پیشنهاد افزایش حقوق معلمان
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان قشر قانعی بوده و زیادهخواه نیستند و با حداقلها زندگی میکنند، گفت: با این حال با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حقوق معلمان باید بیش از این باشد و دولت و مجلس باید در این خصوص به آموزش وپرورش کمک کند
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰ 03 October 2016
به گزارش تابناک یزد، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان قشر قانعی بوده و
زیادهخواه نیستند و با حداقلها زندگی میکنند، گفت: با این حال با توجه
به شرایط اقتصادی کشور، حقوق معلمان باید بیش از این باشد و دولت و مجلس
باید در این خصوص به آموزش وپرورش کمک کند.مهدی نوید ادهم در
گفتوگو با ایسنا، درباره نقش سند تحول بنیادین در حفظ هویت در دانشآموزان
و کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس اظهار کرد: ویژگیهای یک دانشآموز تراز
انقلاب اسلامی در سند تحول بنیادین آمده است؛ اما آموزش و پرورشی که
مسوولیت و مأموریت خود را صرفا دانشافزایی میداند نمیتواند حل کننده
مشکلات باشد.وی افزود: از سوی دیگر خانوادهها نیز تا زمانی که از
آموزش و پرورش، آموزش را مطالبه کنند ما نمیتوانیم در حل مشکلات اجتماعی
سهیم باشیم. این اتفاق زمانی رخ میدهد که یک تغییر رویکرد در آموزش و
پرورش به وجود بیاید و شاهد چرخش از نظام آموزشی به نهاد تعلیم و تربیتی
باشیم.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه عوامل بیرونی
نیز در این امر موثر هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال باید خانوادهها
همراهی کنند و وقتی به مدرسه مراجعه میکنند تنها به دنبال قبولی
فرزندانشان در کنکور نباشند. زمانی که این موضوع به یک تقاضای اجتماعی
تبدیل شود و همه ما شرایط را باور کنیم و بر روی کاهش آسیبهای اجتماعی
سرمایهگذاری کنیم، میتوانیم شاهد تحولات مثبتی باشیم.نویدادهم به
نقش معلمان به هویتبخشی دانشآموزان اشاره کرد و افزود: باید وضعیت
معلمان مورد توجه قرار بگیرد و شرایط به گونهای نباشد که یک حقوق معلم
دبستان از معلم دبیرستان کمتر باشد و وی مایل به حضور در مقطع ابتدایی
نبوده و بخواهد در دبیرستان تدریس کند. این مساله نیازمند وضع قوانین مناسب
و توجهات ویژه است.وی با بیان اینکه معلمان باید آمادگی داشته
باشند تا زمینه تربیتپذیری دانشآموزان را فراهم کنند، ادامه داد: معلم
باید به نظر، خواسته، انتخاب و اندیشه دانشآموز احترام بگذارد و در فضایی
که وی میپسندد به گفتوگو و تعامل پرداخته و در او اثر بگذارد. این امر
مهم زمانی اتفاق میافتد که معلم از محبویت لازم برخوردار باشد. معلم محبوب
میتواند مقبول باشد. باید در انتخاب، توانمندی، آرامش درونی، حقوق و
معیشت معلم در آموزش وپرورش دقت شود.دبیرکل شورای عالی آموزش و
پرورش به برخی مشکلات حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:
تخصص و شایستگیهای معلمی متناسب با نیاز ما توزیع نشده و در برخی رشتهها
شاهدتراکم معلم و در برخی دیگر شاهد کمبود هستیم. از سوی دیگر عدم توزیع
متناسب با نیازهای منطقهای باعث بروز مشکلاتی شده است و وزیر آموزش وپرورش
برای حل آن، طرح پذیرش "از بوم برای بوم" را مطرح کرده است.معلمی که آموزش نبیند نمیتواند معلم موفقی باشدنویدادهم
ادامه داد: به روز آوری اطلاعات معلمان نیز کار سخت و پیچیدهای است زیرا
افراد در مقابل تغییر مقاوم هستند و احساس نیاز نمیکنند. در سالهای اخیر
به علت کمبود منابع مالی دورههای ضمن خدمت برای معلمان محدود شده و اغلب
دورههای ضمن خدمت برای معلمان کتب جدیدالتألیف برگزار میشود،این مشکل
باید با همراهی دستگاههای مربوطه حل و فصل شود. معلمی که آموزش نبیند
نمیتواند معلم موفقی باشد.وی افزود: از سوی دیگر معیشت معلمان
دچار مشکلاتی است هرچند در این دولت تلاش شده تا حقوق معلمان افزایش یابد و
رتبهبندی معلمان تا حدودی به اجرا در بیاید، اما با توجه به شرایط
اقتصادی کشور، حقوق معلمان باید بیش از این باشد.دبیرکل شورای عالی
آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان قشر قانعی هستند و زیادهخواه نیستند،
گفت: معلمها با حداقلها زندگی میکنند و این فرهنگ معلمی در همه جای
دنیاست و منحصر به ایران نیست. با این حال دولت و مجلس باید به آموزش و
پرورش کمک کنند تا بتوانیم شاهد ارتقای جایگاه معلمان در کشور باشیم.