مازندران پایلوت طرح ایمنی مقررات ملی کشور

کد خبر: ۳۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ 02 May 2015
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، با اشاره به اینکه ۶۲ هزار کارگر در مازندران آموزش ایمنی را فرا گرفتند، گفت: مازندران به عنوان پایلوت ایمنی مقررات ملی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی معرفی شد.

 تورج نائیج پور در گفت‌وگو با تسنیم ، اظهار داشت: معماری و اثرهای برجسته آن به عنوان دارایی‌های نمادین کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه آشفتگی‌هایی در وضعیت کنونی معماری پدید آمده که خیلی مناسب نبوده و باید با رفع این آشفتگی‌ها اثری از معماری اصیل ایرانی به جای بگذاریم که موجب افتخار نسل‌های آینده کشور شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: با آسیب‌شناسی‌های به‌عمل آمده، ساماندهی ساخت و سازها در مازندران در اولویت برنامه‌های نظام مهندسی ساختمان استان قرار گرفته و امروز مسئله معماری و شهرسازی به عنوان یکی از مسائل روز استان در حال پیگیری است.

نائیج پور با بیان اینکه یک درصد از مساحت استان مازندران را شهرها و 4 درصد از آن را روستاها در برگرفته است، گفت: هیچ تعریفی برای  95 درصد دیگر از مساحت استان وجود نداشته و مجوزهای ساخت و ساز در آن، از طریق سازمان همیاری شهرداری‌ها صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه سالیان زیادی احداث پروژه ها در 95 درصد از مساحت استان بدون نظارت نظام مهندسی مازندران، صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: امروزه ضریب نفوذ نظام مهندسی بالغ بر 90  درصد افزایش یافته است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، احداث پروژه‌های 2 تعریفی یا دو نقشه‌ای را یکی از مشکلات ساخت و ساز استان عنوان کرد و افزود: بسیاری از این پروژه‌ها در ابتدا با نقشه مهندسی آغاز به کار نموده اما در ادامه با اعمال نظر مالک ساختمان، ساخته می‌شود.

ناییج پور تصریح کرد: گریز مالکان از فرایند دریافت پروانه ساختمانی موجب شده تا حدود 85 از پروژه های استان از طریق اعمال ماده 100 احداث شود.

وی با اشاره به ضرورت لزوم تعریف ساز و کار مناسب برای رفع مشکل احداث بناهای فاقد پروانه قانونی، گفت: با تغییر در مبحث دوم قانون مقررات ملی ساختمان و کاهش فرایند صدور پروانه ساختمانی بخش اعظمی از این مشکلات کاهش می‌یابد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، با بیان اینکه معماری نگاه به آینده بوده و باید در تمام بخش‌های آن آینده‌نگری وجود داشته باشد، افزود: در سال 1386 حدود 300 مهندس معمار عضو نظام مهندسی استان بوده و این تعداد امروز به بیش از 4600 عضو رسیده که همه ی این اعضا باید برای حفظ کیان معماری در جامعه تلاش کنند.

نائیج پور با تاکید بر افزایش نظارت بر نحوه ارائه آموزش‌های دانشگاه های معماری استان مازندران، گفت: در ارائه آموزش‌های مهندسی باید به گونه‌ای عمل کرد تا آموزش ها به سطح درست رسیده و رو به پیشرفت باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود 62 هزار کارگر ماهر در بخش کارگری نظام مهندسی ساختمان شناسایی و آموزش های ایمنی را سپری کردند، خاطرنشان کرد: استان مازندران به عنوان پایلوت ایمنی مقررات ملی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی معرفی شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار