محلات همدان باز زنده‌سازی می شود

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان از باز زنده‌سازی محلات قدیمی همدان خبر داد و افزود: همدان دارای 51 محله قدیمی است که سه محله کلپا، کبابیان و حاجی برای ساختار و بافت سالم عناصر دارای اهمیت در محله به عنوان پایلوت طرح احیا انتخاب شده‌اند.
کد خبر: ۳۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ 06 May 2015
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان با بیان اینکه کلیات طرح باززنده‌سازی محلات تصویب شده است، گفت: پس از تأیید شورای عالی شهرسازی و معماری و سازمان میراث فرهنگی و تهیه ضوابط این طرح وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
به گزارش فارس ، علی رحیمی‌فر با بیان اینکه محلات قدیمی در همدان دارای بافت خاصی است، اظهار کرد: بافت مرکزی شهر از ارزش بسیاری برخوردار بوده که تا حدودی به فراموشی سپرده شده است. وی با بیان اینکه توسعه شهر در تغییر شکل محلات بسیار اثرگذار بود، بیان داشت: ورود وسایل نقلیه به بافت قدیمی و تاریخی بسیاری از محلات را تحت تأثیر قرار داده و همین موجب فراموشی هویت‌های فرهنگی و در نتیجه کمرنگ شدن کارکردهای اجتماعی آن شده است. رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان از باززنده‌سازی محلات قدیمی همدان خبر داد و افزود: همدان دارای 51 محله قدیمی است که سه محله کلپا، کبابیان و حاجی برای ساختار و بافت سالم عناصر دارای اهمیت در محله به عنوان پایلوت طرح احیا انتخاب شده‌اند. وی بازگرداندن ارزش‌های هویتی و اجتماعی محلات را از معیارهای مهم احیا و باززنده‌سازی برشمرد و گفت: بر این اساس با همکاری شرکت عمران و مسکن‌سازان، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی طرحی با عنوان باززنده‌سازی محلات در نظر گرفته شد تا بتوان ضمن احیای بافت تاریخی و هویتی این محلات، کارکردهای اجتماعی و اقتصادی را ارتقا داد. رحیمی‌فر با بیان اینکه احیای محلات قدیمی دو بعد دارد، افزود: بعد کارکردی اشاره به نقش محلات ومشارکت ساکنان محله در راستای حکمروایی خوب شهری دارد که بر این اساس جلساتی با حضور متخصصان علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی از طریق مساجد برگزارشده تا احساس تعلق مردم را نسبت به محله خود افزایش دهند. وی با اشاره به بعد اقدامات فیزیکی محلات خاطرنشان کرد: در این بخش اقداماتی نظیر، آرام‌سازی و روان‌سازی ترافیک و کف‌سازی، جداره‌سازی، نورپردازی، مبلمان و ... با معماری زمینه‌گرا انجام خواهد شد. رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان با اشاره به قوانین و ضوابط خاص احداث بنا در مراکز محلات گفت: پیرو تصمیمات اخذ شده در کمیسیون ماده 5 مقرر شد، ضمن در نظر گرفتن منافع اقتصادی ساکنان و سازندگان با هدف حفظ کالبد و ساختار محله کاهش یک طبقه بنا در این محلات اعمال شود. وی با بیان اینکه کلیات طرح باززنده‌سازی محلات تصویب شده است، بیان داشت: پس از تأیید نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری، سازمان میراث فرهنگی کشور و تهیه ضوابط و مقررات خاص، پیوست طرح کار به مرحله اجرایی وارد خواهد شد. رحیمی‌فر در پایان یکی از مشکلات بافت تاریخی محلات را نبود تمایز در بافت فرسوده و بافت باارزش تاریخی دانست و گفت: در کشور ما تعریفی برای بافت فرسوده نیست و همین نبود تمایز باعث از بین رفتن بافت باارزش در برخی محلات شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار