردبیل به سمت جنوب استان به هر دلیل با رکود یا مشکلات فنی مواجه شده است ، دلیل نمی شود ما از ظرفیت تبریز قدرتمند برای توسعه زیرساخت های ریلی اردبیل به غرب کشور استفاده نکنیم. اگر خط آهن تا سراب برسد یقینا مجاب کردن دولت برای امتداد آن به سمت نیر و سرعین و اردبیل و نهایتا نمین و آستارا چندان سخت نخواهد بود.
برای رونق تجارت با اتحادیه اروپا، شبکه ریلی آذربایجان علاوه بر توسعه طولی ، باید توسعه عرضی کافی نیز داشته باشد . در این صورت رونق دادن به تجارت اردبیل و گیلان با ترکیه نیز آسان تر خواهد بود.
معتقدم در فرصت کوتاه عمر و در وانفسای کمبود امکانات کشور، به جای کارشکنی در مسیر پیشرفت دیگران ، از هر فرصتی برای استفاده از ظرفیت های دیگران برای وسعه استان استفاده شود.
اگر توسعه شبکه ریلی مغان به غرب کشور محقق شود ، شاهد رونق بیشتر این منطقه خواهیم بود وتوجیه اقتصادی لازم برای اتصال ریلی مغان به جنوب کشور نیز فراهم می شود.
در شرایطی که زحمت اصلی توسعه ریلی استان به غرب کشور بر عهده تبریزی ها خواهد بود، بهتر است اردبیل به جای نگرانی از این بابت، به فکر استفاده از مزیت های اتصال به شبکه ریلی منتهی به ترکیه باشد و تکمیل راه آهن جنوب استان را نیز که به هر حال شروع شده است ، با جدیت پیگیری کند.