نجات کشور از بیکاری با تقویت هنرستان ها

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه 69 درصد دانش آموزان در کشور آلمان ، 59 درصد دانش آموزان کشور چین و 63 درصد دانش آموزان استرالیا در بخش فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند گفت: نجات ایران از معضل بیکاری با تقویت بخش فنی و حرفه ای و ایجاد آموزش های مهارتی و ایجاد کسب و کار خانگی در هنرستان ها محقق می شود.
کد خبر: ۳۵۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 07 January 2017
به گفته کارشناسان، رواج فرهنگ مدرک ‌گرایی و از سوی دیگر بی مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی همواره به معضل بیکاری جوانان جویای کار دامن زده و آن را به یک چالش اساسی در کشور و دغدغه جدی مسئولان نظام جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا؛ از آنجا که بسیاری از آموزش های کنونی ما به سمت و سوی آموزش های نظری و تئوری محور است همه ساله شمار زیادی از دانش آموختگان با مدارک تحصیلی بالا از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند اما به دلیل نداشتن مهارت لازم در زمینه کسب و کار به جرگه عظیم بیکاران می پیوندند.

اما شرایط برای جوانانی که از طریق مهارت آموزی روی پای خود ایستاده اند و کسب و کار را تنها در اشتغال دولتی و پشت میزنشینی معنا نمی کنند به گونه ای دیگر رقم می خورد و هیچ شکی نیست که این قشر از جوانان با بیکاری بیگانه خواهند بود.

دیگر وقت آن رسیده است که برای پیشگیری از بیکاری جوانان و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از آن همچون اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج ، فقر و طلاق به مهارت آموزی افراد در سنین پایین رو بیاوریم و در این راستا از آموزش های فنی و حرفه ای هنرستان ها به عنوان نوعی آموزش فرا راهبردی برای توسعه توان بالقوه نیروها و تربیت نیروی کار انعطاف پذیر و تقویت بعد مهارتی هنرجویان کمک بگیریم تا پس از اتمام دوران درس بتوانند با مهارت کافی در زمینه رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند و افراد دیگری را نیز به کار گیرند.

در این راستا مدتی است که سمت و سوی آموزش های هنرستان های استان همدان به سمت تولید یک محصول هدایت می شوند و این هدف برای بستر سازی و افزایش مهارت های کارآفرینی و کسب و کار دانش آموزان در تعدادی از هنرستان های استان همدان به صورت نمادین در حوزه های چوب، صنایع دستی، متالوژی و پوشاک بازتاب داده می شود تا دانش آموزان بتوانند در کنار انجام آموزش های عملی به تولید محصول هم بپردازند.

رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان همدان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: در اسناد بالادستی از جمله سند تحول راهبردی آموزش و پرورش، اسناد پنجم و ششم توسعه و سند چشم انداز و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده است که آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش باید تقویت شوند تا بحث بیکاری در جامعه ریشه کن شود.

احمد آقامحمدی با بیان اینکه افزایش کیفیت آموزشی و ارتقای آموزش های عملی هنرجویان مهمترین هدف هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش است اظهار کرد: ما به دنبال ارتقای کیفیت آموزش های عملی هنرستان ها و به تبع آن افزایش کارایی هنرجویان بعد از فارغ التحصیلی هستیم و برای شروع کار در گروه های پوشاک، صنایع چوب و صنایع دستی وارد شده ایم.

وی ادامه داد: رشته متالوژی نیز در یکی از هنرستان های همدان دایر شده است تا از این طریق دانش آموزان در بحث تولید چدن و فولاد با نحوه ذوب و ترکیبات آشنا شوند و در کنار این آشنایی، مهارت کامل تولید یک محصول را کسب کنند و خود تولید کننده یک محصول باشند و طبق قانون در درآمد فروش آن نیز سهیم شوند.

به گزارش ایرنا رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد:حدود 41 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان در 166 هنرستان استان همدان تحصیل می کنند که در این هنرستان ها، 840 کارگاه آموزشی فعال است و از 2 سال گذشته سمت و سوی اعتبارات آموزش و پرورش در جهت تجهیز هنرستان ها بوده است و در این مدت حدود 15 میلیارد ریال تجهیزات سرمایه ای برای این کارگاه ها خریداری شده است.

آقا محمدی ادامه داد: هم اکنون در استان همدان 54 هنرستان شاخه فنی و حرفه ای با 26 رشته و 112 هنرستان شاخه کارودانش با 62 رشته در استان همدان فعال است.

وی اظهار کرد: همه مناطق آموزشی استان همدان دارای هنرستان های کارودانش هستند اما آموزش های فنی و حرفه ای در 13 منطقه آموزشی استان ارائه می شود و توسعه رشته های متناسب با بازار کار با هماهنگی دستگاه های مرتبط مهمترین هدف آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه 69 درصد دانش آموزان در کشور آلمان ، 59 درصد دانش آموزان کشور چین و 63 درصد دانش آموزان استرالیا در بخش فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند گفت: نجات ایران از معضل بیکاری با تقویت بخش فنی و حرفه ای و ایجاد آموزش های مهارتی و ایجاد کسب و کار خانگی در هنرستان ها محقق می شود. 

عباس احمدی مقیم افزود: توسعه کمی آموزش های کاردانش و فنی و حرفه ای موجب کاهش تعداد دانش آموزان در بخش نظری و پیشگیری از مدرک گرایی می شود و اشتغال به کار، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار کوچک را توسعه می بخشد.

وی با تاکید بر تولیدی کردن هنرستان های فنی و حرفه ای، اظهار کرد: طرح تولیدی کردن هنرستان ها در پنج هنرستان استان همدان برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت اجرا می شود و این اقدام در بخش نقشه کشی، کشاورزی، امورباغی، گیاهان گلخانه ای، ماشین آلات کشاورزی، تولید گل های آپارتمانی، صنایع چوب و کاغذ، مکانیک خودرو، الکترونیک، متالوژی، طراحی صفحات وب، تولید پوشاک و دیگر بخش ها انجام می شود.

احمدی مقیم ادامه داد: این اقدام در راستای درآمدزایی و اداره کردن هنرستان ها با این درآمد انجام می شود و اگر این طرح به خوبی عملیاتی شود دیگر برای جذب دانش آموزان به هنرستانها نیازی به تبلیغات نیست.

وی تصریح کرد: هدف از این طرح این است که هنرجو علاقمند شده و به هنرستان ها ورود کند و با دستانش کار انجام دهد و بعد از فارغ التحصیلی قادر به ایجاد کسب و کار باشد.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استانداری همدان نیز با بیان اینکه 70 درصد خروجی دانشگاه های ما تئوری محور است تاکید کرد: باید در دانشگاه ها ظرفیت رشته هایی که نمی تواند پولساز باشند کاهش یابد و آموزش ها بیشتر به سمت بخش های هنری، فنی و حرفه ای پیش برده شوند تا فارغ التحصیلان آن بتوانند جذب بازار کار شوند.

رضا قیاسی با بیان اینکه استان همدان از غنی ترین منابع انسانی در عرصه های فرهنگ و هنر، صنعت و فناوری، ورزش و تولید علم برای کشور برخوردار است گفت: جوانان ما باید توانمندی های خود را بشناسند و آن را باور کنند تا با اعتماد به نفس بیشتری در راستای رسیدن استان به توسعه پایدار گام بردارند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان را نسبت به داشته ها و ظرفیت های استان همدان آگاه کنند تا با آگاهی کامل از مدرسه به سمت دانشگاه و از آنجا به سمت تولید ثروت و خدمات پیش روند.

استاندار همدان نیز درباره تولیدی کردن بخشی از فعالیت های هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای گفت: این اقدام کار بسیار تاثیر گذاری است و اگر این اقدام با دقت نظر و به گونه ای عمقی اجرا شود نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.

محمدناصر نیکبخت افزود: اگر یک هنرجوی هنرستان در محل تحصیل خود به تولید نیز بپردازد به کار و حرفه خود علاقمند می شود و مهارت لازم را کسب می کند.

وی با بیان اینکه استانداری همدان آماده هرگونه همکاری برای اجرای طرح تولیدی کردن بخشی از فعالیت های هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای است بر هم افزایی و حمایت همه دستگاه ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید آموزش های مهارتی هنرستان ها توسعه یابد تا دانش آموزان بیشتری به سمت رشته های مهارتی گرایش پیدا کنند و در این راستا باید کمبود تجهیزات هنرستان ها پس از بررسی در شورای آموزش و پرورش استان برطرف شوند.

حدود 285 هزار دانش آموز در 2 هزار و 800 آموزشگاه استان همدان با بیش از 12 هزار کلاس درس تحصیل می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار