یادداشت عدل هاشمی به مناسبت روز فرهنگ عمومی

فرهنگ عمومی حوزه ای از نظام فرهنگی جامعه است که پشتوانه آن اجبار قانونی و رسمی نیست بلکه دوام و قوام آن در گرو اجبار (قانون) اجتماعی اعمال شده از سوی آحاد جامعه ٬ تشکل ها و سازمان های غیر دولتی است .
کد خبر: ۳۲۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴ 04 November 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،نماینده شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با ارسال یادداشتی روز فرهنگ عممی را گرامی داشت.
عدل هاشمی در این یادداشت با اشاره با اینکه ایجاد فرهنگ با اجبار صورت نمی گیرد ، نوشت: طبیعی است که ایجاد فرهنگ با بخشنامه و دستورالعمل میسور نیست اما از بخشنامه و دستورالعمل می توان در زساخت و چهارچوب فرهنگ بهره جست.
متن ارسالی عدل هاشمی:
روز فرهنگ عمومی گرامی باد.

بسم الله الرحمن الرحیم
در کتاب قطور تقویم کشور ما روز ۱۴ آبان بنام روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است.
این مناسبت فرخنده بهانه ای ست تا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ و پرنغز در جهت تقویت ٬ بالا رفتن و بالا بردن فرهنگ عمومی این خطه از ایران اسلامی مطالبی را هرچند ناقص اما با رعایت اختصار عنوان نمایم امید است مؤثر واقع شود.
فرهنگ عمومی واژه ای ست عام و مؤلفه هایی از فرهنگ است که تأثیر و حوزه گستره ی آن فراگیر و عموم مردم در ایجاد کیفیت و نیزکیفیت بخشی آن نقش ایفا می نمایند . تمام شیوه ها و سبک های رفتاری ٬ کرداری و گفتاری مردم اعم از عرف ٬ عادات ٬ رسوم و زبان را شامل میشود و تمامی جنبه ها و عرصه های زندگی عمومی را تحت شعاع قرار می دهند و عموما نسبت به آن حساسیت ٬ شناخت و واکنش نشان می دهند . در بخش دولتی نهادها ٬ سازمانها و متولیان دلسوز ٬ متعهد و کارآمدی وجود دارند اما تعدد و همسو بودن با حوزه های گسترده و متفاوت و بعضا متداخل و مشخصا کمبود اعتبار و تخصیص لازم ٬ از معضلات و مشکلات ساختاری حوزه فرهنگ است.
فرهنگ عمومی در کلام رهبر معظم انقلاب به زیبایی تبیین شده است که گزیده ای از آن را یادآور میشوم . از نظر ایشان فرهنگ عمومی دو بخش دارد.
« یک بخش ظاهری و بارز مثل لباس و شکل معماری که تأثیر خاصی بر روی ذهنیات ٬ خلقیات ٬ منش و تربیت افراد دارد . و بخش دیگر مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم ٬ وقت شناسی ٬ وجدان کاری ٬ مهمان دوستی و احترام به بزرگترهاست .»
فرهنگ عمومی حوزه ای از نظام فرهنگی جامعه است که پشتوانه آن اجبار قانونی و رسمی نیست بلکه دوام و قوام آن در گرو اجبار (قانون) اجتماعی اعمال شده از سوی آحاد جامعه ٬ تشکل ها و سازمان های غیر دولتی است . طبیعی است که ایجاد فرهنگ با بخشنامه و دستورالعمل میسور نیست اما از بخشنامه و دستورالعمل می توان در زساخت و چهارچوب فرهنگ بهره جست. از اقدامات شایسته و قابل ستایش ٬ فعال و پویا بودن جلسات ماهانه شورای فرهنگ عمومی به ریاست ائمه جمعه محترم هست که ضمن تشکر و قدردانی صمیمانه از تلاش و زحماتشان اما نبود قدرت اجرایی و ضمانت اجرایی لازم برای اجرای مصوبات از اشکالات مبتلا به شورای فرهنگ عمومی ست . سخن را کوتاه کنم و درجهت اصلاح ٬ رشد و نمو و بالندگی فرهنگ ٬ و تبیین و ترجمان فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و پرهیز از بخشهایی از فرهنگ غرب که در تضاد با ایدئولوژی و هویت ماست متذکر و متوسل شوم و دست نیاز دراز کنم به محضر علماء دین ٬ متولیان امر ٬ متخصصان و دانشگاهیان ٬ رسانه ملی ٬ اصحاب رسانه و قلم ٬ جراید ٬ سازمانهای مردم نهاد ٬ دلسوزان و همه کسانی که دغدغه فرهنگ دارند با نگاه ویژه و همه جانبه در پناه خداوند سبحان و نفس قدسی امام عصر (عج) شاهد پیشرفت و حرکت رو به جلو در عرصه فرهنگ عمومی باشیم
انشاءالله
عدل هاشمی پور
نماینده مردم شریف شهرستانهای کهگیلویه ٬ بهمئی ٬ چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی. ۹۵/۸/۱۴

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار